Hefboom voor thuis/foodcar

Mr.Gray
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 19:58

Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor Mr.Gray » di 20 feb 2024, 07:58

Beste leden,

Al een lange tijd lurker en koffie enthousiast.
Sinds een reis naar Maleisië ben ik wederom in het gat van de hendel-machines gevallen.
Nu heb ik een aantal machines gevonden die ik voor mijn activiteiten zou willen gebruiken, echter weet ik niet of ze daarvoor geschikt zijn.

Ik loop namelijk een aantal x per jaar rond met een koffiebar op verschillende kleine festivals. Doe dit voor plezier, niet voor de winst. Mijn machine moet dus naast normaal thuis gebruik, ook een aantal pieken aankunnen.

Mijn opties zijn als volgt;
Profitec pro 800 (hoe temperatuur stabiel is deze na veel shots?)
Londinium compressa( plumbed in via flojet)
Londinium R24.

Hoor graag van jullie (als eigenaars/kenners) jullie ervaringen over deze machines en welke keuze je zou maken.

Groetjes,

Mr. Gray

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor omeCo » di 20 feb 2024, 08:28

Ik ben sinds een jaar in het blije bezit van een pro 800. Er wordt gezegd dat de machine als gevolg van het toegepaste dipper principe, minder temperatuurstabiel is als je een x aantal shots achter elkaar zet. Ik heb dat in de praktijk nog nooit ervaren. Ik kom dan ook meestal niet verder dan een stuk of 3, 4 shots achter elkaar.

Ik heb eens met Fransg bedacht dat het interessant zou zijn om eens een onderzoekje te doen. In hoeverre loopt de temperatuur inderdaad op en hoeveel tijd moet er tussen twee shots zitten om de temperatuur stabiel te houden. Het is er nog niet van gekomen.

Ik denk dat als je op je gemakje lekkere drankjes maakt voor de festivalgangers, je weinig te klagen zult hebben.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor HanR » di 20 feb 2024, 09:26

Slechts één bijdrage vanuit mijn zeer beperkte ervaring met het seriematig zetten met een levermachine.

Neem een tweegroeps.
Tenzij één van de genoemde machines een kraantje o.i.d. heeft om de restdruk boven je puck af te laten.

Bezzera2000 of Fascino multifuel zijn bijzonder geschikte machines.
Je zou ook nog aan een gereviseerde machine kunnen denken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor fransg » di 20 feb 2024, 09:36

Ik zie ook regelmatig zo'n Fascino tweegroeper op koffiekarren in de buitenlucht.

Lijkt het prima te doen.

Soms ook te koop op MP als iemand met een koffiekar ermee ophoudt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor Leinad » di 20 feb 2024, 10:51

Ik ben sinds een jaar in het blije bezit van een pro 800. Er wordt gezegd dat de machine als gevolg van het toegepaste dipper principe, minder temperatuurstabiel is als je een x aantal shots achter elkaar zet. Ik heb dat in de praktijk nog nooit ervaren. Ik kom dan ook meestal niet verder dan een stuk of 3, 4 shots achter elkaar.

Ik heb eens met Fransg bedacht dat het interessant zou zijn om eens een onderzoekje te doen. In hoeverre loopt de temperatuur inderdaad op en hoeveel tijd moet er tussen twee shots zitten om de temperatuur stabiel te houden. Het is er nog niet van gekomen.

Ik denk dat als je op je gemakje lekkere drankjes maakt voor de festivalgangers, je weinig te klagen zult hebben.
Ik heb exact dezelfde ervaring met mijn Pro 800: erg stabiel maar nog nooit meer dan een 6-tal kopjes direct achter elkaar gemaakt.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor cremalover » di 20 feb 2024, 11:13

Altijd tweegroeps doen

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor Barista74 » di 20 feb 2024, 11:35

Ik zie ook regelmatig zo'n Fascino tweegroeper op koffiekarren in de buitenlucht.

Lijkt het prima te doen.

Soms ook te koop op MP als iemand met een koffiekar ermee ophoudt.
Is ook mijn idee.

Het is trouwens een Fracino Dual Fuel (van dezelfde maker als Londinium) of iig gerelateerd en je kan er heel goed Fascino koffie in gebruiken.
Als je goede koffie hebt staan ze voor je in de rij, en dan ben je blij met een twee groeper. Je bent altijd welkom om eens te komen kijken.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor fransg » di 20 feb 2024, 11:53


Het is trouwens een Fracino Dual Fuel (van dezelfde maker als Londinium)
Oh ja, ik dee mee met de typo ;-)

Londinium wordt in opdracht en naar wens voor Reiss Gunson gemaakt in de fabriek van Fracino die verder heel veel eigen merk machines maakt.

De zetgroep van de Italiaanse leverancier die in meerdere merken / machines zit wordt ook gebruikt in de LR24 van Londinium, de Fracino Dual Fual, Profitec en anderen, zoals voorheen ook Kees van der Westen. De manier waarop die zetgroep wordt aangesloten / gevoed verschilt wel dus 'achter het frontje' zitten de grote verschillen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor Barista74 » di 20 feb 2024, 12:03

Ja het nadeel van de Fracino Lever is dat het een dipper is, die vrij heet kan worden bij grootverbruik. Eigenlijk moet je dan een driegroeper hebben, zodat er altijd een kan afkoelen. De Londinium heeft een andere werking, zodat die op temperatuur blijft.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2

Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15108
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hefboom voor thuis/foodcar

Berichtdoor fransg » di 20 feb 2024, 12:22

Ik nam altijd aan de de oververhitting van de dipper 'op straat' wordt gecompenseerd door 'weer en wind' die de zetgroepen afkoelt.

Niet in de hoogzomer natuurlijk ;-) Maar dan is de vraag naar ijsjes groter.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron