Kleine brander gekregen

AEO

Re: Kleine brander gekregen

Berichtdoor AEO » ma 14 sep 2020, 12:33

Inmiddels ben ik al aardig gewend aan het zelf branden van de koffiebonen. Zo heb ik vanmorgen weer 250 gram koffiebonen gebrand, die geleverd zijn door Hoofdkwartier Koffiebranderij.
Dit keer was het de Brazilië Mogiana natural, die ik 22 minuten bij een temperatuur van 230° heb gebrand. Het resultaat is super, zo lekker heb ik hem nog nergens in de horeca in Nederland kunnen drinken.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » ma 14 sep 2020, 12:41

Wat een verrukkelijke traditie hè, zelf branden!
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

Keyser

Berichtdoor Keyser » ma 14 sep 2020, 13:35

Jouw machine spookt samen met de Genecafe door mijn hoofd. Heeft iemand een idee hoe deze zich tot elkaar verhouden?

AEO

Berichtdoor AEO » do 17 sep 2020, 18:53

Hoe die brander van mij zich verhoudt tegenover de Gene Café kan ik niet beoordelen. Maar mijn brander is bijna vier keer zo goedkoop als die Gene Café.
Die brander die ik gekregen heb kan mooie resultaten geven, maar het blijft handwerk, je moet experimenteren en de tijd in de gaten houden. Er valt niets te programmeren en het resultaat kan ook zijn, dat je niet genoeg oplet en de bonen te donker worden. Ik weeg altijd precies 250 gram koffiebonen af en ik zet het apparaat aan met een temperatuur van 230°.
Zodra het oranje lampje uitgaat gooi ik de bonen in de brander en laat het 20 minuten werken. Dan kijk ik door het glazen deksel naar de kleur van de bonen. De laatste branding was precies 22 minuten en het resultaat was goed.
Je kan om te beginnen zo'n goedkope brander gebruiken en later altijd nog overstappen op een Gene Café.

Terug naar “Branders”