Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Durdane
Berichten: 9
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 21:54

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor Durdane » vr 06 jan 2023, 18:32

Ik heb een vergelijkbaar apparaat gecombineerd met een Eureka Mignon XL

Afbeelding

Afbeelding

Heb het idee dat met name de temperatuur voor (mijn) smaak belangrijk is; een volle, stroperige espresso zonder het (te) harde bitter of zuur.

Preinfusie geëxperimenteerd met 5-10-20 seconden of tot de eerste druppel maar lijkt niet heel veel uit te maken.

Gebruik lichtere branding van het Hoofdkwartier

Leuk om mee te spelen, soms beetje stress als er visite is om een reeks goeie espresso op tafel te krijgen
Bezerra Strega - La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

haarlem86
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 08:54

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor haarlem86 » di 10 jan 2023, 16:47

Wat een toffe innovatie die AirBuster, had ik nog niet eerder gezien!
Heb het idee dat met name de temperatuur voor (mijn) smaak belangrijk is
Ja, dat ondervond ik ook altijd. De stickers en een Bong Isolator hielpen me om dit beter onder controle te krijgen, ook wanneer ik er meer achter elkaar moest zetten.
Niche Zero - Bezzera Strega - Pavoni pre-millenium - Picopresso - Bialetti

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor pollensteyn » za 14 jan 2023, 15:16

Inmiddels weer een paar weekjes verder en de spullen van Coffee Sensor zijn gearriveerd én geïnstalleerd.
Aardig wat gedoe maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. Volgende hoofdstuk in dit verhaal wordt een andere stoomknop. Ik was altijd het ‘pientere pookje’ van de Bezzera gewend, dat kan dus ook op een LP.
7C92FE5F-3BB0-4842-A4EE-F791E3BB5836.jpeg
Originele staat
1E611220-AD90-4C84-AA1F-87669B9C98EA.jpeg
Na de update met Airbuster en meters

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor fransg » za 14 jan 2023, 16:26

Prachtig!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor bobbee » za 14 jan 2023, 17:29

Inmiddels weer een paar weekjes verder en de spullen van Coffee Sensor zijn gearriveerd én geïnstalleerd.
Aardig wat gedoe maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. Volgende hoofdstuk in dit verhaal wordt een andere stoomknop. Ik was altijd het ‘pientere pookje’ van de Bezzera gewend, dat kan dus ook op een LP.
7C92FE5F-3BB0-4842-A4EE-F791E3BB5836.jpeg
1E611220-AD90-4C84-AA1F-87669B9C98EA.jpeg
Leuk. Kun je iets meer vertellen over hoe de airbuster bevalt? Is het en echte toevoeging of..?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor pollensteyn » za 14 jan 2023, 21:02

Leuk. Kun je iets meer vertellen over hoe de airbuster bevalt? Is het en echte toevoeging of..?
Een toevoeging is het zeker, of het een oplossing is voor iedereen is maar de vraag. Even voor de niet ingewijden in het kort waarom de airbuster überhaupt bestaat: in de zetgroep van een La Pavoni hevelmachine sluit zich lucht op zodra het hete boilerwater naar binnen stroomt. In welke mate dat gebeurt hangt af van meerdere factoren maar de belangrijkste reden is de temperatuur van de zetgroep: hoe heter hoe minder lucht. En, hoe meer lucht, hoe minder water in de zetgroep voor de koffie. Zelf heb ik dat ook wel ondervonden doordat een LP die amper op temperatuur is shots oplevert van 24-28 gr (bij 14gr dose), terwijl een meer dan opgewarmde machine over de 40gr kan gaan. Techieken als de Fellini (extra water 'oppompen') laat ik dan even buiten beschouwing. Die gevangen lucht voel je door de weerstand die je ondervindt bij het naar beneden drukken van de hevel, de beroemde 'spongy pull'. Als je de hevel even loslaat veert ie weer wat op. Het laatste wat je door de puck heen drukt is die lucht en daarom zijn pucks van een Pavoni ook altijd droog.
Wat de airbuster doet is die lucht naar boven af te voeren via de (holle) pistonbuis naar een ventiel. Zodra alle lucht eruit is gedrukt door het water sluit het ventiel zich, de zetgroep is nu volledig gevuld met water.
Wat voor mij de belangrijkste reden was om de airbuster te kopen is de voorspelbaarheid van het watervolume. Daarmee kun je consistenter zijn in je shots, en hoef je je eigenlijk alleen maar te richten op temperatuur. Dat maakt voor mij het werken met een LP nog makkelijker,en ik vond het al niet echt moeilijk.
Voor vele anderen is die gevangen lucht een 'fact of life', hebben hun eigen manier om daarmee om te gaan en is de airbuster een dure luxe. Mocht je al een ppk hebben kan het de moeite van het upgraden zijn, zelf vind ik een ppk an sich niet de moeite, maar je hebt 'm eenmaal nodig voor de airbuster.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor cremalover » zo 15 jan 2023, 10:05

Dat sponsachtige gevoel heb ik nooit als probleem ervaren.In mijn ogen heeft dat met het opbouwen van de druk te maken en hoort het er bij.Geen problemen zoeken waar ze niet zijn. ;)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Aankoop Honne Hedone (is een Titan grinder nodig?)

Berichtdoor bobbee » zo 15 jan 2023, 10:14

Dat sponsachtige gevoel heb ik nooit als probleem ervaren.In mijn ogen heeft dat met het opbouwen van de druk te maken en hoort het er bij.Geen problemen zoeken waar ze niet zijn. ;)
Gaat over shot volume, meer water in de groep is meer espresso in 1 pull. Sponsachtig is bijzaak en inderdaad niet een probleem.

Ik vind 120 euro voor de airbuster zonder ppk een groter probleem dan sponsachtig gevoel. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor cremalover » zo 15 jan 2023, 10:23

Dit soort kleine levertjes zijn natuurlijk ook met een fellini van meer volume te voorzien.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor bobbee » zo 15 jan 2023, 11:45

En daar is nu dus een mogelijkheid bijgekomen om dat shot volume te vergroten. Een felini move heeft invloed op extractie en smaak,je trekt weer loeihee boiler water in de groep namelijk. Het werkt goed maar kost wel moeite om de felini op het juiste moment te doen etc.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron