TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor GuidovW » wo 20 mar 2024, 21:10

Prachtig!
Veel werk aan gehad, maar nu ook de beloning daarvoor, top! :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor omeCo » do 21 mar 2024, 13:49

Toch nog wat extra werk. In eerste instantie bleef de wateraansluiting lekken. Dat heb ik nu gefikst.
Vervolgens ontstond er een plasje water rechtsachter onder de machine. Speuren met het zaklampje van mijn telefoon leidde tot de oorzaak. Bovenop de boiler bevinden zich 3 leidingen van het warmtewisselaar gebeuren. Waar deze de boiler in gaan zie ik af en toe een drupje water. Als de boiler warm is verdampt het water voordat het uit de machine kan druppelen. Maar als hij nog koud is, dan ontstaat er dus een plasje. Ik denk dat ik de pakkingen moet vervangen.

Het gaat om de onderdelen B en c. Ik denk dat het wijsheid is om de teflon ringen a, d en g te vervangen.

Mee eens?

Afbeelding

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor bobbee » do 21 mar 2024, 14:04

Voor nu (of altijd) kun je de schroefdraad wikkelen met teflon tape lijkt mij?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor Pti » do 21 mar 2024, 14:08

Ik wens je alvast heel veel succes, dat is echt de zwakke plek van de Mirage. Sterker nog, het is de reden dat wij ooit die gigantische gele slagmoersleutel aan hebben geschaft die ook wel eens in actie is gekomen in een filmpje van Frans. Het RVS van banjobout (E) en de messing fittingen in de boiler gaan met elkaar reageren en rotten vaak helemaal vast. Onderdelen A en D moeten inderdaad vervangen worden om de lekkage te verhelpen, al dan niet in combinatie met wat teflontape of vloeibare pakking. Maar er zal vermoedelijk flink wat kracht nodig zijn om die banjobouten los te krijgen.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor omeCo » do 21 mar 2024, 14:20

Ik wens je alvast heel veel succes, dat is echt de zwakke plek van de Mirage. Sterker nog, het is de reden dat wij ooit die gigantische gele slagmoersleutel aan hebben geschaft die ook wel eens in actie is gekomen in een filmpje van Frans. Het RVS van banjobout (E) en de messing fittingen in de boiler gaan met elkaar reageren en rotten vaak helemaal vast. Onderdelen A en D moeten inderdaad vervangen worden om de lekkage te verhelpen, al dan niet in combinatie met wat teflontape of vloeibare pakking. Maar er zal vermoedelijk flink wat kracht nodig zijn om die banjobouten los te krijgen.
Hmm, ik doe net of ik dit nog niet gelezen heb en deel nog wat foto’s van een stoomwolk en een espresso met mooie tijgerstrepen 🫣

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202403 ... 256c68.jpg[/IMG]
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202403 ... 15e412.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor fransg » do 21 mar 2024, 16:44

Een Schoonheid! Pracht foto's.

Ik was met een makker wandelen en ijs eten in Edam en daar stond een KvdW Spirit te pronken. De eigenaars zijn er ook heel erg blij mee. Hun vorige machine was er ook een van KvdW.

Wat hen wel een beetje tegenvalt is dat ook deze gloednieuwe machine veel servicebezoeken van de onderhoudsmonteur nodig heeft. De pressostaat moet vaak vervangen en een kleine vernauwing in de leiding, waar slechts een heel klein gaatje zit, raakt om de haverklap verstopt door kalk ook al hebben ze een ontkalkings-filter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor Ben70 » do 21 mar 2024, 16:46

Ik wens je alvast heel veel succes, dat is echt de zwakke plek van de Mirage. Sterker nog, het is de reden dat wij ooit die gigantische gele slagmoersleutel aan hebben geschaft die ook wel eens in actie is gekomen in een filmpje van Frans. Het RVS van banjobout (E) en de messing fittingen in de boiler gaan met elkaar reageren en rotten vaak helemaal vast. Onderdelen A en D moeten inderdaad vervangen worden om de lekkage te verhelpen, al dan niet in combinatie met wat teflontape of vloeibare pakking. Maar er zal vermoedelijk flink wat kracht nodig zijn om die banjobouten los te krijgen.
Hier staat wel een product tussen wat elektrolytische corrosie zal voorkomen tussen RVS Messing en koper. ik gebruikte het in de machinebouw voedingsindustrie ,dan draai je het een volgende keer zo weer los.https://neverseezproducts.com/manufactu ... seez.shtml
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor bobbee » do 21 mar 2024, 17:40

Een Schoonheid! Pracht foto's.

Ik was met een makker wandelen en ijs eten in Edam en daar stond een KvdW Spirit te pronken. De eigenaars zijn er ook heel erg blij mee. Hun vorige machine was er ook een van KvdW.

Wat hen wel een beetje tegenvalt is dat ook deze gloednieuwe machine veel servicebezoeken van de onderhoudsmonteur nodig heeft. De pressostaat moet vaak vervangen en een kleine vernauwing in de leiding, waar slechts een heel klein gaatje zit, raakt om de haverklap verstopt door kalk ook al hebben ze een ontkalkings-filter.
Zo zie je maar....er bestaat geen perfecte machine. Het zijn net mensen. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor fransg » do 21 mar 2024, 17:49

Ja heel apart. Ik zou de onderhoudsmonteur er over willen horen. Mogelijk gaat het om en 'restrictor' en zou dat gaatje dan best wat groter kunnen zodat het niet snel verstopt, of de waterontharder zou beter kunnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

Berichtdoor NielsB » do 21 mar 2024, 18:03

De coating is inderdaad weg, de sleeve is een bus met een chrome of nikkel coating. Volgens mij heeft NielsB (of NelisB) hier op dit forum ooit de zetgroep van zijn lambro opnieuw laten coaten, hij heeft het toen dacht ik met Nikkel laten doen, de zoekfunctie kan vast en zeker uitkomst brengen.

Maar de vraag blijft, wat is hiervan de oorzaak? Is het inderdaad corrosie? Is het normale slijtage na duizenden shots? Of is er ergens anders iets mis met de zetgroep en heb je straks na het vervangen (of coaten) van de sleeve na een poosje weer hetzelfde probleem.
De cilinder van mijn Lambro heb ik toendertijd laten hard-verchromen bij CZL in Tilburg en daarna laten honen bij Helmink in Giessendam. De boiler, zuiger en leidingen heb ik chemisch laten vernikkelen, ook bij CZL.
Micra&Ultra


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron