BocaBoca 250

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor meg » za 05 sep 2020, 16:32

Ik sluit me graag bij Bobbee aan!
Ik ben al een tijdje over de gene aan het nadenken maar je bovenstaand verhaal over de bocaboca heeft mijn aandacht!
Hun Koreaanse site www.bocaboca.co.kr heeft weliswaar een Engelstalig tabblad, bestellen gaat op z'n koreaans en das niet mijn sterkste kant :roll:
Prijstechnisch lijkt het eveneens aantrekkelijk. Ik vraag me alleen af of een type 500 voor mij niet een betere optie zou zijn aangezien ik dan voor een kleine twee weken de man ben. Minder branden kan immers altijd.
gr. M

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor we tigers » za 05 sep 2020, 21:12

De verkoper op eBay waar ik hem bij heb gekocht was Homecafeday. Prijs was $369,99 wat uitkwam op €313,-. Normaliter komen daar 21% BTW bij plus inklaringskosten nog bij, maar het lijkt erop dat ik de dans heb ontsprongen. Verzending duurde een dag of tien.
Op Homebarista is er een topic over, in thuisbrandersgroepen op Facebook vond ik info en op Reddit.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor bobbee » za 05 sep 2020, 22:45

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor we tigers » vr 05 mar 2021, 15:15

Het is inmiddels een half jaar geleden dat ik dit topic opende. Een mooi moment om eens terug te kijken om te zien hoe de BocaBoca zich heeft gehouden.

Ik heb inmiddels een kilo of vijftien ermee gebrand in batches van 200 gram. Waarbij ik meestal drie batches achter mekaar brand. Dan kom ik op een voorraad waar we ongeveer een week mee vooruit kunnen.
Ik noteer trouw al mijn gegevens in een logboekje, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik bijna altijd dezelfde aanpak heb met branden en dat mijn aantekeningen vooral handig zijn omdat ik ook de maalgraad op de Niche erbij schrijf.

Mijn werkwijze is de volgende:
Ik zet hem aan en laat hem opwarmen tot tegen de 200 graden op het thermometertje. Dan heb ik de knop die het vermogen regelt op de helft staan (standje 6).
Ik doe de bonen erin, plaats de drum in de brander en plaats de kap erop. Vermogen gaat dan op maximaal (stand 12).
Als ik de eerste kraakjes hoor haal ik de kap eraf en draai ik hem terug naar standje 6. Soms iets verder, maar dat laat ik afhangen van hoe heftig de boel los gaat met kraken.
Ik bereik die first crack over het algemeen ergens tussen de 10 en 11 minuten. Daarna geef ik ongeveer 18% ontwikkeltijd en daarna stort ik de koffie uit in een zeef. Met die zeef en een vergeet koel ik door de bonen heen en weer over te gooien. Meestal doe ik dat in de brandgang (toepasselijke naam) omdat ik daar een goede luchtstroom heb en ik me minder druk maak over alle vliesjes die weg waaien.

Qua vochtverlies zit ik meestal rond de 15%. Afhankelijk van de bonen (en hoeveel ik er op de grond laat lazeren...).

De BocaBoca functioneert op deze manier prima.
Voordelen: behoorlijk idiot proof, glazen drum en erg stil dus je hoort en ziet de ontwikkeling uitstekend. En ik ben zeer content met wat ik eruit krijg.
Nadelen: vliesjes overal en dat koelen is niet zo tof. Ik heb een eenvoudige koeler besteld die hopelijk binnenkort aankomt. Kijken hoe dat bevalt. Maar eerlijk gezegd vind ik het geen deal breaker.

Na het intensieve gebruik zie je aan de binnenkant natuurlijk wel wat gebruikssporen. Ik haal na elke zoveel beurten de drum uit mekaar en maak het glas goed schoon met een sopje. De binnenkant heeft hier en daar wat vlekken gekregen en het steuntje voor het uiteinde van de as van de drum is een beetje verrot. Maar dat kan allemaal geen kwaad.

De aanschaf is inmiddels alweer terug gewonnen vanwege het prijsverschil tussen groene bonen en gebrande, maar ik doe dit niet daarvoor, ik vind het gewoon ontzettend leuk om te doen en ik ben altijd wel een beetje trots als een kopje koffie drink dat ik dan zo bijna helemaal zelf bij mekaar heb geklust.

Ik heb inmiddels ook al wel weer wat boeken gelezen en uren video's bekeken over koffie branden en ik zie mezelf op een gegeven moment wel een keer upgraden naar iets groters en iets waarmee je wat meer controle hebt zoals een Bullet of Cormorant, maar voorlopig sta ik wekelijks met een grijns op mijn gezicht te klussen in het schuurtje achter in de tuin.

De foto's na een half jaar stevig gebruik:
glazen drum:
IMG_6218.JPG
Binnenkant van de brander:
IMG_6220.JPG
IMG_6221.JPG
Erg eenvoudig en klein met het opbergen:
IMG_6222.JPG
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor fransg » vr 05 mar 2021, 15:26

Wat gaaf!
voorlopig sta ik wekelijks met een grijns op mijn gezicht te klussen in het schuurtje achter in de tuin.
Dat is het mooiste.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor Marcje » vr 05 mar 2021, 15:34

Leuk verslag!
dus...

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor De B. Cormorant » vr 05 mar 2021, 20:12

Mooi brandertje, ziet er een pak beter uit dan een Gene. Geniet vd lekkere koffie en de compactheid, mijn Cormorant steek ik niet in een kastje hoor.
Edit: ''Brandertje'' slaat trouwens op de afmetingen, is niet pejoratief bedoeld hoor

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor bobbee » vr 05 mar 2021, 22:49

Leuk om te lezen en we snappen allemaal dat je geniet van het branden van je eigen koffie!
Je hebt een hele mooie brander daarvoor!

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor we tigers » di 09 mar 2021, 09:10

En toen stapte ik per ongeluk met mijn maat 46 op het losse klepje van de cilinder. Ik was buiten aan een laag tafeltje bezig, legde het even op de grond omdat het te heet was om op tafel te leggen en ik ga er per ongeluk op staan. Ik heb het dekseltje terug in vorm kunnen buigen, maar het klikdingetje waarmee je de deksel in de barrel klikt is afgebroken. Even iets verzinnen. Ik denk dat ik een nieuwe ga knippen buigen en die erin ga proberen te zetten. Moet wel lukken denk ik.
Dat is nog een nadeeltje van de Boca: het metaal is dun en is dus snel vervormd. Maar goed dat geldt voor heel veel als je er met een kilo of 100 op gaat staan... Ik voel me stom.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: BocaBoca 250

Berichtdoor fransg » di 09 mar 2021, 10:11

Oh! Ik doe zulke dingen ook, dan sta ik stomverbaasd over mijn lompheid.

Mijn vorige vriendin is heel secuur en verfijnd in haar motoriek en naast haar was het contrast duidelijk: om mij heen valt van alles, kiept van alles om, morst er van alles en ik vind vaak objecten in huis ineens voor mijn voeten zodat ik erover struikel. Ik heb zelf vast kunnen stellen dat het NIET aan mij ligt maar dat de materie om mij heen soms onverwacht van plaats verandert en zodoende op mijn pad of onder mijn voet terecht komt, of dat ik de waterketel pak en dan staat ineens de thermoskan daar ook, die zich dan heel overdreven dramatisch van het aanrecht stort en aan gruzelementen gaat.

Daarnet verplaatste ik een antieke radio en daarna zocht ik het kabeltje van de luidspreker. Die bleek heel flauw juist onder de scherpe rand van de tientallen kilo's zware kast van de ontvanger te zijn gaan liggen en dus kapot. Pfff.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten