Balans in airflow en hitte

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Balans in airflow en hitte

Berichtdoor fransg » wo 23 okt 2019, 11:18

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... -fz94.html

Dee ik voorheen vooral de controle van de branding door middel van de zeer effectieve luchtstroom, na een suggestie van Marko Luther gebruik ik nu een samenspel van de (traag reagerende) warmte-elementen en de (snel te wijzigen) luchtstroom.
01-delicias.png
02-segovia.png
03alarms.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Balans in airflow en hitte

Berichtdoor Pti » wo 23 okt 2019, 15:06

Toeval bestaat niet Frans, toevallig ben ik sinds twee weken met soortgelijke experimenten bezig. De achterliggende gedachte hier is niet persé meer controle, waar ik van oudsher graag roast op statische airflow, maar meer een voorbereiding op het straks koudere weer. Het idee is om met minder airflow wat meer thermische energie in/om de massa en trommel te brengen om daarmee straks de veel koudere ingaande temperatuur te compenseren. De eerste proefbatch van afgelopen week cupte al oké maar nog iets onder de ontwikkeling die ik eigenlijk zoek. Deze week ben ik wat heter gaan chargen* en komen de bonen er in kortere tijd met goede kleur uit de brander dus dit is zeker veel belovend.
VEMstatic.jpg
Statische airflow

alarms.jpg
Aangepast alarmfile

VEMdyna.jpg
Dynamische airflow

*Ik heb een offset aangebracht in Artisan om de FC temperatuur te corrigeren tot een normale waarde en de RoR axis aangepast. Hierdoor zijn de grafieken helaas iets lastig te vergelijken. Wat opvalt is dat er eerder afgebouwd kan worden in de gastoevoer zonder de totale brandtijd en ontwikkeling te beïnvloeden, dat lijkt er dus op dat er vroeg in de roast op deze wijze meer energie wordt toegevoegd.

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Balans in airflow en hitte

Berichtdoor namor » wo 23 okt 2019, 15:28

Uiteraard, mannen... een heel mooie maner en ik vind (iig voor mijn roaster) makkelijker controle te houden dan met airflow!
Frans, als altijd, prima uitleg.

Ik doe zo ook en best lang. Ik begin met air op 60% en na 1min ga ik naar 75%, de rest doe ik met gas. Pas als het echt snel gaat en als rook (vooral voor filter) weg moet ga ik air verhogen
gas
0 -1 minuut meestal 10% van max gas
1minuut-tot bijna DE 80-90% gas
daarna snel omlaag en daarna met redelijke stappen verlagen.
Bijlagen
B002 Colombia Trujillo Valle Finca La Julia Fully washed - Geisha_19-08-18_1241.alog.pdf
(47.7 KiB) 143 keer gedownload
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Balans in airflow en hitte

Berichtdoor Marcje » wo 23 okt 2019, 15:56

Inspirerend om te lezen weer!
Mijn Toper Cafemino heeft vrij beperkte knoppen vind ik. De klep in de uitlaat doet bijvoorbeeld niet zo heel veel, en de heaters zijn echt aan- en uit. Mijn RoR is eigenlijk altijd vrij vlak. Desondanks smaakt de koffie prima ;)
Heb toevallig vandaag wel een extra thermokoppel 'in het systeem aangebracht' zodat ik wat extra meet data krijg over het temperatuurverloop door de brander. Zometeen de schuur in!
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Balans in airflow en hitte

Berichtdoor fransg » wo 23 okt 2019, 17:06

Toeval bestaat niet Frans, toevallig ben ik sinds twee weken met soortgelijke experimenten bezig.
Wat leuk!

Je plaatjes zijn wat klein zodat ik 't niet helemaal kan volgen, maar erg leuk dat we met verelijkbare ontwikkelingen bezig zijn.

Voor mij is het ook extra fijn dat de brandingen, die intussen nogal exact te plannen en te voorspellen waren, nu weer wat spannender worden omdat ik die balans tussen airflow en element-gloei nog aan het tweaken ben.

Een achtergrond idee is dat een al te uitbundige FC misschien helemaal niet nodig of gewenst is, maar dat de druk in de cellen van de bonen mogelijk zo lang mogelijk hoog gehouden kan worden, en daarmee de ontwikkeling van de smaak en aroma's kan plaatsvinden zonder dat de bonen hard krakken en de stoomdruk wegknalt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Balans in airflow en hitte

Berichtdoor fransg » wo 23 okt 2019, 17:08

Uiteraard, mannen... een heel mooie maner en ik vind (iig voor mijn roaster) makkelijker controle te houden dan met airflow!
Frans, als altijd, prima uitleg.

Ik doe zo ook en best lang. Ik begin met air op 60% en na 1min ga ik naar 75%, de rest doe ik met gas. Pas als het echt snel gaat en als rook (vooral voor filter) weg moet ga ik air verhogen
gas
0 -1 minuut meestal 10% van max gas
1minuut-tot bijna DE 80-90% gas
daarna snel omlaag en daarna met redelijke stappen verlagen.
Schermafbeelding 2019-10-23 om 17.07.06.png
Fijn om elkaars vorderingen te kunnen volgen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron