Strietman met PID

haja
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 22:24

Strietman met PID

Berichtdoor haja » vr 26 apr 2019, 23:35

In mijn topic 'nieuw hier' schreef ik dat ik een Strietman CT1 met PID heb. Nu een paar foto's van hoe dat gedaan is.

De Strietman heeft geen ruimte om er een PID in te plaatsen. De PID zit in een blikje dat naast de Strietman staat. Als er geen espresso gemaakt wordt ligt het deksel op het blikje en is er niks te zien van de PID.

Als ik koffie ga maken hang ik het thermokoppel in de open boiler. De hoogte is zo dat de zuiger vrij kan bewegen onder het thermokoppel. Bij niet gebruik kan het thermokoppel weer worden opgeborgen. Het uiterlijk van de Strietman is dus volledig origineel gebleven.

De foto's spreken voor zich denk ik.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Strietman met PID

Berichtdoor bvds » za 27 apr 2019, 09:02

Mooi gedaan!

Elegante oplossing. En origineel met dat blikje.

Persoonlijk heb ik nooit behoefte gehad aan een PID maar waarom niet. In ieder geval leuk om mee te spelen.

Was het makkelijk om goede paramters te vinden?

Have fun!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Strietman met PID

Berichtdoor Pti » za 27 apr 2019, 09:17

Best gaaf gedaan hoor! En je zou dit setje ook zo voor bv. Een pavoni, P. Vecchio, mini gaggia, mcal en andere simpele thuishendeltjes moeten kunnen maken/gebruiken. PID is altijd wat nauwkeuriger dan een thermostaat en omdat je een goede uitlezing hebt weet je beter wat je precies doet.

Heb je ook wel eens gemeten of er bij de strietman offset is tussen boiler temperatuur en de temperatuur op de puck? Zal haast niet als de 91,6 die je draait een gevalideerde temperatuur is??

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Strietman met PID

Berichtdoor bvds » za 27 apr 2019, 10:48

Heb je ook wel eens gemeten of er bij de strietman offset is tussen boiler temperatuur en de temperatuur op de puck?
Niet of nauwelijks. Verzadigde boiler. Dat is zo mooi aan de Strietman. De standaard regelbare thermostaat is al heel nauwkeurig. Swing maar graad of twee en dat wordt ook nog in hoge nate gedempt. Met melkthermlmeter in je open boiler kan je dus zonder moeite je tempertuur sturen. Ik zat altijd tussen 91 en 93 graden. Voor koeker shot begon ik bij 91 en voor heter shot bij 93.

Maar hoe dan ook, deze PID is een mooie toevoeging.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

haja
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 22:24

Re: Strietman met PID

Berichtdoor haja » za 27 apr 2019, 12:08

Mooi gedaan!

Elegante oplossing. En origineel met dat blikje.

Persoonlijk heb ik nooit behoefte gehad aan een PID maar waarom niet. In ieder geval leuk om mee te spelen.

Was het makkelijk om goede paramters te vinden?

Have fun!
De parameters kunnen door de PID zelf ingesteld. De PID bepaalt eerst hoe snel het water opwarmt en weer afkoelt. Dat bepaalt dan de parameters. Als je wilt kun je de parameters zelf nog fine tunen. Dat heb ik niet gedaan.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


haja
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 22:24

Re: Strietman met PID

Berichtdoor haja » za 27 apr 2019, 12:13

Best gaaf gedaan hoor! En je zou dit setje ook zo voor bv. Een pavoni, P. Vecchio, mini gaggia, mcal en andere simpele thuishendeltjes moeten kunnen maken/gebruiken. PID is altijd wat nauwkeuriger dan een thermostaat en omdat je een goede uitlezing hebt weet je beter wat je precies doet.

Heb je ook wel eens gemeten of er bij de strietman offset is tussen boiler temperatuur en de temperatuur op de puck? Zal haast niet als de 91,6 die je draait een gevalideerde temperatuur is??
Het water komt direct vanuit de boiler op de puck. Er zit geen leidingwerk tussen waarin het water afkoelt. Ik verwacht heel minimaal of geen temperatuurverschil.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


haja
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 22:24

Re: Strietman met PID

Berichtdoor haja » za 27 apr 2019, 12:26

Heb je ook wel eens gemeten of er bij de strietman offset is tussen boiler temperatuur en de temperatuur op de puck?
Niet of nauwelijks. Verzadigde boiler. Dat is zo mooi aan de Strietman. De standaard regelbare thermostaat is al heel nauwkeurig. Swing maar graad of twee en dat wordt ook nog in hoge nate gedempt. Met melkthermlmeter in je open boiler kan je dus zonder moeite je tempertuur sturen. Ik zat altijd tussen 91 en 93 graden. Voor koeker shot begon ik bij 91 en voor heter shot bij 93.

Maar hoe dan ook, deze PID is een mooie toevoeging.
Ik heb ook langere tijd gewerkt met een thermometer in de boiler. En dat werkt natuurlijk ook prima. Je moet dan even het juiste moment in de temperatuurcyclus afwachten, maar dat is dan ook alles. Zonder PID maak je dus net zulke prima espresso's. De Strietman zonder PID werkt ook fantastisch. Hun

Wat ik wel heel fijn vind met de PID is dat het water altijd op de juiste temperatuur staat. Je hoeft dus niet te staan wachten op de gewenste temperatuur. Zeker als je direct achter elkaar twee espresso's maakt werkt dat heel plezierig.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Strietman met PID

Berichtdoor bobbee » za 27 apr 2019, 13:12

Het is toch een verzadigde groep. Voor zover ik weet hoef je niet de cyclus af te wachten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Strietman met PID

Berichtdoor Erik82 » za 27 apr 2019, 13:34

Ik hoop alleen dat je de standaard opwarmcyclus niet om zeep hebt geholpen met de PID want dan ga je de boel slopen. De PID mag je alleen gebruiken als de boel volledig is opgewarmd. Het standaard opwarmen in een paar cycli is erg bewust gedaan door Wouter om de boel heel te houden. Staat genoeg over op HB.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

haja
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 22:24

Re: Strietman met PID

Berichtdoor haja » za 27 apr 2019, 15:45

Ik hoop alleen dat je de standaard opwarmcyclus niet om zeep hebt geholpen met de PID want dan ga je de boel slopen. De PID mag je alleen gebruiken als de boel volledig is opgewarmd. Het standaard opwarmen in een paar cycli is erg bewust gedaan door Wouter om de boel heel te houden. Staat genoeg over op HB.
Wat bedoel je met 'de boel slopen'? Het draait hier al enige maanden met de PID en het lijkt er niet op dat er iets gesloopt zou zijn. Als je een link naar de HB info hebt zou dat ik dat fijn vinden.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk



Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron