Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Pti » ma 18 feb 2019, 13:34

Nee 5- a 800 klopt wel zo'n beetje voor een goed vlambed.

Wat ik op de foto's niet kan zien is waar de ventilator / motor voor de luchtstroom zitten? Die motor achterop lijkt met een reductor op de as van de trommel te zitten.

Waar sluit je de cycloon op aan? Dat er vlak voor de cycloon een verloop in zit is opzich geen gek idee.

En waarom moet je opzoek naar een reduceertoestel voor het gas? Bedoel je je een membraan/drukregelaar of moet je zelf eerst nog iets knutselen zodat je de vlam zelf kunt regelen?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » ma 18 feb 2019, 22:35

Die zit onderaan/in, dat neem ik toch aan, die gaat naar de uitlaat - naar de inlaat van de Cyclone, althans dat vermoed ik toch, de machine ligt nu voor 70% uit elkaar, de tromnel ziet er zeer goed uit, alle schoepen geen zichtbare slijtages, ik vervang wel gelijk de lagers van het lagerblok en van het stellager aan de voorzijde, bij het verwijderen vielen die spontaan in delen uiteen, ook de lagers van de ballenbak worden vervangen, vond wel vreemd dat er siliconenvet in het frontlager was/is gebruikt, ik denk er ook over om de trommelmotor overeind te zetten, dat geheel hangt nu aan de reduceer!

Het verwarmingsblok is 7,5 kW

Ik heb geen hekel aan een overgedimensioneerde drukregelaar. Afbeelding

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/2019021 ... 16b368.jpg[/IMG]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/2019021 ... ce3735.jpg[/IMG]
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Pti » ma 18 feb 2019, 23:29

Als hij onderin zit zou het dezelfde motor kunnen zijn als voor de koeltrommel.

Dat de motor aan de reductor hangt is wel heel shabby ja, daar zou je wel een mooi steuntje veer verwachten. Moet niet al te veel werk zijn.

7,4 kW vlam zou voldoende moeten zijn, ik zou me eerder zorgen maken om airflow en het regelen ervan. Ik zie niet eens een damper?!

Wat wel hinderlijk is van dat stomme Tapatalk is dat ik alleen maar linkjes zie, terwijl het forum een prima functie heeft om de afbeeldingen als bijlage toe te voegen die wel voor iedereen werkt... Idem voor de onzichtbare emoji1337

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » ma 18 feb 2019, 23:51

Ik was even op de verkeerde plek, mac doet gek en op een tablet uploaden is foto voor foto op picr.de Afbeelding

[img]https://up.picr.de/35105577pk.jpeg[/img]

[img]https://up.picr.de/35105580me.jpeg[/img]

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » di 19 feb 2019, 00:50

Als hij onderin zit zou het dezelfde motor kunnen zijn als voor de koeltrommel.

Dat de motor aan de reductor hangt is wel heel shabby ja, daar zou je wel een mooi steuntje veer verwachten. Moet niet al te veel werk zijn.

7,4 kW vlam zou voldoende moeten zijn, ik zou me eerder zorgen maken om airflow en het regelen ervan. Ik zie niet eens een damper?!

Wat wel hinderlijk is van dat stomme Tapatalk is dat ik alleen maar linkjes zie, terwijl het forum een prima functie heeft om de afbeeldingen als bijlage toe te voegen die wel voor iedereen werkt... Idem voor de onzichtbare emoji1337
Wat bedoel je met damper?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Pti » di 19 feb 2019, 03:15

Iets om de afzuigventilator mee te manipuleren, de damper is meestal een vlinderklep in het afzuigkanaal voor de fan. Een damper is de oldskool benadering, bij moderne branders regel je tegenwoordig "gewoon" de snelheid van de fan dmv een frequentieregelaar.

Bij oude branders heb je effectief vaak 3 standen, laag voor de start om veel warmte in de trommel te houden. Midden -de standaard stand- en vol open om extra warmte af te voeren. Nadere inspectie wees me wel op twee zwarte hendels onder de koeltrommel, wat een wisselklep (koeling) en damper zouden kunnen zijn...

Maar jou brander is wat afwijkend ontworpen, het afzuigkanaal zit meestal bovenaan op de trommel en het zou logisch zijn vanaf daar ook het rookgas gelijk af te voeren. Ik snap niet waarom ze dat kanaal naar de onderkant van de brander zouden brengen en dan ook nog eens de moeite hebben gedaan om het kanaal weg te werken.

Als je tzt een foto van de achterkant en onder t rokje wil maken zal dat ongetwijfeld veel meer duidelijkheid met zich mee brengen...

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » di 19 feb 2019, 12:50

'T is 1 hendel waarmee je de luchtstroom van de ballenbak en afvoer kan omschakelen, de andere is een inspectie cq schoonmaak luik, ik straks nog even verder slopen, vanochtend was het niks koppijn, gaat nu weer een beetje, weer een halve dag naar de gallemiezen, zal gelijk dan even een foto maken hoe de hot-airflow geleid wordt

Ik denk wel dat er afzuigmotor regelaar op komt, moet eerst de electra goed uitpluizen kijken wat er aan gerommeld is.

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Pti » di 19 feb 2019, 14:42

Haha ja mooi, altijd spannend wat je tegenkomt. ;)

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » di 19 feb 2019, 19:12

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » di 19 feb 2019, 19:37

Ik had de geniale ingeving om de motor overeind te zetten, lekker alles ontmanteld en wat blijkt? Ja, dat past niet direct, de bevestigings gaten zitten verder uiteen, 15mm meer dat wordt dus beide kanten uitvijlen naar buiten toe, anders staat de as niet meer gecentreerd, had geen rattestaartvijl voorhanden, wordt een klusje voor morgen, de afzuigbuis van boven de trommel vandaan was in het onderste deel misschien nog maar voor 10% open de rest zat dichtgebakken, met nadruk op zat, het was flink bikken waarvoor eerst de trommel met behuizing verwijderd moest worden, kon gelijk de brander weer goed vastgezet worden, al met al geen tijd gehad om de electra na te pluizen, schuift vanzelf een dagje op.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten