Kees van der Westen - Spiritello

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15138
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor fransg » do 25 apr 2024, 10:21

Zeg niet dat je je eigen handzeep maakt?
Lijkt me ook weer een rathole .
Inderdaad dat doe ik niet. Ik weet wel een winkel hier in de buurt (Elandsegracht) die zulks verkoopt maar daar ga ik expres niet binnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

omeCoffee
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 apr 2024, 14:13

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor omeCoffee » do 25 apr 2024, 11:16

Zeg niet dat je je eigen handzeep maakt?
Lijkt me ook weer een rathole .
Inderdaad dat doe ik niet. Ik weet wel een winkel hier in de buurt (Elandsegracht) die zulks verkoopt maar daar ga ik expres niet binnen.
Ik heb nu twee dagen achter mekaar yoghurt gemaakt. Het is geen zeep maar wel heel lekker!

En ik heb KvdW een berichtje gestuurd en gevraagd naar de prijs van die fraaie vlag voor op de modderschuit en tevens waarom de preinfusie is gemaximeerd op 4 bar. Ik wilde ze nog bedanken voor alle hulp en adviezen omdat Kees is verlost van losschietende portafilters en dan stel je in één moeite door nog een vraag.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15138
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor fransg » do 25 apr 2024, 11:19

Heel benieuwd naar de antwoorden!

Mogelijk sturen ze je een exemplaar van de machine op, gewoon voor de aardigheid!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

omeCoffee
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 apr 2024, 14:13

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor omeCoffee » do 25 apr 2024, 11:43

Hahaha, in plaats van een Spiritello sturen ze me een kluitje waarmee ik het riet in kan. Voor prijzen moet ik bij Fender of D.R.S. zijn.

De vraag over de preinfusiedruk is doorgezet naar R&D. Er is in ieder geval over nagedacht, werd mij verzekerd.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15138
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor fransg » do 25 apr 2024, 11:47

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6447
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor cremalover » do 25 apr 2024, 11:49

Heel benieuwd naar de antwoorden!

Mogelijk sturen ze je een exemplaar van de machine op, gewoon voor de aardigheid!
Ja.Misschien om er een roulerende Kees van te maken.Elk van de leden hier mag hem dan een week of twee testen.Dat zou zeer geschikt van Kees zijn.We schrijven dan allemaal reviews die ongetwijfeld uitmuntend zullen zijn.

omeCoffee
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 apr 2024, 14:13

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor omeCoffee » do 25 apr 2024, 13:47

Nou heren, ik heb een uitgebreide interessante reactie ontvangen:

“Beste Marco,

Veel hendelmachines hebben geen pomp en maken gebruik van waterleidingdruk om de cilinder en stoomboiler te vullen. In dat geval is er geen geluid van een pomp-motor. De waterleidingdruk in veel Europese landen is overwegend tussen de 2 en 4 bar, maar er zijn enorme uitschieters bij. Van oudsher blijkt 2-4 bar prima om met een hendelmachine espresso te maken.
Als je geen waterleiding aansluit maar uit een tank water haalt heb je een pomp nodig om water vanuit de tank naar de stoomboiler, groep en mix-water uitgifte te krijgen.

Met (pomp en) drukregelaar stel je de pre-infusiedruk in, bedoeld om het koffiebed waterverzadigd te krijgen vóórdat extractie bij hogere druk plaats vindt. Mocht de pre-infusiedruk (te) hoog zijn, dan vergroot dat de kans op channeling. Dat is de voornaamste reden om de drukregelaar maar tot 4 bar te laten gaan.

Maar waarom niet héél lage pre-infusiedruk, dan wordt het koffiebed toch mooi en gelijkmatig nat?
De pre-infusie druk wordt ook gebruikt om de 60cc cilinder te vullen (net zoals een hendelmachine die door de waterleiding gevoed wordt). In de Spiritello wordt de cilinder van door een opening van onderuit gevuld. Dat vullen begint zodra de hendel uit ruststand getrokken wordt (niet pas wanneer de zuiger voorbij gaatjes in de zijkant komt, zoals bij de meeste andere hendel-machines). Daarmee wordt de kans dat dat bij het omhoog bewegen van de zuiger lucht door het koffiebed de cilinder in getrokken wordt verkleind (ipv dat het instromende water de koffie nat maakt). Als de pre-infusiedruk erg laag wordt neemt de kans op lucht in de cilinder weer toe. Lucht in de cilinder verandert het drukprofiel tijdens een shot en verkleint ook het maximaal haalbare volume espresso dat gezet kan worden. Daarnaast neemt met hele lage pre-infusiedruk de totale shot-duur toe (omdat geheel nat worden van het koffiebed dan langer duurt), wat door velen als minder lekker ervaren wordt.
De gebruiker zal dus een afweging moeten maken die rekening houdt met maalgraad, hoeveelheid en tamping van het koffiebed tegenover hoe snel de hendel naar voren gehaald wordt en de gekozen pre-infusiedruk.

NB:
De machine kan ook op de waterleiding aangesloten worden. Met wateraansluiting kan de gebruiker kiezen om de pomp wel of niet in te zetten bij verschillende functies die de machine moet kunnen uitvoeren (pre-infusie/cilinder vullen, mix-water uitgifte, stoomboiler bijvullen). Met voldoende waterdruk kan de machine dan (bijna) geruisloos werken. De pre-infusiedruk blijft echter beperkt tot 4 bar.

Omdat de stoomboiler op 130°C is afgeregeld (overeenkomstig met 1.7 bar verzadigde stoom-over-druk) kan vullen pas goed gaan indien water onder minimaal 2.5 bar naar de stoomboiler gaat. Als je geen pomp wil gebruiken zal de waterleidingdruk dus in ieder geval 2.5 bar moeten zijn.”

Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15138
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor fransg » do 25 apr 2024, 13:51

Perfect helder en uitgebreid toegelicht!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor manduca » do 25 apr 2024, 14:29

Zeker. Erg uitgebreid antwoord. Spreek toch een liefde voor het product uit.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13278
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor bobbee » do 25 apr 2024, 14:56

Ik had niets anders verwacht van dit bedrijf.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron