Schuimdraad...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor fransg » do 06 dec 2018, 13:52

Dit komt op mijn arrogant en denigrerend over.


Is niet de bedoeling.
"als ik in één keer de complete hoeveelheid koffie maal voor mijn shot dan valt een deel over het bakje heen, maal ik het in twee keer en druk ik het tussendoor aan dan past het zonder dat ik extra handelingen hoef te verrichten"
Dan heb je een ring op het filterbakje nodig en daardoor kun je wel goed roeren (met een daarvoor geschikt ding, een dun stokje werkt minder goed bijvoorbeeld).
Roeren deed ik voorheen wel met een houten staafje en een zelfgemaakte ring op de houder, ik ben niet zo gek of onervaren als jij aanneemt.
Waarom ben je daarmee gestopt? De extractie is vaak ordelijker als je wel roert.
daar wordt hoe gek het misschien in jouw oren mag klinken standaard een filterbakje bij geleverd. Zo uit de doos. Gaaf he!


Voor de pre-millennium kun je ook betere dan de standaard fabrieksbakjes kopen, van IMS, of van Strietman.
Dus op basis van wat je denkt te lezen aannemen dat ik niet weet wat ik doe is wat voorbarig lijkt me.
Omdat je niet alle details geeft, is er weinig van te zeggen.
Wat ik bijzonder vind is dat jij een mening over mijn kennis vormt en concludeert dat ik niet helemaal weet wat ik doe


Ik moet het doen met wat je aan details geeft...

Neem het nou niet te zwaar op allemaal, ik wil er juist geen punt van maken. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Op mij komt dat over als iemand die het belangrijker vindt om iets te zeggen dan iets bij te dragen.


kan ik me goed voorstellen, maar ik denk dat het er voornamelijk aan ligt dat we op een radicaal verschillende manier naar zoiets kijken. Ik heb de neiging om, wanneer ik met zoiets bezig ben alle details te noteren, te illustreren, documenteren, filmen etc. Jij zegt dat het soms wel, soms niet gebeurt, dat je niet precies weet hoeveel je doseert etc. Dan is het volgens mij allemaal wat losjes, en maakt het verschijnsel van af en toe wat schuim na de extractie ook niet zoveel uit toch?

Mogelijk kan iemand anders op basis van wat je vertelt er meer van zeggen. Ik weet er domweg te weinig van.

Groet!

Frans
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 14:53

Een van de meest waardevolle dingen die ik in mijn leven heb geleerd is pas een conclusie te trekken als je alle feiten kent of denkt te kennen. Je geeft zelf aan dat je niet alle gegevens hebt om iets zinnigs te kunnen zeggen. Zeg dat ook niets over mijn ambities en wat er in mijn geval wel of niet nodig is.

Overigens vind ik het niet echt netjes dat je een PB openbaar maakt. Maar dat is hoe ik in elkaar zit. Had ik het openbaar gewild had ik het hier gewoon geschreven.

Ik heb niet de illusie dat voor alles een antwoord is en al helemaal niet dat alle antwoorden hier te vinden zijn, maar een vraag stellen is vaak een eerste stap om te leren. Een vraag niet stellen is in mijn ogen veel erger. Wie weet is er hier iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt. Het is geen alledaags verschijnsel dus als iemand het heeft meegemaakt weet hij/zij dat nog wel.

In antwoord op je vragen:

Ik ben gestopt met roeren (en het gebruiken van die ring) omdat ik voor de elke-dag shots zonder roeren een voor mij goed resultaat boek.

Jij weet vast wel hoeveel pre-millennium machines Pavoni nog verpakt en verkocht heeft na 2014... ;)

Als ik het fenomeen zou kunnen repliceren zou ik het zeker doen. Wederom is jouw aanname dat ik anders met zo'n probleem om zou gaan dan jij beschrijft een verkeerde: ik ben een man van data, van getallen, van experimenteren op basis van vooraf uitgewerkte scenario's. Dat heeft er toe geleid dat ik een bepaalde manier van werken heb kunnen ontwikkelen waardoor ik het eindresultaat meer dan goed kan voorspellen. Daardoor hoef ik niet tot op de microgram, milliliter of millibar te meten elke ochtend. Als ik er voor ga zitten om iets nieuws te bedenken kan en doe ik dat wel. Dan heb ik ook video en foto materiaal. Ik ben alleen niet zo iemand die elke kop koffie documenteert of van elk bord eten een foto maakt ;-)

Ik heb vrij goed zicht op de variabelen die ik kan beïnvloeden (dat ik hier geen weegschaal heb/gebruik die tot op de microgram kan wegen wil niet zeggen dat ik nooit heel nauwkeurig heb gewogen en heb gekeken in hoeverre er verschil zat tussen hoeveelheden met dezelfde parameters op de molen). Als vaste waarden zoals het filterbakje invloed zouden hebben dan zou het verschijnsel constanter moeten zijn. Maar in de duizenden shots die er tot nu toe uit heb gehaald ben ik het maar een keer of 3, 4 tegen gekomen. Ook in de experimenten met beïnvloedbare factoren (maalgraad, manier waarop de koffie wordt aangedrukt, druk waarmee ik het water door de koffie trek, hoeveelheid koffie, variaties op meerdere factoren of juist zo goed mogelijk proberen er maar 1 te veranderen en de rest constant te houden etc) ben ik het nooit repliceerbaar tegen gekomen. Ook niet in minder extreme vormen dan wat ik beschreef. Dat alles heeft er bij mij voor gezorgd dat ik deze vraag stelde.

Als niemand zich ooit had afgevraagd hoe verbrande bessen van die ene plant smaakten en tot de conclusie kwamen dat die boon die er in zat de moeite waard is hadden wij hier nooit op dit forum over koffie gesproken...

Overigens doe ik niet echt aan TL/DR zoals je merkt ;-)
Kei veel groeten!

Joost

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor cremalover » do 06 dec 2018, 16:29

Ik heb met mijn Cremina ook wel eens van die mooie schuimpunten getrokken.Altijd als de hendel helemaal beneden was.
Ik heb me er nooit druk om gemaakt.

Dit is trouwens weer de zoveelste 'ruzie ' die ontstaat omdat getypte teksten weinig ruimte laten voor intonatie,gezichtsuitdrukkingen etc.
Smilies zijn wat dat aangaat ook niet alles.
Staat men tegenover iemand had zich dit waarschijnlijk niet voorgedaan.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor Erik82 » do 06 dec 2018, 16:53

Groot deel van de inconsistentie komt ook door gebruik van supermarktbonen. TS geeft dit aan in het Pavoni topic

"Bonen? Ik gebruik, en daar durf ik als achterkleinkind van een koffiebrander voor uit te komen, Australian Dark Roast uit de supermarkt. Heb zelf ook gebrand maar voor elke dag is dit een prima boon voor mij. Dit is echt een smaken verschillen verhaal. Dus experimenteer en wees niet bang om ook een keer naar de "niet nerdy" bonenwinkels te gaan."

Aangezien je van oude meuk totaal geen consistentie mag verwachten is het zo nu en dan voorkomen van dit verschijnsel ook volledig verklaarbaar. Het is inconsistent omdat de workflow van TS inconsistent is. Als de koffie maar goed smaakt....
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 16:59

Verklaar je daarmee dat het van het ene op het andere kopje gebeurt? Dat vind ik knap! :lol:
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor fransg » do 06 dec 2018, 17:21

Ik heb met mijn Cremina ook wel eens van die mooie schuimpunten getrokken.Altijd als de hendel helemaal beneden was.
Ik heb me er nooit druk om gemaakt.
Verstandig. Kan ook te maken hebben met combinatie samengeperste lucht boven de puck en stevig aan de hefboom hangen. Dan pers je lucht in het water zoals men ook CO2 in water kan persen, en die 'bubbels' komen er onderaan het filterbakje onmiddellijk weer uit ook, met zo'n omgekederde ijshoorn van luchtig blonde drab als niet zo dramatisch gevolg.
Dit is trouwens weer de zoveelste 'ruzie ' die ontstaat omdat getypte teksten weinig ruimte laten voor intonatie,gezichtsuitdrukkingen etc..
Mee eens al zie ik er geen ruzie in, het gaat ook vrijwel nergens over.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor Erik82 » do 06 dec 2018, 19:04

Verklaar je daarmee dat het van het ene op het andere kopje gebeurt? Dat vind ik knap! :lol:
Het is allemaal overduidelijk alleen zie je het zelf niet. Veel plezier verder.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor R1200C » do 06 dec 2018, 21:29

Dan kun jij het dus repliceren? Dat zou echt geweldig zijn! Stuur me je rekeningnummer in een pb en ik maak de kosten van een zak bonen aan je over. Ik kijk uit naar je fimpje. Zonder dollen, je zou me serieus helpen!

Natuurlijk ben je ook welkom om het bij mij te laten zien als je het op mijn Pavoni wilt demonstreren ;-)
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor bobbee » do 06 dec 2018, 21:34

Ik heb het even vluchtig doorgelezen. Wat ik zie is een vraag en daarop voortkomend vragen om behulpzaam samen tot een antwoord te komen van de gestelde vraag. En op een gegeven moment komt er een opmerking terug:
Nu ben ik heel benieuwd hoe je op basis van bovenstaande het wel of niet optreden van die schuimdraad gaat verklaren aangezien het gewicht en de houder niet echt variëren :D
Dat komt over als van: hou nu maar je mond. Je vragen hebben geen nut. En dat bedoel je waarschijnlijk ook? Maar dat klinkt best ondankbaar als iemand wilt helpen en vragen stelt waarmee je met de antwoorden tot het antwoord op jou vraag komt.
Wat ook zou kunnen is dat je wilt zeggen, joh als je het niet weet, reageer dan niet. En dat snap ik ergens ook wel weer. Je vraag is namelijk heel duidelijk en je zit niet te wachten op vragen maar op 1 juist antwoord. Daar ben ik het mee eens.

Dus, ik stel voor, laten we lekker aan de koffie gaan en het even laten rusten. Dat is eigenlijk ook al geopperd maar wilt nog niet echt. Het lijkt mij wel de beste optie op dit moment. En wanneer iemand het antwoord 100% weet mag die het in de groep gooien. Is dat ok?


‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Schuimdraad...

Berichtdoor GuidovW » do 06 dec 2018, 21:43

..... Dus, ik stel voor, laten we lekker aan de koffie gaan en het even laten rusten....

Wijn hier op dit tijdstip! :D
Mag dat ook... :?: :P
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron