Lever ervaringen en voorkeuren

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » za 29 sep 2018, 02:21

Er komt consistent een prima bakkie uit de Strega, maar ik blijf af- en toe lekker prusten.

Vanavond als test een schakelaar eraan gehangen waarmee je de pomp kunt laten meedoen, of niet. Als je hem 'aanzet' wordt de pomp geschakeld door de microswitch van de hevel, net als met de originele Strega.
Je kunt in feite dus kiezen dus tussen een originele Strega (met plm 12 bar pre-infusie door de pomp), en eentje zoals ik hem normaal gebruik (met 3 bar pre-infusie door het leidingwater). Dit is ook een optie te je kunt kopen overigens, maar zelf maken is leuker!

Ik denk dat ik hem uiteindelijk gewoon blijf gebruiken hoe hij was, maar heb al wel materialen besteld om dit eventueel op een wat elegantere manier permanent in te bouwen, voor de leuk.

Morgen een blinde smaaktest met de vrouw!




ps: ik heb de OPV nog niet verdraaid, en dan schakelt de Ulka pomp uit als de druk (te) hoog is. Als druk vervolgens wat afneemt, dan schakelt hij weer in. Is dat normaal? Ik had dat niet eerder gezien op m'n Mitica bijvoorbeeld. Morgen de OPV iets terug schroeven en kijken of dat nog steeds gebeurd...
dus...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Marcje » di 09 okt 2018, 00:56

Weer een klein stapje gemaakt met het pimpen; de 'test' lichtschakelaar vervangen door een klein tuimel schakelaartje + een ledje onderop het frame.
Ook een blinde smaaktest gedaan met 2 argeloze proefpersonen (dus 1 espresso met de pomp vs. een met de veer gezet, beiden op plm 8.5bar startdruk) en de veer won het 2x. Pffeeew...

dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor fransg » di 09 okt 2018, 10:10

Netjes!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor ronald22 » do 20 feb 2020, 18:25

Als je de preinfusion op 10 sec wilt houden en de eerste druppel is nog niet gekomen, kan je dan wel de hendel op laten komen?
Laatst gewijzigd door ronald22 op do 20 feb 2020, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor fransg » do 20 feb 2020, 18:40

Als je de preinfusion op 10 sec wilt houden en de eerste druppel is nog niet gekomen, kan je dan wel de hendel op laten komen?
Daar is geen bezwaar tegen en je kunt aan de flow die daarna komt aflezen (en proeven) of het effect goed naar je zin is. Kan ook zijn dat je te hard hebt getampt en dat het water daardoor niet goed in de puck kon doordringen, of dat je te fijn maalsel hebt waardoor de puck te 'massief' is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor ronald22 » do 20 feb 2020, 18:49

Als je de preinfusion op 10 sec wilt houden en de eerste druppel is nog niet gekomen, kan je dan wel de hendel op laten komen?
Daar is geen bezwaar tegen en je kunt aan de flow die daarna komt aflezen (en proeven) of het effect goed naar je zin is. Kan ook zijn dat je te hard hebt getampt en dat het water daardoor niet goed in de puck kon doordringen, of dat je te fijn maalsel hebt waardoor de puck te 'massief' is.
Het komt af en toe voor dat ik iets te stevig heb getampt. Ik zal het uit proberen wat het effect is als ik de hendel eerder omhoog laat gaan
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Dirk Jan » do 19 mar 2020, 19:07

Vandaag de eerste shot gemaakt met de La Pavoni Europiccola die ik heb overgenomen van namor.
Natuurlijk heb ik wat ervaring opgedaan met mijn QuickMill (20 jaar), maar dit is 'different cook' bedenk ik me.

Afbeelding

Eerst het opwarmen en stoom laten ontsnappen en de portafilter met hete water laten doorstromen. Toen de het éénpersoons filterbakje erin en 11 gram vers gemalen koffie van de boon die ik vanmorgen ook bij de QuickMill heb gebruikt. Zelfde maling en iets minder druk met de tamper geleverd. Portafilter er in gedraaid en hendel omhoog. En ik maar wachten tot de eerste druppel zou komen. Na 20 seconden nog geen druppel koffie, en toen maar de hendel naar beneden gedrukt. Warempel, er begon koffie te druppelen en te stromen. Toen de weegschaal op 17,6 gram stond gestopt en kopje weggehaald. Hendel kon nog iets meer naar beneden dacht ik. En dan proeven..... Zo, dat is een bakkie! Ja, die beviel echt goed.

Maar omdat bij de pre-infusie er geen druppels koffie verschenen nog maar een shot maken. Nu met 10 gram koffie, iets minder dus, en ik verwachtte dat er druppels zouden vallen bij de pre-infusie. Ja, dat gebeurde bij 20 seconden toen ik net de hendel naar beneden wilde drukken. De koffie kwam er nu veel sneller uit en al snel zat ik op 20 - 25 gram. Snel stoppen en proeven. Tja, dat was wat minder.

Morgen weer verder uitvogelen. En namor, bedankt dat je de machien te koop heb gezet!

Leuk spel!

Groet Dirk Jan
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor bvds » do 19 mar 2020, 20:13

Leuk!

Overigens doel moet niet zijn dat er een druppel koffie verschijnt na passieve preinfusie. Met verse koffie is het dan eindeloos wachten.

Ik geef meestal na een paar seconden wachten een klein beetje druk. Als douche helemaal met koffie bedekt is druk ik door.

Pak ook eens het tweekops bakje!

Lijkt de originele stoomtip. Klopt dat? Zo ja zou ik die vervangen door een 1 gats. Stoomt veel beter. Of is het al 1 gats?

Have fun!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor Dirk Jan » do 19 mar 2020, 20:22

@bvds: Bedankt, die tip van het na een paar seconden iets indrukken ga ik uitproberen.
En er zitten drie kleine gaatjes in de stoompijp, maar die laat ik waarschijnlijk lekker zitten. Hier wordt espresso gedronken en geen gedoe met melk. :) Dat is voor kalfjes "zei mijn moeder altijd".

Groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

Berichtdoor we tigers » vr 20 mar 2020, 08:12

Leuk om te lezen. Veel plezier met je avontuur!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron