Lever ervaringen en voorkeuren

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bobbee » za 21 mar 2020, 21:20

Je plaatste de "verkorte" link

Code: Selecteer alles

https://youtu.be/uCI5L2p844A
die 'uitgevouwen deze wordt:

Code: Selecteer alles

https://www.youtube.com/watch?v=uCI5L2p844A&feature=youtu.be
Als je het deel vanaf & weghaalt en van https http maakt krijg je

Code: Selecteer alles

http://www.youtube.com/watch?v=uCI5L2p844A
en als je die plaatst werkt het (met de youtube tags in rechte haken voor/achter)
Dank voor deze uiteenzetting! Sla ik op.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » za 21 mar 2020, 23:33

Die Gaggia Factory is een Pavoni Professional, de Stradivari is ook een Pavoni Professional. Europiccola heeft een kleine boiler en geen drukmeter, waarom wil je een Europiccola? De Stradivari uitvoering heeft een zwaardere groep wat kan resulteren in een stabielere groep temperatuur. Maar moet bekennen dat ik met de gaggia (pavoni professional dus) ook al heel dik tevreden ben.
Ik maak espresso met de pavoni nu zoveel beter dan ooit. Ik kan mij niet herinneren dat ik met de strega zulke goede espresso heb gezet!
Als het nu niet lukt dan ligt het aan de boon, en die brand ik zelf dus dat kan.


Ik wil niet per sé een Europiccola hoor, maar probeer te snappen wat de verschillen zijn. Ik vind hem iig wel mooier dan de Stradivari (ziet er wat klassieker uit) dus dat zou een reden kunnen zijn.
De Stradivari die hier nu staat heeft een 0.8l boiler en die vind ik wel aan de kleine kant, dus zou dan graag een 1.6l versie nemen.
Maar goed geen echte verschillen dus, weer wat geleerd.

Hij staat hier naast de Strega, en daar legt hij het nu tegen af, maar dat zal ook zijn omdat ik nog volop aan het experimenteren ben met de LP, en de maalgraad van de Atom (nog) voor de Strega is afgesteld...

Een Cremina zou ook leuk zijn, maar helaas wat te duur. Misschien dat ik ooit een opknapper op de kop kan tikken...
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bobbee » zo 22 mar 2020, 07:17

Dan heb je nu een Europiccola versie van de Stradivari.
Europicola is keine boiler
Professional is grote boiler met manometer voor boiler druk.

Als de boel goed staat afgesteld kun je geen last hebben van oververhitting. Zeker niet met het millennium model met dubbele wand die jij hebt en teflon pakking tussen boiler en groep.
De boiler druk niet boven 1 bar laten komen en bij twijfel of de manometer nog goed is naar max 0,9 bar gaan.

Cremina is niet leuker of beter. Dat is een wassen neus, een apparaat met een veel te hoge prijs en op smaak zeker niet beter dan een la pavoni Millennium!

Maat je kunt beter even een nieuw topic openen hiervoor, dan blijft het overzichtelijk. We gaan nu dwars door dit topic heen
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » zo 22 mar 2020, 08:39

Maat je kunt beter even een nieuw topic openen hiervoor, dan blijft het overzichtelijk. We gaan nu dwars door dit topic heen Afbeelding

Goed idee. Is nog niet echt aan de orde nu, maar zal dat doen als het wat concreter wordt ;)
dus...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bvds » zo 22 mar 2020, 08:42

Sterker nog de Millenium modellen van de Pavoni hebben een voordeel t.a.v. de Cremina: door de dubbele wand krijg je een mix effect. Een groot deel van het water voor je shot komt uit de ruimte tussen de cilinder en de "sleeve". Dat water heeft de temperatuur van de groep dus zeg 85 a 90 graden. Het te hete water uit de boiler is maar een klein deel van het benodigde volume. Dus naast buffer effect van de groep ook mix effect.

Er komt een prachtige "sleeve mod" aan: een nieuw ontworpen sleeve van RVS die zo is gebouwd dat de extractie temp gelijk is aan dw groep temp en de rebound veel sneller is.

Met die mod is de Cremina totaal kansloos ;)

Ik heb twee Cremina's gehad trouwens, een oudje en een nieuwe model. Mijn huidige Pavoni is makkelijker te managen qua temp.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » zo 22 mar 2020, 09:08

Sterker nog de Millenium modellen van de Pavoni hebben een voordeel t.a.v. de Cremina: door de dubbele wand krijg je een mix effect. Een groot deel van het water voor je shot komt uit de ruimte tussen de cilinder en de "sleeve". Dat water heeft de temperatuur van de groep dus zeg 85 a 90 graden. Het te hete water uit de boiler is maar een klein deel van het benodigde volume. Dus naast buffer effect van de groep ook mix effect.

Wist ik niet. Nu doe ik ik altijd een korte flush van tevoren, maar als ik daarmee dat 'bufferwater' wegspoel, dan verklaart dat wellicht ook waarom ik toch vaak wat warme shots heb?
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bobbee » zo 22 mar 2020, 09:10

Juist. Het is geen hx.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » zo 22 mar 2020, 09:59

Dan heb je nu een Europiccola versie van de Stradivari.
Europicola is keine boiler
Professional is grote boiler met manometer voor boiler druk.

Als de boel goed staat afgesteld kun je geen last hebben van oververhitting. Zeker niet met het millennium model met dubbele wand die jij hebt en teflon pakking tussen boiler en groep.
De boiler druk niet boven 1 bar laten komen en bij twijfel of de manometer nog goed is naar max 0,9 bar gaan.

Cremina is niet leuker of beter. Dat is een wassen neus, een apparaat met een veel te hoge prijs en op smaak zeker niet beter dan een la pavoni Millennium!

Maat je kunt beter even een nieuw topic openen hiervoor, dan blijft het overzichtelijk. We gaan nu dwars door dit topic heen Afbeelding
Ik heb zowel Cremina als La Pavoni gehad. En ik vond de Cremina wel degelijk leuker.En mooier.Veul mooier. ;)
En om hem nu met een Strega te vergelijken?
Gaat wel ver.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor fransg » zo 22 mar 2020, 10:06

ik vond de Cremina wel degelijk leuker.En mooier.Veul mooier. ;)
De Cremina is een warmwaterkruik in een rechtop staande koektrommel ;-)

Maar ik waardeer het zeer dat zelfs jij je normaal zo koppige nuchterheid af en toe los laat en lyrisch wordt van een beetje chroom ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor cremalover » zo 22 mar 2020, 10:51

ik vond de Cremina wel degelijk leuker.En mooier.Veul mooier. ;)
De Cremina is een warmwaterkruik in een rechtop staande koektrommel ;-)

Maar ik waardeer het zeer dat zelfs jij je normaal zo koppige nuchterheid af en toe los laat en lyrisch wordt van een beetje chroom ;-)
Ik ben geen liefhebber van chroom.
Op mijn Cremina was zeer weinig chroom te bekennen in tegenstelling tot mijn La Pavoni. :D
Maar het gaat vooral om de kwaliteit van het shot.
Al die levertjes zonder veren zijn gedoe machientjes.
En je kunt er een heel goed shot mee maken.Maar je moet met een hand de machine ondersteunen,je moet de druk met de hand bepalen waardoor consistentie niet echt een constante :mrgreen: is ,het stoomt weliswaar goed maar ook niet zo snel.Je maakt enkele shotjes ipv dubbele.
Al met al niet met een Strega te vergelijken dus.
Het optische aspect is uiteraard persoonlijk en speelt in de vergelijking tussern de machines niet echt een rol.

Voor wie graag zelf wat meer invloed op het hele proces heeft en daar plezier aan beleeft is het natuurlijk een harstikke leuke machine.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron