Opzoek naar “goede, compacte” machine

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor seels » ma 03 dec 2018, 18:58

Mijn Profitec Pro 800 is dus verkocht. Waarom? Groot. Lange opwarmtijd voor 1 a 2 kopjes. Stond vaak aan zonder effectief te gebruiken.....

Wat ik nu zoek is iets compact liefst hevel maar is niet 100% nodig

Dacht in eerste instantie een redelijk recente la pavoni. Compact is nog wel wat spelen aan wat het interessant maakt maar langs andere kant ook meer kans op foutjes. Dus leercurve is wel wat groter.
De nieuwe zijn nagenoeg temperatuur stabiel las ik. Wat ik wel belangrijk vind is goede/lekkere koffie op het einde van de rit.

Graag jullie mening of tips ivm met mijn zoektocht.

Ik ben mss ook opzoek naar een deftige handmaler maar dat is een ander topic



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor HanR » ma 03 dec 2018, 19:27

Voluit:
Elektra micro casa a leva

Als het een pompmachine mag zijn, een Profitec 300


bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor bvds » ma 03 dec 2018, 19:47

Goede tip van HanR!

De Elektra mcal is een hele fijne machine. Hij is wel flink groter dan een Pavoni. En de opwarmtijd een stukje langer. Mijn Elektra heeft wel minstens 20 min. nodig tegen 10 voor Pavoni.

De veer van de Elektra is goed voor de consistentie. Echter de Elektra is ook niet de makkelijkste machine. Voldoende head space is de key. De temperatuur is goed onder controle mits je een pakking tussen de boiler en groep plaatst. Bijv. eentje van Ponte Vecchio. Die past precies.

De Pavoni is ook geen makkelijk ding. Maar met dit soort machines leren omgaan is ook leuk. En als je het eenmaal door hebt, is het net als met fietsen! Bij de nieuwere Pavoni's komt de distributie heel nauw omdat je anders snel rand channeling krijgt (ik moet nog testen of de waterverdeling met de IMS screen beter is). De temperatuur is op de Millenium Pavoni heel goed beheersbaar. Met een 1 gats tip stoomt de Pavoni pro heel aardig, al doet de Elektra dat net wat beter.

Op de Pavoni kan je iets makkelijker spelen met druk. En je kan er evt. nog een drukmeter van Gabor op de groep zetten, zodat je kan pressure profiling met feedback.

Beide machine kennen een relatief eenvoudig onderhoud. Seals vetten en vervangen is bij beide machines makkelijker. Op de Elektra het makkelijkste.

De Elektra is een aanzienlijk duurdere machine en 2e hands moeilijk te vinden. Importeren via Italie is nieuw te overwegen.

Je bent van harte welkom in Nijmegen. Ik heb ze beiden staan.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor Erik82 » ma 03 dec 2018, 19:57

Een Strietman CT1. Is in 8 minuten warm en haalt de kwaliteit van de professionele machines met verzadigde groep. Daarnaast erg eenvoudig in onderhoud. Je kunt er alleen niet mee stomen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor we tigers » ma 03 dec 2018, 20:22

Ik ervaar veel plezier met de Elektra Mcal en juist die leercurve is onderdeel van de fun. Klooien met de parameters en kijken wat het oplevert; Superleuk!
Af en toe heb ik nog wel eens een misser, maar over het algemeen heb ik ze nu redelijk consistent. Fijn apparaat.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor bvds » ma 03 dec 2018, 20:41

Ja qua shots gaat er weinig boven de Strietman. En qua gemak ook niet.
Op stomen na dan.
Had begrepen dat stomen voor Seels wel relevant is.
En ken budget niet: Strietman is natuurlijk weer het dubbele van een Elektra qua prijs die al weer stuk duurder is dan Pavoni...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor seels » ma 03 dec 2018, 22:30

stomen is indd een vereiste.
die mcal is zeker niet lelijk maar wel wat boven budget.

De la pavoni steekt wel erg mijn ogen uit. zeker ook na het appen met bas. als ik deze tweedehands kan scoren is een kit van gabor een optie. ik weet niet of nieuw aan te raden valt?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor GuidovW » do 06 dec 2018, 21:58

De Strietman wil ik over een paar jaar graag aan.
Als ik het nu voorstel word ik uit huis geplaatst... ;) :o

De pre mllenium La Pavoni pro heb ik na het plaatsen van de befaamde koelring en het spelen met de druk (langzaam opgeschroefd naar 1 bar) heel erg temperatuur stabiel.
Voor het eerste kopje een warming flush, daarna blijft de temperatuur van de kop voor nummer twee, drie en eventueel vier zo rond de 94 graden schommelen.

Dus heel tevreden mee en heerlijke koffie.
Het blijft wel pielen met de handmaler en maar één basket..... :roll:
Maar hopelijk brengt de Sint daar velichting in...... :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor seels » za 08 dec 2018, 15:31

het is dus een (wel gekende) la pavoni geworden ;) later meer hierover

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Opzoek naar “goede, compacte” machine

Berichtdoor GuidovW » za 08 dec 2018, 22:21

Mooi zeg!
Veel succes en lekkere koffie toegewenst. :D

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron