Compacte lever aanschaf

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Compacte lever aanschaf

Berichtdoor RoosW » zo 12 jun 2022, 11:20

Ik ben van plan om een compacte levermachine aan te schaffen (nieuw).
Ik twijfel tussen een Pontevecchio Export of een Elektra Mcal.
Wat zijn jullie bevindingen hierover? Of hebben jullie nog een andere machine in gedachte?
Wat ik tegen kwam over de Export: https://www.home-barista.com/levers/pon ... 35959.html
Daar word je niet vrolijk van, een splinternieuwe machine die meteen al allerhande (veel voorkomende) gebreken vertoond en dan gewoon omdat de makers niet de juiste handelingen uitvoeren..
Als je zelf niet heel handig bent, misschien wegblijven bij dit merk.
Ik had er zelf ook naar gekeken, het prijspunt etc leek mij een prima instapper voor een hevel machine, maar de klachten zijn eindeloos en de maker lijkt zijn zaken maar niet op orde te krijgen.
4 Exports gehad. Super machientjes . Nul problemen.
To be fair, dit artikel was van 2015, in 7 jaar kan er een hoop veranderen, ook werd hij (ergens op pagina 4) op de vingers getikt over het niet door de leverancier laten fixen van de problemen of om te vragen naar een goed exemplaar, voor hij de review ging doen.
Naar het schijnt zijn latere (V2?) exemplaren minder problematisch (oa meer laswerk zodat een en ander niet losspringt van de boiler).

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15168
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Compacte lever aanschaf

Berichtdoor fransg » zo 12 jun 2022, 11:28

In de stripbundel Meccano de Ruwe Gids van Hanco Kolk kont een Pinte Vecchiolaan voor.

Dat zegt genoeg.
F010308D-7F10-4480-BE59-117733FD539B.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6464
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Compacte lever aanschaf

Berichtdoor cremalover » zo 12 jun 2022, 11:51



Wat ik tegen kwam over de Export: https://www.home-barista.com/levers/pon ... 35959.html
Daar word je niet vrolijk van, een splinternieuwe machine die meteen al allerhande (veel voorkomende) gebreken vertoond en dan gewoon omdat de makers niet de juiste handelingen uitvoeren..
Als je zelf niet heel handig bent, misschien wegblijven bij dit merk.
Ik had er zelf ook naar gekeken, het prijspunt etc leek mij een prima instapper voor een hevel machine, maar de klachten zijn eindeloos en de maker lijkt zijn zaken maar niet op orde te krijgen.
4 Exports gehad. Super machientjes . Nul problemen.
To be fair, dit artikel was van 2015, in 7 jaar kan er een hoop veranderen, ook werd hij (ergens op pagina 4) op de vingers getikt over het niet door de leverancier laten fixen van de problemen of om te vragen naar een goed exemplaar, voor hij de review ging doen.
Naar het schijnt zijn latere (V2?) exemplaren minder problematisch (oa meer laswerk zodat een en ander niet losspringt van de boiler).
Ik had mijn eerste in 1999/2000 . Dat was een demo machine.Alle andere tweedehandsjes. Kan er echt niets slechts over zeggen.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Compacte lever aanschaf

Berichtdoor bvds » ma 04 jul 2022, 08:49

Export heeft paar slechte jaren gehad qua kwaliteitscontrole. Momenteel weer op orde. Afwerking blijft Italiaans. (Bij Pavoni niet anders).

Elektra is stuk duurder maar beter gebouwd. Opwarmtijd Elektra is duidelijk langer. Reken op zeker 20 min. Elektra is met dezelfde pakking die Export tussen boiler en groep plaatst heel temp stabiel. Goedkope en zinvolle upgrade.

Export vergevingsgezinder maar kleinere shotjes met minder gelaagdheid. Wel lekker: zacht en romig. Elektra heel soft en transparant maar alles moet wel kloppen. Relatief zwakke veer dus snel druppelen tegen het einde.

Als stomen geen must is dan 100% Robot! Makkelijker en sneller kan niet.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten