Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor TabCam » do 01 mar 2018, 15:47

of dat ik beter voor de La Pavoni of Lusso kan gaan met alle beperkingen die daar bij komen (oververhitting, kleine shots)?
Ik heb een extra temperatuurregeling aan de Pavoni, maar laatst heb ik de p-stat laten vervangen en die heb ik zo ingesteld dat de temperatuur (mede dankzij Tije's koelring) sowieso nauwelijks uit de hand loopt. Als ik de machine erg lang aan laat staan wordt de zetgroep wat warmer, en als ik voor een groep bezoekers met de kleine Pavoni koffie wil maken, dan wordt het wat te heet, maar daar is-ie niet voor bedoeld.

De extra PID regelaar is leuk, maar niet nodig.

Als je 'm voor jezelf gebruikt hoef je niet moeilijk te doen.

De Pavoni maakt het wel lastiger om consustent mooie super lekkere shots te maken, daarbij maakt een L-R het je wel erg makkelijk.

De Pavoni is een beetje kamperen.
Als de Pavoni kamperen is, kan iemand die analogie naar de Elektra MCAL doortrekken? ;)
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor cremalover » zo 04 mar 2018, 12:22

of dat ik beter voor de La Pavoni of Lusso kan gaan met alle beperkingen die daar bij komen (oververhitting, kleine shots)?
Ik heb een extra temperatuurregeling aan de Pavoni, maar laatst heb ik de p-stat laten vervangen en die heb ik zo ingesteld dat de temperatuur (mede dankzij Tije's koelring) sowieso nauwelijks uit de hand loopt. Als ik de machine erg lang aan laat staan wordt de zetgroep wat warmer, en als ik voor een groep bezoekers met de kleine Pavoni koffie wil maken, dan wordt het wat te heet, maar daar is-ie niet voor bedoeld.

De extra PID regelaar is leuk, maar niet nodig.

Als je 'm voor jezelf gebruikt hoef je niet moeilijk te doen.

De Pavoni maakt het wel lastiger om consustent mooie super lekkere shots te maken, daarbij maakt een L-R het je wel erg makkelijk.

De Pavoni is een beetje kamperen.
Als de Pavoni kamperen is, kan iemand die analogie naar de Elektra MCAL doortrekken? ;)
De elektra is glamping.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor cremalover » zo 04 mar 2018, 12:28

Misschien moet je onderscheid maken tussen de drie soorten levers.
Kleinere machientjes voor thuis als de PV Export,Elektra,Pavoni etc.Sommigen met of zonder veer en met of zonder stoommogelijkheid.
Maken net zo'n lekkere koffie als een machine van 4000 euro.
Dan heb je de hybride machines als de Strega en Londinium LR.
Combineren de pompmachine en de levermachine.Kunnen alles wat een horecabak kan maar dan.op een kleiner opp.
Als laatste de pure levers op vast water.Meestal horeca georienteerd hetgeen in gebruik voordelen heeft.

Met wat oefening maken ze allemaal lekkere koffie.

TabCam
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:06

Re: Elektra Micro Casa a Leva als tijdelijke oplossing??

Berichtdoor TabCam » do 19 jul 2018, 12:41

Ik ben uiteindelijk voor de Elektra MCal gegaan en het is én een leerschool én een feest. Er komen meer ristretto's dan espresso's uit, maar de smaak is raak en blijft heerlijk lang hangen. Voor mijn bezoek wil ik ook americano's of zelfs tot gewone koffiesterkte aangelengde varianten zetten die ook worden gewaardeerd.

Wat betreft de glamping referentie, ik zou het zelfs meer met een huisje willen vergelijken. De zetgroep is ingesteld op 1 bar en blijft goed op temperatuur. Voor lichtere bonensoorten laat ik de portfilter meeopwarmer, voor de donker gebrande koffiesoorten gewoon koud.

Het enige nadeel totnogtoe is de niet geïsoleerde boiler want nu warmt de omgeving flink op en moet ik oppassen met bezoek. Groot voordeel is de licht naar voren stekende hendel. Die zit nu niet in de weg voor mijn keukenkastje.

Qua looks krijgt de MCal veel positief commentaar. Helaas vind mijn vriendin hem teveel op scheikundeapparatuur lijken :P . Qua boilercapaciteit haalde ik het redelijk op mijn verjaardag alleen hoefde ik geen cappuccino's te maken.
Strietman CT2, Eureka Specialty 75, Kinu M47


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten

cron