La Pavoni Beginner (need some help)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bobbee » za 15 dec 2018, 07:35

Het leven is één groot leerproces. Best interessant eigenlijk
Ik breek even in.

Dirk wil jij je een houding aannemen die bij jouw bovenstaande uitspraak past?
En als de personen die hier het eea qua handelingen onderbouwen dat ook op een andere toon willen doen, minder verheven, dan voorzie ik geen problemen en kan dit topic zijn vruchten afwerpen voordat het ontaard in echt moddergooien naar elkander.

Hartelijk dank alvast!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » za 15 dec 2018, 13:18

Het leven is één groot leerproces. Best interessant eigenlijk
Ik breek even in.

Dirk wil jij je een houding aannemen die bij jouw bovenstaande uitspraak past?
En als de personen die hier het eea qua handelingen onderbouwen dat ook op een andere toon willen doen, minder verheven, dan voorzie ik geen problemen en kan dit topic zijn vruchten afwerpen voordat het ontaard in echt moddergooien naar elkander.

Hartelijk dank alvast!
Hey Bobbie,

Geen zorgen, ook al is er ietwat off-topic Going on het meerendeel helpt mij toch zeker :)

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » ma 17 dec 2018, 16:57

IMG_2916.jpg
Update van mijn kant! Heb een demoka maler voor een zeer lief prijsje van een mede forum lid en dit was de eerste koffie die eruit kwam!!! Wat een mega verschil, vooruitgaan niet? Volgende stap is een wat beter weegschaal want de consistentie is nog ver te zoeken in zowel dat ding als mijn handelingen haha.

Vraagje aan de millennium pro eigenaren, hoe heet mag de groep ongeveer worden zodat de koffie niet verbrand? En hoe indentificeer ik een verbrande puck? En natuurlijk - hoeveel koffie kunnen jullie ongeveer maken voor die te heet is? En hoe koel je snel(er) af als dat überhaupt mogelijk is.

Tom




Sent from my iPhone using Tapatalk

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » ma 17 dec 2018, 17:37

Nog 1 omdat het kan
IMG_2923.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bvds » ma 17 dec 2018, 17:40

Dat ziet er zeker beter uit!

Ik zou de Pavoni op ca. 0.8 bar max zetten.

De zetgroep zal dan afhankelijk waar je meet ca 85-90 graden idle zijn.

Met een 1 gats tip net genoeg stoom.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » ma 17 dec 2018, 17:51

Dat ziet er zeker beter uit!

Ik zou de Pavoni op ca. 0.8 bar max zetten.

De zetgroep zal dan afhankelijk waar je meet ca 85-90 graden idle zijn.

Met een 1 gats tip net genoeg stoom.

Ja leuk he! Wat een mega verschil haha. Hij schommelt nu netjes rond de 1. Terugzetten kan aan de onderkant als ik het goed gelezen heb, kan je daarna wat vrijer doorzetten of denk je?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bvds » ma 17 dec 2018, 19:28

Bij 0.8 bar is er niet of nauwelijks sprake van overhitting.

Natuurlijk wel als je achter elkaar door tapt. Maar als je de PF even onder koude kraan doet en koud in de groep draait onder het malen dan is de boel weer in de zone als je met malen en tampen klaat bent. Anders moet je wel zeker 5 min. wachten tussen de shots.

De Millenium groep is qua temperatuur veel beter dan de oude Pavoni's. Daar heb je echt een mod nodig. Bijv. de koelring van Tije.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor bvds » ma 17 dec 2018, 19:42

Bij 0.8 bar is er niet of nauwelijks sprake van overhitting.

Natuurlijk wel als je achter elkaar door tapt. Maar als je de PF even onder koude kraan doet en koud in de groep draait onder het malen dan is de boel weer in de zone als je met malen en tampen klaat bent. Anders moet je wel zeker 5 min. wachten tussen de shots.

De Millenium groep is qua temperatuur veel beter dan de oude Pavoni's. Daar heb je echt een mod nodig. Bijv. de koelring van Tije.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor fransg » ma 17 dec 2018, 22:27

Ik heb ze 0.5-0.7 bar -- het wisselt ook een beetje per machine omdat de pressostat en de manometer natuurlijk niet zijn geijkt voor precisie-laboratoriumwerk.

Ook vind ik de koelring zoals Tije die maakt handig, gaat oververhitting tegen.

Hoe heet mag het zijn? dat hangt tevens al van hoe snel jij je doorloop hebt, hoeveel druk je op de hefboom zet. Gewoon proeven, dan merk je snel genoeg of het maalsel van de mooie koffiebonen door te heet zetten hun charme beginnen te verliezen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Tommie
Berichten: 42
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 13:30

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Tommie » di 18 dec 2018, 15:24

Ik heb ze 0.5-0.7 bar -- het wisselt ook een beetje per machine omdat de pressostat en de manometer natuurlijk niet zijn geijkt voor precisie-laboratoriumwerk.
WoW dat was minder dan verwacht! Zijn dat de oude of nieuwe versies? En koelring is dus denk ik niet nodig, maar dat stoomkopje vind ik wel echt geweldig. Hoe kom ik in contact met hem voor zulke dingen?


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron