Olympia Cremina

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor cremalover » zo 13 nov 2016, 09:19

Nespresso is nog beter dan 95% van de horeca dus dat is geen vergelijk :mrgreen: . Je moet wel echt slecht zijn wil het het slechter doen dan in de horeca.
Die slag is u. Vorig jaar nog meegemaakt in de provincie: Er stond een maler van dik een rug en een machine van dik twee ruggen, alles tip-top behalve... Je raadt het al :cry:

Mijn mening is nog steeds dat een La Pavoni prut is. Ja er zijn goede shots mee te zetten met veel ervaring en zolang het er niet meer dan 2 zijn per sessie
Ik maak 3 double shots in line, goed te doen, daarna wordt 't inderdaad vaag maar ach, dat komt bij mij nu eenmaal niet vaak voor dus vind ik 't prima voor dat geld dat ik er voor betaald heb.
Heel veel ervaring bleek evenwel niet nodig, wèl een planmäBige aanpak. Binnen de maand was 't gepiept
Ik hou van een machine die ik gewoon aan kan laten staan en waarmee ik een espresso kan maken wanneer ik daar zin in heb. Ook vind ik een goede afwerking met kleine toleranties fijn. Wat ik keer op keer met een Cremina of Strietman kan gaat je met een La Pavoni nooit lukken.
Aha, is dat het. Nou, prima toch? Klinkt al weer heel anders.
Mocht ik 's een Cremina voor een schappelijke prijs tegenkomen zal ik 't thuis eens voorleggen aan mijn Zwitserse vrouw ;)[/quote]

Bij vrouwen kun je de tolerantie nu weer beter beter wat ruimer hebben.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor bvds » ma 02 jan 2017, 10:32

Het betreft het C2002 model maar al wel met de piston/seal combinatie zoals op het huidige C2011 model. Hij is in 2007 door een Olympia medewerker als cadeautje voor zichzelf in elkaar geschroefd. De behuizing stamt uit 2003, maar het binnenwerk dus uit 2007. Ik ben van plan deze aan een vergelijkende test met mijn Strietman te onderwerpen. En de beste te houden...
Iedereen de beste wensen en veel koffiegenot!

Ik heb de afgelopen maanden mijn Cremina en Strietman uitgebreid kunnen vergelijken.

Al met al geef ik de voorkeur aan de look & feel van de Cremina. Ook de bouwkwaliteit is top. Ook stoomt de machine prima. Maar de Strietman bevalt mij uiteindelijk het beste puur op basis van de smaak van de espresso shots. De reden is vooral dat ik mijn shots graag relatief koud zet d.w.z. rond de 98-91 graden Celsius. De Cremina heeft geen last van overhitting en kan rustige uren aan blijven staan (of langer), maar bij een normale boiler druk van rond de 1 bar en een stabiele groep temperatuur van rond de 80 graden kom ik steevast uit op iets warmere shots. Ik heb oppervlakkig gemeten met een thermokoppel maar er zijn jongens op HB die dat beter hebben gedaan. De sweet spot van de Cremina ligt een beetje rond de 92-94 graden. Nu kan je de druk natuurijk lager zetten op de Cremina, maar dan neemt de stoomdruk ook af en is actieve preinfusie nodig voor een goede puck verzadiging.

Ik had me voorgenomen om de drukmeter kit van Gabor te kopen om met drukprofielen te experimenteren, maar ik heb besloten om de Cremina te verkopen. Om de simpele reden dat de Strietman beter past mijn smaakvoorkeur.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor Erik82 » ma 02 jan 2017, 12:11

Leuk om te lezen. Beide machines zijn top maar inderdaad wel verschillend.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor dirk020 » ma 02 jan 2017, 12:32


Ik had me voorgenomen om de drukmeter kit van Gabor te kopen om met drukprofielen te experimenteren, maar ik heb besloten om de Cremina te verkopen. Om de simpele reden dat de Strietman beter past mijn smaakvoorkeur.
Mooi! Fijn testrapport, enne... Wat moet die Cremina opbrengen? Want ja, ik heb natuurlijk wèl een Zwitserse vrouw dus daar kan ik wel mee aankomen
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor fransg » ma 02 jan 2017, 12:35

Wat moet die Cremina opbrengen?
Volgens mij staat dat vermeld in een van de parallelle draadjes over hetzelfde: 1400
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron