La Pavoni Beginner (need some help)

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » vr 14 dec 2018, 18:16

Ik denk dat je toch eens wat meer moet verdiepen in espresso maken, zowel in de techniek als in apparatuur.
Je draai toch 't portafilter in de bajonet tot ie niet verder kan? Bij mij zit 't koffiemaalsel dan tegen 't douchescherm. Of is dat anders bij een E61 machine?
"Verhuizen kost beddestro!"

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » vr 14 dec 2018, 18:36

Dan doseer je veel teveel. Dat is toch wel één van de basisregels en bij een E61 dien je nog meer ruimte over te houden. De puck moet uit kunnen zetten om alles mooi te laten extraheren.
Als je 14 gram bonen maalt levert dat de hoeveelheid maalsel op die je portafilter zó afvult dat je met moeite het handvat van je portafilter naar 8 uur zal kunnen draaien, nou dan zit die puck stijf tegen het douchescherm (da's ook de bedoeling).
Hier moest ik toch echt keihard om lachen want daar klopt werkelijk niks van. De tegendruk die je voelt is niet de puck want die draai je gewoon kapot met een slecht resultaat tot gevolg. Je doet het nu voorkomen alsof een puck even hard is als metaal. Je voelt de tegendruk van de nokjes op het portafilter die klemmen in de groep. Het maalsel pers je bij overdoseren gewoon de groep in met vervuiling van je hele machine als gevolg.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » vr 14 dec 2018, 19:19

Hier moest ik toch echt keihard om lachen want daar klopt werkelijk niks van. De tegendruk die je voelt is niet de puck want die draai je gewoon kapot met een slecht resultaat tot gevolg. Je doet het nu voorkomen alsof een puck even hard is als metaal. Je voelt de tegendruk van de nokjes op het portafilter die klemmen in de groep. Het maalsel pers je bij overdoseren gewoon de groep in met vervuiling van je hele machine als gevolg.

Fijn dat ik in ieder geval je een gulle lach heb kunnen bezorgen.

Als ik 12 gram maal (voor een pre millennium La Pavoni) dat met 13 kg aandruk (gemeten met de weegschaal) en ik draai het portafilter met een muntstuk bovenop de koffie in de bajonet en ik sta echt niet als een waanzinnige de hevel van het portafilter aan te sjorren dan wordt dat muntstuk in de koffie gedrukt.
Ben ik nou gek of hoe zit dat, je moet de hevel van 't portafilter toch aantrekken tot ie 'vast' (niet muurvast, anders draai je zo de ketel van de bodemplaat) zit?

Overigens heb ik laatst mijn La Pavoni nog geserviced, nou, die inwendige vervuiling valt reuze mee hoor dus nu is 't mijn beurt om eens even onbedaarlijk te schateren haha!
"Verhuizen kost beddestro!"

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Erik82 » vr 14 dec 2018, 19:41

Je moet hem inderdaad vastdraaien tot hij klem zit maar dat heeft te maken met de nokjes op het portafilter en de sleuven in de groep die in elkaar klemmen, tezamen met de groepsring. Dat heeft helemaal niks met de puck te maken. Als je hem er niet goed in hebt gedraaid merk je dat vanzelf en geeft het een ontzettende zooi en als je pech hebt wat beschadigingen in je keuken. Het hete portafilter vliegt dan met grote vaart door de keuken want 9 bar is een serieuze druk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Fisherman » vr 14 dec 2018, 20:30

Ik heb dan geen espresso-machine meer, maar als ex Pavoni eigenaar sluit ik me bij Erik aan. Dirk snapt het niet zo goed als dat wij het doen, maar als hij zijn koffie lekker vindt; wie zijn wij dan om 'boe' te roepen.

Toch snap ik de reacties wel. Ik moest ook lachen bij het aangezicht van zo'n klein portafiltertje dat door de kamer schiet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » vr 14 dec 2018, 21:24

Ik heb dan geen espresso-machine meer, maar als ex Pavoni eigenaar sluit ik me bij Erik aan. Dirk snapt het niet zo goed als dat wij het doen, maar als hij zijn koffie lekker vindt; wie zijn wij dan om 'boe' te roepen.

Toch snap ik de reacties wel. Ik moest ook lachen bij het aangezicht van zo'n klein portafiltertje dat door de kamer schiet

Wie heeft het hier over laagvliegende portafilters? Tot nu toe is hier alles onder controle, hoewel...

Overigens, leg effe uit wat ik niet zo goed snap als jij het allemaal zo goed snapt. Wellicht leren anderen er dan ook iets van okee
"Verhuizen kost beddestro!"

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Fisherman » vr 14 dec 2018, 21:38

Ik laat de discussie verder liever aan me voorbij gaan Dirk. Gezien de toon etc. Zoals ik al zei; ieder zijn ding. Ik respecteer dat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

dirk020
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 30 nov 2015, 09:35

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor dirk020 » vr 14 dec 2018, 21:52

Je moet hem inderdaad vastdraaien tot hij klem zit maar dat heeft te maken met de nokjes op het portafilter en de sleuven in de groep die in elkaar klemmen, tezamen met de groepsring. Dat heeft helemaal niks met de puck te maken.

Het is een passing die verdacht veel lijkt op bewegingsdraad; bij het indraaien beweegt het portafilter omhoog tot de puck (tot de aangedrukte koffie) het douchescherm raakt. Vandaar dat de munt in voorgaand experiment ook in de koffie gedrukt wordt.
Of ik moet harder tampen òf minder koffie in het portafilter om het niveau lager te krijgen. Nog fijner malen kan natuurlijk ook.
Morgen verder met experimenteren.

Het leven is één groot leerproces. Best interessant eigenlijk
"Verhuizen kost beddestro!"

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Capulus » vr 14 dec 2018, 22:59

Je moet hem inderdaad vastdraaien tot hij klem zit maar dat heeft te maken met de nokjes op het portafilter en de sleuven in de groep die in elkaar klemmen, tezamen met de groepsring. Dat heeft helemaal niks met de puck te maken.

Het is een passing die verdacht veel lijkt op bewegingsdraad; bij het indraaien beweegt het portafilter omhoog tot de puck (tot de aangedrukte koffie) het douchescherm raakt. Vandaar dat de munt in voorgaand experiment ook in de koffie gedrukt wordt.
Of ik moet harder tampen òf minder koffie in het portafilter om het niveau lager te krijgen. Nog fijner malen kan natuurlijk ook.
Morgen verder met experimenteren.

Het leven is één groot leerproces. Best interessant eigenlijk
Iedereen kan inderdaad nog een hoop bijleren. Dat maakt het uitdagend. En dat geldt volgens mij niet alleen voor het zetten van koffie.
Persoonlijk stoor ik mij wel eens aan uitspraken als: stokpaardje van heren die dit forum domineren of ballotagecommisie e.d.. veelal omdat het gaat over mensen die veel ervaring hebben met veel verschillende apparatuur en bonen en die gratis advies geven (ook al is die toon ook niet altijd ideaal). Zoals eerder genoemde 'volgens mij' of 'zoals ik het altijd doe' kan vaak een betere insteek zijn van een interessante discussie. Dan vermijd je vaak de wedstrijd verplassen, maar dat is mijn mening;)

Harder tampen lijkt mij overigens geen goede oplossing. Eerder minder doseren.


Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: La Pavoni Beginner (need some help)

Berichtdoor Fisherman » vr 14 dec 2018, 23:04

Je moet hem inderdaad vastdraaien tot hij klem zit maar dat heeft te maken met de nokjes op het portafilter en de sleuven in de groep die in elkaar klemmen, tezamen met de groepsring. Dat heeft helemaal niks met de puck te maken.

Het is een passing die verdacht veel lijkt op bewegingsdraad; bij het indraaien beweegt het portafilter omhoog tot de puck (tot de aangedrukte koffie) het douchescherm raakt. Vandaar dat de munt in voorgaand experiment ook in de koffie gedrukt wordt.
Of ik moet harder tampen òf minder koffie in het portafilter om het niveau lager te krijgen. Nog fijner malen kan natuurlijk ook.
Morgen verder met experimenteren.

Het leven is één groot leerproces. Best interessant eigenlijk
Dit is een hele mooie conclusie; heeft mij veel geholpen bij de Pavoni destijds.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron