Is het de machine of de maler? (LaPavoni / Mazzer mini)

PG1
Berichten: 15
Lid geworden op: za 27 jul 2013, 12:42

Is het de machine of de maler? (LaPavoni / Mazzer mini)

Berichtdoor PG1 » ma 10 feb 2014, 08:50

Ik heb een LaPavoni Pro met een Mazzer mini.

Vrij plotseling heb ik nauwelijks doorloop meer. Ook met de maler op zijn grofst afgesteld, minder dosering, nauwelijks tampen, loopt de boel niet goed door (eigenlijk helemaal niet).
Vreemd dat dit gebeurt met een type boon waar ik toch bekend mee ben.

Het gekke is ook dat de Pavoni zonder PF erin wanneer ik de hendel omhoog doe gewoon prima doorloopt. Daar lijkt dus niks mis te gaan. \
Wat zou het kunnen zijn?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Is het de machine of de maler? (LaPavoni / Mazzer mini)

Berichtdoor @3aan » ma 10 feb 2014, 10:52

Lijkt op je voorgaande problemen, is de stang niet weer losgekomen heb je de boel regelmatig schoongehouden en af en toe gesmeerd?

PF en filterbakje goed separaat gereinigd en alle gaatje zijn goed schoon, als je door het zeefje tegen het licht inkijkt moet je geen verstoppingen zien.

Het zijn maar veronderstellingen, ik heb een paar maanden geleden een horecamachine opgehaald die was volgens de eigenaar overleden, liet geen koffie meer door en moest weg, O.K. meegenomen en thuis de PF's en zeefjes gescheiden door middel van brute kracht, nieuwe zeefjes in de goed gereinigde PF geplaatst probleem opgelost, toen de rest van de machine de vervangingsdelen vervangen en alles goed gereinigd en een nieuw baasje is er reuze content mee. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

PG1
Berichten: 15
Lid geworden op: za 27 jul 2013, 12:42

Re: Is het de machine of de maler? (LaPavoni / Mazzer mini)

Berichtdoor PG1 » ma 10 feb 2014, 13:32

Lijkt op je voorgaande problemen, is de stang niet weer losgekomen heb je de boel regelmatig schoongehouden en af en toe gesmeerd?

PF en filterbakje goed separaat gereinigd en alle gaatje zijn goed schoon, als je door het zeefje tegen het licht inkijkt moet je geen verstoppingen zien.

Het zijn maar veronderstellingen, ik heb een paar maanden geleden een horecamachine opgehaald die was volgens de eigenaar overleden, liet geen koffie meer door en moest weg, O.K. meegenomen en thuis de PF's en zeefjes gescheiden door middel van brute kracht, nieuwe zeefjes in de goed gereinigde PF geplaatst probleem opgelost, toen de rest van de machine de vervangingsdelen vervangen en alles goed gereinigd en een nieuw baasje is er reuze content mee. ;)
Hm, het lijkt me stug dat het weer hetzelfde probleem is. De zuiger is vervangen door eentje van messing, zou dus veel steviger vast moeten zitten. Daarbij, de vorige keer had ik echt nauwelijks doorloop (in de orde van heel langzaam gedruppel) wanneer geen PF en de hendel omhoog - nu loopt de Pavoni gewoon door wanneer ik dat doe.

Ik zal het zeefje en de douchekop nog eens grondig schoonmaken, alhoewel ik eigenlijk denk dat als dat het probleem was, het zich veel geleidelijker had moeten voordoen....

PG1
Berichten: 15
Lid geworden op: za 27 jul 2013, 12:42

Re: Is het de machine of de maler? (LaPavoni / Mazzer mini)

Berichtdoor PG1 » zo 16 feb 2014, 17:03

Inmiddels heb ik gevonden waar het probleem ligt. Ik krijg het echter niet verholpen.

De douchekop die aan de zuiger hangt gaat niet omhoog wanneer de hendel omhoog wordt bewogen. Hij beweegt niet 'mee'. Toen heb ik de Pavoni maar opengemaakt omdat dat weer leek op een losgedraaide zuigerstang. Dit bleek alleen helemaal niet het geval te zijn; hij zat nog muurvast.
Wanneer de hendel op en neer bewogen wordt, gaat de zuiger dan ook goed op en neer. Wanneer alleen de douchekop weer bevestigt wordt, blijft hij niet zitten - de zuiger gaat dan wel omhoog maar de doucheop+rubber blijven hangen.
Ik kreeg het niet opgelost, iemand nog tips hoe dit aan te pakken?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Is het de machine of de maler? (LaPavoni / Mazzer mini)

Berichtdoor @3aan » zo 16 feb 2014, 19:50

Het lijkt me dat het allemaal goed in elkaar zit het douche schermpje hoort volgens mij juist vast te zitten met de rubberen ring daar waar je PF weer tegenaan komt, als dat volgens jou niet zo is waarom maak je dan niet eens foto's wordt anders weer het bekende Raadspelletje of Blindemannetje o.i.d.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Is het de machine of de maler? (LaPavoni / Mazzer mini)

Berichtdoor Spironski » zo 16 feb 2014, 23:02

Ben het met Adriaan eens: dat schermpje hoort juist op z'n plaats te blijven. Daar zal het dus niet aan moeten liggen, maar waar dan wel aan??

Wat zegt Peter (Kafko) er van?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten