Olympia Cremina

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor bvds » do 03 nov 2016, 09:45

Hey Merijn.

Ja jouw machientjes zijn leuk. Of het nu de Conti is of de Brugnetti (benieuwd welke straks in jouw keuken komt te staan)... ;)

Zoals je weet: Ik ben dol op experimenteren...ik beschouw de Strietman en Cremina beiden als high end levers...grote overeenkomsten en grote verschillen...gaat niet om wie de beste is...

Welkom om te komen proeven.

Bas
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor dirk020 » zo 06 nov 2016, 11:51

Noem mij een kneert maar jeetje, wat maakt 't vershil tussen een La Pavoni en een Olympia Cremina dat de laatstgenoemde dik 6 x meer moet opbrengen?
"Verhuizen kost beddestro!"

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor Pti » zo 06 nov 2016, 12:24

Bouwkwaliteit en afwerking.

Het is een Dacia versus een Mercedes.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor Erik82 » zo 06 nov 2016, 12:51

Noem mij een kneert maar jeetje, wat maakt 't vershil tussen een La Pavoni en een Olympia Cremina dat de laatstgenoemde dik 6 x meer moet opbrengen?
Bouwkwaliteit van een La Pavoni is prut, toleranties waardeloos en temperatuurstabiliteit niet aanwezig. Cremina is schitterend gebouwd en afgewerkt, heeft kleine toleranties waardoor je wel gevoel in de hevel hebt en kun je de hele dag aan laten staan zonder overhitting.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor dirk020 » zo 06 nov 2016, 17:42


Bouwkwaliteit van een La Pavoni is prut, toleranties waardeloos en temperatuurstabiliteit niet aanwezig.
Zo zo, woorden als worsten!

De laatste jaren is Olympia wat geplaagd door productieproblemen en daar is het mij toen verkeerd gegaan. 3 portafilters, 2 groepen en 4 anti-vacuum doppen in 6 maanden en alsnog problemen.

Schiet mij maar lek maar ik heb net m'n La Pavoni Europiccola ontkalkt en 'm eens goed bekeken op afwerking, constructie etc. Nergens nare scherpe randen en netjes verchroomd (afwerking dus prima in orde), alles degelijk vastgezet met metrische moeren en bouten, goed toegankelijk, makkelijk te demonteren zonder speciaal gereedschap dus bouwkwaliteit lijkt me ook weinig mis mee.
Inderdaad is temperatuurstabiliteit niet aanwezig maar na een jaar gebruik heb ik die eigenlijk niet gemist, lijkt me geen onoverkomelijke tekortkoming.
Wat bedoel je eigenlijk met 'toleranties waardeloos'?

Mooi hoor dat staaltje Zwitserse Precisie maar nadat ik mijn Elna naaimachine bij 't oud ijzer kon zetten omdat 't spoelhuis niet te reviseren bleek kijk ik toch iets kritischer tegen de verrichtingen van dat bergvolkje aan
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor bobbee » zo 06 nov 2016, 18:02

De pavoni staat erom bekend dat het onder lekbak en in de voet bijvoorbeeld roest. Van die gekke ding die pavoni in al die jaren maar niet verhelpt. Je kunt op de pavoni een extra dikke teflon pakking tussen groep en boiler doen of tije's koelring op de groep zetten, dan heb je ook temperatuur stabiliteit. Snap eigenlijk niet hoe je dat niet kunt merken...werkt gewoon slecht. Iedere keer andere shots. De Cremina is wel echt een mooi ding, veel mooier dan de pavoni, echt wel heel wat anders ook dan een pavoni. Dat staat vast en dat de nieuwprijs van een Cremina veel te hoog is wat mij betreft ook ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor bvds » zo 06 nov 2016, 21:43

Heb diverse pavoni's gehad. Zowel pre als millenium. En ja je kunt er veel plezier mee beleven.

Alleen qua materiaal en bouwkwaliteit is het geen vergelijk. Een Cremina is ook heel veel zwaarder. Dat wil niet zeggen dat een Pavoni onbetrouwbaar is of niet lang mee kan gaan. Integendeel.

Zie het als een Mazzer mini ivm een Bezzera BB005. De Bezzera produceert prima maalgoed en is heel betrouwbaar. Maar ik denk dat niemand zal ontkennen dat een Mazzer veel mooier gebouwd is.

Bij de Cremina ziet, oogt en voel alles veel beter. Vakmanschap vs massaproductie. Verder staat de machine veel en veel stabieler, beweegt de lever met veel meer gevoel en precisie en kan je je handjes niet verbranden.

Of je onder de streep een 5x mooier shot krijgt voor je geld is een heel andere vraag. En massaproductie is geenszins synoniem voor slechte kwaliteit!

PS. Ik zou niet zo snel de nieuwprijs betalen voor een Cremina, maar snap wel dat er mensen zijn die dat doen. Als je het ziet als een investering in heel veel jaar plezier met een uitstekende restwaarde dan valt het best mee. Een auto kopen is veel en veel beroerder en dat doen de meeste mensen zonder aarzelen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor Spironski » ma 07 nov 2016, 14:03

Ik kan Eriks woorden ook niet onderschrijven. Ik heb mijn Gaggia (aka Pavoni) nu 11 jaar, en eigenlijk het enige dat vervangen is, is de drukmeter. En de stoomkraan heeft wel eens gelekt (kwestie van even schoon maken).

Ik heb in het begin even moeten wennen aan de instabiliteit bij het naar beneden halen van de hendel, maar heb er tegenwoordig geen enkel probleem mee. De constructie van de hendel is zijwaarts wat losjes, maar functioneel geen probleem.

Ik heb nergens roest, het piept of kraakt ook nergens en in de machine zelf zit ook geen los onderdeel ofzo (afgezien van het wat lullige lekbakje).

Dus "prut" en "waardeloos"? Nee, dat is niet mijn ervaring. Ik geloof echter zonder meer dat de Cremina een stuk mooier is gebouwd (mag ook wel voor die prijs), en La Pavoni zou inderdaad vrij simpel een aantal ergernissen kunnen/moeten aanpakken in een volgende editie (wat ze waarschijnlijk niet gaan doen).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor Erik82 » ma 07 nov 2016, 17:22

Mijn reactie was ook bedoeld om de La Pavoni tov een Cremina te zetten en dan kloppen mijn termen. Ik heb beide gehad en het is een verschil van dag en nacht. De La Pavoni is gewoonweg wat matige Italiaanse bouwkwaliteit waar de Cremina Zwitsere precisie heeft.

Als je eenmaal een Cremina of Strietman hebt geprobeerd weet je pas hoe slecht de toleranties op een La Pavoni zijn en hoe slecht het gevoel in de hevel is. En een waardeloze bouwkwaliteit hoeft nog niet te zeggen dat alles het binnen de kortste keren begeeft, alleen maar dat het niet helemaal lekker in elkaar zit en aan alle kanten voor verbetering vatbaar is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
joostvdb
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 19:30

Re: Olympia Cremina

Berichtdoor joostvdb » ma 07 nov 2016, 18:10

Erg mooie machine met mooie en solide details op de boiler.
Mahlgut MG-1 #zwart - Knock Feldgrind - Hario V60-01 glass & kettle - Aeropress


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron