Behmor 1600 Plus

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15236
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor fransg » di 19 aug 2014, 20:02

Ik denk deze:

https://www.givemecoffee.ae/behmor-specifications/

https://www.givemecoffee.ae/category/gr ... -roasting/
3. Why do you sell only one type of home roaster?

We have yet to find another home roaster that matches the performance of the Behmor and here’s why –

In today’s market, the Behmor home roaster’s capacity is best-in-class. No other home roaster has the versatility to handle batches from as little as ¼ (113 grams), up to a full pound (454 grams).
The Behmor is the most established, reputable home roaster on the market, in production since 2007.
The Behmor 1600 is not overly complex, making it simple to operate and less expensive than many of it’s competitors.
This relative simplicity helps maintain the Behmor 1600's excellent reliability record.
It's quiet. The Behmor has a door with a jolly good seal and both do a great job at shutting in any noise.
The Behmor 1600's patented smoke suppression system actually works. Unlike George Michael, there’s no need to go outside. No need to run industrial ducting from the machine to your window or replace costly disposable filters. Yes you can smell the beans roasting, though its no more than you’d expect from cooking anything else AND it’s a nice smell. More importantly, there’s no smoke unless you plan to dark-roast your beans, which we, Behmor and most new-world roastmasters don’t recommend as it dulls the flavour and personality of your beans
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor kilo » wo 20 aug 2014, 08:49

Ja deze is het.
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik heb mijn behmor nog gekocht in de tijd dat ze gewoon te koop waren in Nederland.
Donker branden is geen enkel probleem met de behmor. Die berichten zijn vooral uit de USA waar de stroomvoorziening niet altijd even goed is. Ik brand steeds 400 gram per keer en heb dan geen moeite de tweede krak te bereiken, ook niet in de winter bij vorst buiten..
Bij de import uit Dubai heb je wel een risico dat de douane het pakket belast met invoer en btw. Dat verhoogt de prijs natuurlijk.
Je kan het bedrijfje altijd eens mailen natuurlijk....
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Bert 619 » do 21 aug 2014, 21:12

Ikzelf brand met de Gene. Duurder, maar volledig zelf in de hand te houden. Ik brand ook binnenshuis en mijn vriendin klaagt er soms wel een beetje over. Ikzelf vind het natuurlijk erg meevallen, als je maar een raampje open zet. Het gaat dan niet zozeer om rook, maar meer om geur, je moet van de geur van versgebrande bonen houden.
Ben vandaag bij Ongebrand.nl geweest, en heb de Gene Café gekocht plus een proefpakket bonen.
De bonen opmaken die ik nog heb, dan ga ik ook zelf branden.
Hou me maar bij het branden aan wat in de handleiding staat, is zo moeilijk niet! werd mij vertelt.
De Gene is compacter dan dat ik had gedacht goed te plaatsen en is juist voor binnen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15236
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor fransg » do 21 aug 2014, 21:16

Mooi, weer een actieve thuisbrander erbij!!

Veel plezier
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Spironski » do 21 aug 2014, 22:42

Zal je vast geen spijt van krijgen, succes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6457
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor cremalover » vr 22 aug 2014, 09:00

Ik brand all 4 jaar met mijn Behmor.
Nog steeds erg tevreden.
Ik brand binnen en geen rook tenzij je de deur opent.
IK brand altijd erg donker zonder problemen.
Nog geen spijt van gehad

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Bert 619 » za 23 aug 2014, 11:55

Ik brand all 4 jaar met mijn Behmor.
Nog steeds erg tevreden.
Ik brand binnen en geen rook tenzij je de deur opent.
IK brand altijd erg donker zonder problemen.
Nog geen spijt van gehad
Was daar ook in geïnteresseerd, Maar heb nu Gene.
Gisteren bonen gebrand en in "paniek" te vroeg er uit gehaald, Later heb ik ze over gebrand,
dat kan als ik daar niet te lang mee wacht had ik begrepen.
Bij de eerste maal er uit halen zijn er veel bonen nog niet uit hun vliesje gegroeid en hadden
ze slechts 16.5% gewicht verlies nu 18% van 300g naar 246g.
Ik heb niet de middelen om foto's te plaatsen maar als ik ze vergelijk met, http://www.sweetmarias.com/library/cont ... gree-roast
Dan is het ergens bij City+roast / Full City roast.
Ga er morgen van proeven.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Spironski » za 23 aug 2014, 12:21

Ik zou maximaal 250gr. branden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13313
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor bobbee » za 23 aug 2014, 12:42

Ik brand all 4 jaar met mijn Behmor.
Nog steeds erg tevreden.
Ik brand binnen en geen rook tenzij je de deur opent.
IK brand altijd erg donker zonder problemen.
Nog geen spijt van gehad
Was daar ook in geïnteresseerd, Maar heb nu Gene.
Gisteren bonen gebrand en in "paniek" te vroeg er uit gehaald, Later heb ik ze over gebrand,
dat kan als ik daar niet te lang mee wacht had ik begrepen.
Bij de eerste maal er uit halen zijn er veel bonen nog niet uit hun vliesje gegroeid en hadden
ze slechts 16.5% gewicht verlies nu 18% van 300g naar 246g.
Ik heb niet de middelen om foto's te plaatsen maar als ik ze vergelijk met, http://www.sweetmarias.com/library/cont ... gree-roast
Dan is het ergens bij City+roast / Full City roast.
Ga er morgen van proeven.
Neem een wat "goedkopere mindere kwaliteit" groene en boon en stop die in je Gene. Altijd max 250 gram zoals spironski al zegt. Ga die branden en laat hem gaan op 230 a 235 graden tot 20 minuten ofzo om even een keer kleuren, geuren, cracks en alles te ervaren. Zodoende weet je dan een beetje wat er gebeurt in het process.
Bonen opnieuw branden is eigenlijk not done en wil je niet. Je moet de cracks gaan herkennen en daarna kleuren en geuren. Op een gegeven moment ruik je het wanneer 1e krak gaat beginnen bijvoorbeeld. Je moet toch wel 50 batches hebben gebrand denk ik, om het eea onder controle te krijgen. De tijd daarvoor is het 1 grote geweldige learning curve!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Bert 619 » za 23 aug 2014, 14:13

Over die 250g, heb er bij ongebrand over gehad, voor eigen gebruik nemen
ze wat over is bij het branden voor klanten, is er niets dan branden ze in een Gene Café 101.
300g in de Gene 235 graden vanaf 12 min in de gaten houden, en het gaat altijd zonder problemen.
In het proefpakket 16 zakjes van 300g blijft over 16X50g of is het beter 2X150g te branden
Not done, kon de bonen weggooien of kijken wat ze doen als ik verder brand!
Dat heb ik nu gezien een ervaring rijker.

Hoe of waar kan ik goedkope groene bonen komen.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron