Quick mill Veloce mod 0987

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor Bert 619 » do 03 mar 2016, 15:50

Deze ben ik op de site van quickmill.it tegen gekomen en op perfectespresso.ro verders kan ik niets over vinden.
Het is een dipper met 1.8 liter boiler.
Temperatuur is te regelen met pid voor het zetten van koffie en voor stoom.
Er is dus maar een boiler, hoe moet ik me dat voorstellen!, werk dit als een Sb pomp machine voor stoom
temperatuur opvoeren om vervolgens voor koffie de temperatuur verlagen?


Quick mill Veloce 0987.jpg

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor turboyeast » do 03 mar 2016, 17:06

Er is dus maar een boiler, hoe moet ik me dat voorstellen!, werk dit als een Sb pomp machine voor stoom temperatuur opvoeren om vervolgens voor koffie de temperatuur verlagen?
Je moet voor de aardigheid dit eens lezen:
http://londiniumespresso.com/blog/how-t ... hine-group" onclick="window.open(this.href);return false;

Stel vooral je aanvullende vragen.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor bobbee » vr 15 jul 2016, 00:09

Prachtige machine, ik kwam wat meer foto's tegen:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Maar wel een zooitje zeg, die bedrading...

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

32cm Breite
48cm Tiefe
75 cm Höhe ( 42cm ohne Hebel)
ca. 30Kg Gewicht
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor @3aan » vr 15 jul 2016, 00:23

Een dipper wil zeggen dat de groep boilerwater met een pijpje wat in het boilerwater hangt de cilinder vult op het moment dat je water vraagt door de hefboom naar beneden te bewegen en daardoor de openingen in de cilinder opent, de piston gaat met die hefboombeweging omhoog en creeert zo kamer waar het hete boilerwater in terecht komt, het hete boilerwater komt door de massa van de groep op de juiste lagere zettemperatuur, de evt. benodigde stoom wordt dus uit diezelde boiler gebruikt.

Een pid geeft geen meerwaarde in zo'n dippermachine, de ouderwetse en vertrouwde pressotaat werkt perfect en zou ik meer vertrouwen dan een Pid, in m'n kar heb ik een 2 groeps dipper "Gaggia Orione"
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor Pti » ma 18 jul 2016, 16:57

Een dipper wil zeggen dat de groep boilerwater met een pijpje wat in het boilerwater hangt de cilinder vult op het moment dat je water vraagt door de hefboom naar beneden te bewegen en daardoor de openingen in de cilinder opent, de piston gaat met die hefboombeweging omhoog en creeert zo kamer waar het hete boilerwater in terecht komt, het hete boilerwater komt door de massa van de groep op de juiste lagere zettemperatuur, de evt. benodigde stoom wordt dus uit diezelde boiler gebruikt.

Een pid geeft geen meerwaarde in zo'n dippermachine, de ouderwetse en vertrouwde pressotaat werkt perfect en zou ik meer vertrouwen dan een Pid, in m'n kar heb ik een 2 groeps dipper "Gaggia Orione"
Natuurlijk is een PID wel waardevol, juist méér bij een dipper dan een warmtewisselaar, je hebt immers geen deadband meer, en zeker niet eentje die steeds wijder wordt naarmate het membraan van de presso uitdroogt.

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor Bert 619 » ma 18 jul 2016, 17:34

Hier bij een prototype zit niet zoveel bedrading in, wat zou er zoal bijgekomen zijn wat de grote hoeveelheid bedrading verklaard?
Maar ik denk eerder dat er op voorgaande foto's wat nutteloze pasta erbij in gestopt is want het is wel erg overdreven.
Veloce 1.jpg
Op de site van Quick mill hebben ze het over een koperen boiler van 1.8 l
en op KaffeeWiki over een rvs boiler van 2 l
De groep is een type HH CMA (Rossi) "Bosco" met een thermosiphon in de groep

Overigens is het wel een mooie machine van buiten, maar binnenin een zooitje.
Bij het overhalen van de hevel moet je de machine vast houden volgens imprezza.de
of je moet er gewichten bij in doen die zijn na te bestellen vreemd!..

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor @3aan » di 19 jul 2016, 21:10


Natuurlijk is een PID wel waardevol, juist méér bij een dipper dan een warmtewisselaar, je hebt immers geen deadband meer, en zeker niet eentje die steeds wijder wordt naarmate het membraan van de presso uitdroogt.
Ik heb bij een van m'n machines een pressostaat zitten die al minimaal 15 jaar zonder mankeren z'n werk doet een verschil tussen in en uitschakelen van 0.2 bar, helemaal perfect, ik weet dat ik op deze techniek kan vertrouwen!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor turboyeast » di 19 jul 2016, 22:15

Ik heb bij een van m'n machines een pressostaat zitten die al minimaal 15 jaar zonder mankeren z'n werk doet een verschil tussen in en uitschakelen van 0.2 bar, helemaal perfect, ik weet dat ik op deze techniek kan vertrouwen!
Ik ben het helemaal eens met Adriaan. Ook geen fan van kwetsbare electronica. Een goede Sirai gaat een decennium mee. Een minder goede Mater kun je voor een appel en een ei (30 euro) om de 5 jaar vervangen.

Wel lijkt het me onzettend leuk om als hobbyproject een machine te PID'den, maar dat terzijde.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor fransg » di 19 jul 2016, 22:25

Ik heb met heel veel plezier een PID gebouwd die de controle over de La Pavoni kan overnemen zodra de interne p-stat de machine op temperatuur heeft gebracht, ik kan de opwarming op de laptop volgen en de doel-temp van de zetgroep zeer precies bepalen, maar de andere La Pavoni zonder PID doet het eigenlijk met het maken van espresso precies even goed ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Quick mill Veloce mod 0987

Berichtdoor Pti » di 19 jul 2016, 23:01

Ik stelde dan ook niet dat er iets mis is met een ouderwetse pressostaat, ik gaf enkel aan dat ik op een dipper een meerwaarde zie in een PID.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron