TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor NielsB » do 21 mar 2024, 18:16

Heel gaaf project! Als ik in de buurt ben, kom ik een bakkie doen!
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor omeCo » do 21 mar 2024, 20:24

De coating is inderdaad weg, de sleeve is een bus met een chrome of nikkel coating. Volgens mij heeft NielsB (of NelisB) hier op dit forum ooit de zetgroep van zijn lambro opnieuw laten coaten, hij heeft het toen dacht ik met Nikkel laten doen, de zoekfunctie kan vast en zeker uitkomst brengen.

Maar de vraag blijft, wat is hiervan de oorzaak? Is het inderdaad corrosie? Is het normale slijtage na duizenden shots? Of is er ergens anders iets mis met de zetgroep en heb je straks na het vervangen (of coaten) van de sleeve na een poosje weer hetzelfde probleem.
De cilinder van mijn Lambro heb ik toendertijd laten hard-verchromen bij CZL in Tilburg en daarna laten honen bij Helmink in Giessendam. De boiler, zuiger en leidingen heb ik chemisch laten vernikkelen, ook bij CZL.
Bij Kees is het makkelijker en vermoedelijk ook voordeliger om de sleeve te vervangen.

Oh, toch wel prijzig met een driegroeps machine….

Afbeelding

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor omeCo » do 21 mar 2024, 20:28

Heel gaaf project! Als ik in de buurt ben, kom ik een bakkie doen!
Leuk! Kees staat vooralsnog alleen op zaterdag aan. Dus wil je hem in actie zien of zelf even aan de tand voelen, kom dan op een zaterdag langs.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor omeCo » vr 22 mar 2024, 07:53

Ik wens je alvast heel veel succes, dat is echt de zwakke plek van de Mirage. Sterker nog, het is de reden dat wij ooit die gigantische gele slagmoersleutel aan hebben geschaft die ook wel eens in actie is gekomen in een filmpje van Frans. Het RVS van banjobout (E) en de messing fittingen in de boiler gaan met elkaar reageren en rotten vaak helemaal vast. Onderdelen A en D moeten inderdaad vervangen worden om de lekkage te verhelpen, al dan niet in combinatie met wat teflontape of vloeibare pakking. Maar er zal vermoedelijk flink wat kracht nodig zijn om die banjobouten los te krijgen.
Inmiddels begin ik er al zin in te krijgen om deze hindernis te nemen. Weet jij toevallig wat het maximum koppel van jullie slagmoersleutel is?

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor Pti » vr 22 mar 2024, 08:59

Jazeker, de fabrieksopgave is 440Nm. Voordat je daarmee aan de slag gaat kun je ook nog een lange heftboom proberen, bijvoorbeeld met een meter buis over een goed passende ringsleutel of een dopsleutel met een extra lang wringijzer. De kans dat daarmee het schroefdraad eraan gaat is namelijk kleiner, maar voor het mooie wil je die na het loshalen wel even opsnijden.

De tip van Ben070 voor anti-seize pasta, dat is trouwens ook een mooi spulletje en het lijkt erop dat de temperatuurbestendigheid van de voedselveilige variant wel genoeg is.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor omeCo » vr 22 mar 2024, 11:23

Jazeker, de fabrieksopgave is 440Nm. Voordat je daarmee aan de slag gaat kun je ook nog een lange heftboom proberen, bijvoorbeeld met een meter buis over een goed passende ringsleutel of een dopsleutel met een extra lang wringijzer. De kans dat daarmee het schroefdraad eraan gaat is namelijk kleiner, maar voor het mooie wil je die na het loshalen wel even opsnijden.

De tip van Ben070 voor anti-seize pasta, dat is trouwens ook een mooi spulletje en het lijkt erop dat de temperatuurbestendigheid van de voedselveilige variant wel genoeg is.
Schroefdraad opsnijden, ik weet niet eens wat dat is maar mijn vader zal het geweldig vinden als ik hem hierover vertel!

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor Pti » vr 22 mar 2024, 11:29

Effe lekker opsnijden:
17111033004101201405458840629112.jpg

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor omeCo » vr 22 mar 2024, 11:38

Misschien is het verstandiger dat ik me daar niet aan waag. Ik kan beter iemand die er wel kaas van heeft gegeten vragen om eens langs te komen. Denk ik.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor omeCo » vr 22 mar 2024, 18:12

Ook leuk om te delen, onze nieuwe brander is klaar!

Afbeelding

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor fransg » vr 22 mar 2024, 18:15

Wow, dat is ook meteen een flinke maat groter!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten