Verschil in doorlooptijd

pauls90
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 14:03

Verschil in doorlooptijd

Berichtdoor pauls90 » di 19 sep 2023, 19:06

Ik gebruik sinds een tijdje mijn Pavoni en Robot naast elkaar om espresso te maken. De Pavoni vaak 's ochtends, de Robot namiddag.

Nu merk ik een verschil in doorlooptijd van de espresso: de Robot loopt beduidend sneller door. De basket van de Pavoni is kleiner, 52 mm, tegen de 58 mm van de Robot. Dat compenseer ik met de dosis: 14 gr. t.o.v. 16 gr. Dat maakt dat beide pucks na afloop nagenoeg even dik zijn.

Ik zie dus geen reden voor het verschil in doorlooptijd, maar misschien iemand van jullie wel?
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Verschil in doorlooptijd

Berichtdoor GuidovW » di 19 sep 2023, 19:31

Als je in beide baskets evenveel koffie doet, zou de doorlooptijd van de Robot waarschijnlijk nog sneller zijn, klopt dat?
En de smaak van je koffie totaal anders….?

Je proeft nu waarschijnlijk ook verschil in smaak tussen de espresso uit de Robot en LP.
Ik denk dat je meer in de maling moet zoeken, dan in de hoeveelheid.
Maar daarvoor moet je de maler dus anders instellen…. :ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

icservices.jacco
Berichten: 28
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 11:13

Re: Verschil in doorlooptijd

Berichtdoor icservices.jacco » di 19 sep 2023, 21:38

Zit zelf in de richting van de basket te denken. Als je in dezelfde machine in plaats van de standaard geleverde een competition basket gebruikt, dan kun je een stukje fijner malen om dezelfde laten we zeggen 25 seconden te halen.
Zal met je 2 'machines' ook wel verschil in de baskets zitten.

Sent from my SM-A536B using Tapatalk




pauls90
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 14:03

Re: Verschil in doorlooptijd

Berichtdoor pauls90 » wo 20 sep 2023, 14:56

Ja, ik denk dat met eenzelfde dosering, het verschil nog groter zou zijn.
Bij de Pavoni gebruik ik al een IMS basket, maar bij de Robot is er voor zover ik weet geen alternatief.

Het valt me op dat de basket van de Robot onderaan smaller wordt, dus dat is zeker een verschil met de rechte basket van IMS. Ik had echter verwacht dat het smaller worden net de flow zou vertragen omdat er minder contactoppervlak is voor het water om uit de basket weg te lopen dan er is om er in te lopen. Of zie ik dat fout?
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Verschil in doorlooptijd

Berichtdoor TabCam » zo 31 dec 2023, 11:48

Ben je er al achter wat het verschil in doorlooptijd veroorzaakte. Hier krijg ik flinke verschillen met temperatuur, wel/geen WDT en tegenwoordig ook veel meer water verstuiven, 3-5 ipv 1.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron