Europiccola, goede koop?

Caroline
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 15:02

Re: Europiccola, goede koop?

Berichtdoor Caroline » do 27 mar 2014, 09:07

De hendel van de pavoni gaat nauwelijks meer omlaag. Met veel moeite en heel mijn gewicht pers ik er een kopje uit. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik gebruik al sinds tijden een bepaalde maal fijnheid waarbij het apparaat goed functioneerde.
Ook komt er regelmatig te weinig koffie uit de kop.

Is de machine toe aan een schoonmaakbeurt?

Groeten, Caroline

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: Europiccola, goede koop?

Berichtdoor Thomaserati » do 27 mar 2014, 09:21

Gewoon wat grover malen. Altijd dezelfde fijnheid kan niet en werkt niet. Je bonen veranderen cq verouderen, hier moet je de maalgraad op aanpassen.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Europiccola, goede koop?

Berichtdoor Spironski » do 27 mar 2014, 14:04

Inderdaad kan je niet toe met maar één maalinstelling. Je zal je toch moeten aanleren om die aan te passen: buiten wel/niet de hendel neer kunnen halen, zal de smaak van je koffie er ook zeer op vooruit gaan.

Verder: hoe maak je de machine normaal schoon? Spoel je de kop na het koffiezetten wel steeds even door (door de hendel even helemaal naar boven te halen)?
Je moet de douche er vrij makkelijk even uit kunnen halen en checken hoe het met de vervuiling staat (heeft iemand hier nog een werkend linkje met uitleg en fotootjes?).

Ik weet niet hoe vaak je de machine gebruikt, maar het lijkt me dat de seals wat langer mee moeten gaan dan een jaar. Wel kan kalk een factor zijn, zeker in de stoomkraan, die werkt metaal-op-metaal.

En je weet het: Peter van Kafko is expert, ook op het gebied van Pavoni's. Je kan altijd even contact met hem opnemen.

Maar ik zou eerst maar eens beginnen met een iets grovere maling ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Caroline
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 15:02

Re: Europiccola, goede koop?

Berichtdoor Caroline » do 27 mar 2014, 17:07

De machine is tweedehands, geen idee hoe oud ze is en of hoelang de rubbers al meegaan.

Wat betreft het doorspoelen, dat doe ik altijd een keer voordat ik een kop zet.

Een andere maal fijnheid ga ik proberen hoewel ik altijd prima uitkwam met de grootte van de korrel.

In ieder geval ga ik de kop eens schoonmaken. Wat kan ik trouwens gebruiken voor het nokbalken?

Caroline
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 15:02

Re: Europiccola, goede koop?

Berichtdoor Caroline » do 27 mar 2014, 17:08

Dat laatste woord moet dus ontkalken zijn.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15200
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Europiccola, goede koop?

Berichtdoor fransg » do 27 mar 2014, 17:13

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron