Ponte Vechio Export

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor cremalover » wo 01 mei 2019, 10:24

Dat is een serieus mooie machine inderdaad. En met een bijzondere groep.

Los daarvan is de PV een erg prettig machientje met veel voordelen. Wat mij betreft onbegrijpelijk en onterecht dat ze vandaag de dag niet meer aandacht krijgen. Iedereen die serieus een Pavoni overweegt moet hier absoluut naar kijken. Tenzij je valt op de retro looks van de Diva of een manual boven een veer prefereert. Anders koop je met een Ponte een machine die veel stabieler staat, niet oververhit en een stuk beter stoomt.
En lekkerder shots maakt!

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor cremalover » wo 01 mei 2019, 10:25

Dat is een serieus mooie machine inderdaad. En met een bijzondere groep.

Los daarvan is de PV een erg prettig machientje met veel voordelen. Wat mij betreft onbegrijpelijk en onterecht dat ze vandaag de dag niet meer aandacht krijgen. Iedereen die serieus een Pavoni overweegt moet hier absoluut naar kijken. Tenzij je valt op de retro looks van de Diva of een manual boven een veer prefereert. Anders koop je met een Ponte een machine die veel stabieler staat, niet oververhit en een stuk beter stoomt.
En het shot volume is iets kleiner met de PV. Sidenote. Afbeelding
Fellini is een must.Maar dat gaat geweldig mooi met een Ponte.
Voor mij is een Export absoluut de nummer 1 kleine thuislever.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor bvds » wo 14 aug 2019, 12:59

Mijn Ponte staat al een paar maanden lekker te draaien. Wat een heerlijke machine is dit toch. Compact, snel warm, leuk kleurtje en heerlijke romige shotjes.

Mijn standaard shot is de laatste tijd 15 gram in en ca. 25 gram uit.

1. Lever omlaag en 15 seconden wachten (preinfusie gaat langzaam bij 1.0 bar en een diepe basket)
2. Lever rustig omhoog laten komen tot driekwart van de de slag is afgelegd
3. Lever weer langzaam omlaag en 3 seconden vasthouden (vullen groep)
4. Lever voor de tweede keer op laten komen voor een volle slag.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar is in de praktijk piece of cake. Channeling is geen issue. De PV groep lijkt wel gemaakt voor de Fellini move. En gelukkig maar, anderd zou je vast zitten en mini shotjes.

De Export stoomt i.v.m. een Pavoni heel goed. Alleen was ik niet heel gelukkig met de standaard 3 gats tip. Het stomen was nogal onrustig en mooi micro foam in een klein kannetje lastig. Helaas zit de originele tip er op gesoldeerd. Dus maar hulp ingeroepen.

Turboyeast was zo aardig om de tip er af te zagen en een M8 tap op het pijpje te draaien. Tije heeft vervolgens uitgaande van een RVS M8 dopmoer een mooie 1 gats tip gemaakt met een 1.2 mm gat. En in de schuur had ik nog een klein zwart rubberen ringetje van een fietsventiel liggen. Het resultaat mag er zijn.

IMG-20190813-WA0004.jpeg

Hartelijk dank voor de hulp heren!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor cremalover » wo 14 aug 2019, 13:57

Dichtsolderen met loodvrije tin geen optie?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor bvds » wo 14 aug 2019, 14:15

Nu niet meer ;)

Heb ik overwogen maar gaatjes waren te klein. Dit is zo top oplossing.
En je kunt er in de toekomst ook een 1.5 mm tip op doen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor we tigers » wo 14 aug 2019, 15:44

Hele toffe machine.
Ik heb een soortgelijke werkwijze met mijn Mcal al doe ik niet altijd Fellini en als ik het doe zet ik hem vroeger in.

Als ik de Mcal niet had zou ik voor zo’n PV Export gaan. Fancy genoeg.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor bvds » wo 14 aug 2019, 17:51

Hahaha ik heb ze beiden :D
Laatst gewijzigd door bvds op wo 14 aug 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor we tigers » wo 14 aug 2019, 19:31

De mijne is volgens mij een ouwe van jou
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor bvds » wo 14 aug 2019, 20:58

Dat kan als je die van Kilo hebt overgenomen...Kafko heeft er ooit achter ventilatiegaten in geboord...

Elektra mcal is en blijft een toffe machine. Ik heb er nog eentje staan ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ponte Vechio Export

Berichtdoor swimmer » vr 16 aug 2019, 14:17

Mijn Ponte staat al een paar maanden lekker te draaien. Wat een heerlijke machine is dit toch. Compact, snel warm, leuk kleurtje en heerlijke romige shotjes.

Mijn standaard shot is de laatste tijd 15 gram in en ca. 25 gram uit.

1. Lever omlaag en 15 seconden wachten (preinfusie gaat langzaam bij 1.0 bar en een diepe basket)
2. Lever rustig omhoog laten komen tot driekwart van de de slag is afgelegd
3. Lever weer langzaam omlaag en 3 seconden vasthouden (vullen groep)
4. Lever voor de tweede keer op laten komen voor een volle slag.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar is in de praktijk piece of cake. Channeling is geen issue. De PV groep lijkt wel gemaakt voor de Fellini move. En gelukkig maar, anderd zou je vast zitten en mini shotjes.

De Export stoomt i.v.m. een Pavoni heel goed. Alleen was ik niet heel gelukkig met de standaard 3 gats tip. Het stomen was nogal onrustig en mooi micro foam in een klein kannetje lastig. Helaas zit de originele tip er op gesoldeerd. Dus maar hulp ingeroepen.

Turboyeast was zo aardig om de tip er af te zagen en een M8 tap op het pijpje te draaien. Tije heeft vervolgens uitgaande van een RVS M8 dopmoer een mooie 1 gats tip gemaakt met een 1.2 mm gat. En in de schuur had ik nog een klein zwart rubberen ringetje van een fietsventiel liggen. Het resultaat mag er zijn.


IMG-20190813-WA0004.jpeg


Hartelijk dank voor de hulp heren!
En ik mocht het even in ogenschijn nemen en vooral genieten van een goddelijke espresso! :P 😛

@Turboyeast & @Tije hebben werkelijk prachtwerk geleverd! Het stoompijpje ziet eruit alsof het van fabriek af aan erop zit 8-)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten

cron