Schuimdraad...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor bobbee » do 06 dec 2018, 21:57

..... Dus, ik stel voor, laten we lekker aan de koffie gaan en het even laten rusten....

Wijn hier op dit tijdstip! :D
Mag dat ook... :?: :P
Afbeelding Pies brother!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 22:21

Bobbee, mijn reactie was niet bedoeld in de negatieve variant van je uitleg vandaar ook de gebruikte smiley. Je andere versie is spot on.

Het ging (en gaat) mij er om dat er naar twee zaken gevraagd werd waarvan ik niet direct een variabele kon maken die het wel of niet optreden kan verklaren.

Vergelijkbaar met de opmerking over "meuk". In twee elkaar volgende maalsels uit dezelfde zak had ik twee compleet andere resultaten: wel en geen schuimdraad. Dat vind ik vreemd.

Ik ben hier niet om af te zeiken of afgezeken te worden maar ben serieus op zoek naar wat dit kan veroorzaken. Dus mijn spullen en koffie staan iedereen die wil helpen ter beschikking. En als je liever koffie uit iets anders dan de Pavoni wil, zelfs andere koffie dan de Australian dan is dat geen enkel bezwaar <insert smiley die alle goede bedoelingen aangeeft here>

Ik hoor het graag!
Kei veel groeten!

Joost

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6400
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor cremalover » vr 07 dec 2018, 12:07

Net een restje ouwe meuk gevonden.Week of 6 oud.
Shot gefilmd.
Dit wat je bedoelt?

https://www.youtube.com/watch?v=QGyjW5K ... e=youtu.be
Laatst gewijzigd door cremalover op vr 07 dec 2018, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor bobbee » vr 07 dec 2018, 12:35

Mooi voorelkaar gekregen Cremalover!
Nu blijkt dat alle eerder gegeven antwoorden prima aansluiten bij het probleem. Kunnen we er ook geen ergernis meer over krijgen! Heerlijk forum, het werkt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor fransg » vr 07 dec 2018, 12:39

Eind goed al goed!
Meuk will be meuk
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » vr 07 dec 2018, 13:42

Komt in de buurt inderdaad, is veel lichter dan het bij mij was en "wateriger" met die druppels. Bij mij kwam er een staande "draad" uit die als het ware oprolde op het rooster zonder dat er nog druppels kwamen. Sowieso erg fijn dat je dat voor elkaar hebt gekregen!

Blijft in mijn achterhoofd knagen waarom het mij dat niet lukt om het te herhalen, mijn bonen zijn een paar dagen ouder dan toen ik het zag dus ergens was er op dat moment wat anders dan er voor en er na. Nu zit er niets anders op dan hier weer terug naar de basis te gaan en aantal experimenten te doen met weer wat beter controleerbare variabelen om te zien of ik het zelf ook kan repliceren. Gelukkig heb ik de komende weken wat extra tijd :D

Anyway, dit was het soort reactie dat ik zocht! Mijn dank is oprecht groot! ;)

Heb overigens uit nieuwsgierigheid Australian gemaild met de vraag of ik op basis van hun verpakking een branddatum kon herleiden. Kwam online een "introductie verhaal" tegen van toen ze voor het eerst bij AH in de schappen kwamen en daar werd gezegd dat ze op afroep bonen aan het branden waren zodat ze nooit veel ouder dan een dag of 10 waren voor ze in de schappen kwamen. Dus ik ben benieuwd naar wat voor reactie er gaat komen...
Kei veel groeten!



Joost

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor Capulus » vr 07 dec 2018, 15:19

Komt in de buurt inderdaad, is veel lichter dan het bij mij was en "wateriger" met die druppels. Bij mij kwam er een staande "draad" uit die als het ware oprolde op het rooster zonder dat er nog druppels kwamen. Sowieso erg fijn dat je dat voor elkaar hebt gekregen!

Blijft in mijn achterhoofd knagen waarom het mij dat niet lukt om het te herhalen, mijn bonen zijn een paar dagen ouder dan toen ik het zag dus ergens was er op dat moment wat anders dan er voor en er na. Nu zit er niets anders op dan hier weer terug naar de basis te gaan en aantal experimenten te doen met weer wat beter controleerbare variabelen om te zien of ik het zelf ook kan repliceren. Gelukkig heb ik de komende weken wat extra tijd :D

Anyway, dit was het soort reactie dat ik zocht! Mijn dank is oprecht groot! ;)

Heb overigens uit nieuwsgierigheid Australian gemaild met de vraag of ik op basis van hun verpakking een branddatum kon herleiden. Kwam online een "introductie verhaal" tegen van toen ze voor het eerst bij AH in de schappen kwamen en daar werd gezegd dat ze op afroep bonen aan het branden waren zodat ze nooit veel ouder dan een dag of 10 waren voor ze in de schappen kwamen. Dus ik ben benieuwd naar wat voor reactie er gaat komen...
Ik denk dat er niets anders opzit dan vanaf nu elk shot te filmen.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » ma 10 dec 2018, 16:14

Reactie van Australian: branddatum is verwerkt in de product code en op basis daarvan bleken de bonen op het moment van de schuimdraad net iets ouder dan 3 weken.

Misschien handig als jullie die info meenemen in het andere topic. :roll:

Variabelen die ik bij de afgelopen 73 shots heb gebruikt:
Gewicht (met "waar heb je die weegschaal thuis voor nodig?" weegschaal maar heb me beperkt tot stappen van 0,100 gram rondom de startwaarde), tamper- en heveldruk (ook met meters van dezelfde bron) en maalgraad. Soms alle drie aangepast meestal maar een per keer. Wel wat schuim, altijd minder dan uit het filmpje eerder hier gepost maar nooit de draden waar het mij over begon.

Omdat ik geen temp- en drukmeter door de fabrieksdop wilde voeren en er niets anders voorhande was wat de boel verder intact liet heb ik daar geen variabele van gemaakt. Wel telkens na de 2e shot water aangevuld zodat het totaal gewicht gelijk bleef en bij te hoge temperatuur de boel af laten koelen en weer opgewarmd. Dus geprobeerd daar constantes van te maken.

Bonen waren nu een halve week ouder en van een andere batch btw. Met leeftijd van de bonen heb ik dus niet geëxperimenteerd. Enige reden waarom ik überhaupt koffie bewaar is omdat ze uit de fabriek van mijn grootvader kwamen en om nou 70+ jaar oude koffie te vermalen...

Alles bij elkaar laat ik mijn experimenten voor wat het is. Mocht ik het ooit nog tegen komen zal ik wat meer data verzamelen.

Iemand koffie?
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor bobbee » ma 10 dec 2018, 18:03

Reactie van Australian: branddatum is verwerkt in de product code en op basis daarvan bleken de bonen op het moment van de schuimdraad net iets ouder dan 3 weken.
Kun je uitleggen hoe dat in elkaar zit, die code?
Handig om te weten, mocht een keer omhoog zitten dan ik proberen om lekkere verse koffie te scoren! 😀
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor Fisherman » ma 10 dec 2018, 18:11

Reactie van Australian: branddatum is verwerkt in de product code en op basis daarvan bleken de bonen op het moment van de schuimdraad net iets ouder dan 3 weken.
Kun je uitleggen hoe dat in elkaar zit, die code?
Handig om te weten, mocht een keer omhoog zitten dan ik proberen om lekkere verse koffie te scoren! Afbeelding
https://www.australianhomemade.com/nl/k ... ity-koffie

@R1200C Mogen we jouw code eens proberen for fun? Wel mooi systeem denk ik!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron