Artisan de praktijk van branden

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor Ypuh » do 09 jun 2022, 10:26

Nogmaals dank voor de tips. Uit de Artisan profielen die je eerder gepost heb kan ik al het e.e.a. opmaken. Zal ook eens gaan kijken en vergelijken wat beter werkt. Zo te zien start jij gewoon op 100% en bouw je het vermogen langzaam af naarmate de branding vordert en voer je de afzuiging langzaam op. Ik kan instellen dat hij bij het activeren van 'Charge' deze beginwaarden meeneemt. Dat lijkt mij ook controleerbaarder dan te proberen het TP op te vangen en vanuit daar te starten.

Ik gebruikte meteen dure mooie bonen, geen goedkope 'oefenbonen' want dan leer je schaken met damstenen, of darten met gebaksvorkjes, daar leer je helemaal niets van.
Hier dezelfde strategie. Heb een zakje testbonen om de brander en Artisan te leren kennen en de drum te seasonen, deze gingen vervolgens rechtstreeks de kliko in. Heb nu 6-7 tests gedaan en geleerd waar de knoppen zitten. Eén batch was verbrand (al waren dat volgens mij de schilfers die in brand vlogen) waardoor de hele keuken blauw stond. Inmiddels maar wat plek ingeruimt in de schuur en het lijkt reuze mee te vallen qua rookontwikkeling. Een andere roast was mislukt omdat ik een profiel als achtergrond op Artisan wou laden ter referentie, maar vervolgens reageerde alle knoppen niet meer.

Nog 1 of 2 testbatches en dan ga ik met het echte werk beginnen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 10:34

Ook graag foto's en filmpjes!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor FrancisPavoni » do 09 jun 2022, 11:31

Bij het inbranden van mijn Aillio heb ik wel een kleine 10 kilo bonen gebruikt die ik tot na 2e crack heb gebrand. Een paar zakjes lijkt me niet genoeg.

Qua branden is het algemene uitgangspunt dat je met een constant zakkende Rate-of-Rise wilt werken. Dus in het begin veel warmte en dan langzaam afbouwen (de profielen van Frans laten dat erg mooi zien) en evt compenseren met airflow. Dit is best tricky en 'de beste aanpak' verschilt per type boon (en ook in mindere mate omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid). Gelukkig heb je met Artisan een fraai stuk gereedschap in handen.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor Ypuh » do 09 jun 2022, 12:44

Is 10 kilo niet heel veel? Zit nu op 4kg en mijn inbrandbonen zijn op. Heb 15kg goede bonen klaarliggen, maar de bedoeling is dat ik die op ga drinken.

Zou nog wel een paar testruns willen, o.a. met grotere batchsizes en ander type bonen om te kijken wat de verschillen zijn. Weet nu net waar de knoppen zitten en begin een idee te krijgen welke variabelen je mee kunt spelen, maar dan weet je eigenlijk nog niks :lol:.

Heb net nog 2 proefbrandingen gedaan, #7 en #8. :
Roast profile #7.jpg
Roast profile #8.jpg
Klein beetje lopen spelen met de hoeveelheid vermogen en manier van afbouwen, maar het grootste effect komt door het verschil in ET tussen batch 1 en 2 van de dag. De ROR is redelijk, maar springt nog wel een beetje op en neer. Mogelijk dat dit vloeiender wordt met 700-800g batches.

Zag dat je ook de knoppen naar wens aan kunt passen. Weet iemand toevallig hoe je de acties SV>215C, Power>80 en Smoke>40 aan de 'Charge'-functie kunt hangen?
Charge.png
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 12:56

De ROR is redelijk, maar springt nog wel een beetje op en neer. Mogelijk dat dit vloeiender wordt met 700-800g batches.
Denk ik ook.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 12:59

Weet iemand toevallig hoe je de acties SV>215C, Power>80 en Smoke>40 aan de 'Charge'-functie kunt hangen?
Als je eerst de knoppen maakt die je wil gebruiken, kun je vervolgens dmv 'alarms' ervoor zorgen dat die knoppen worden geactiveerd op de momenten / vooraarden die jij wenst
Schermafbeelding 2022-06-09 om 12.57.51.png
Schermafbeelding 2022-06-09 om 12.57.24.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor gilleko B. » za 11 jun 2022, 12:53

Ja Ypuh, heb je al een brander en welke heb je dan. Ik ben benieuwd naar jouw resultaten. Foto en en filmpje zou erg leuk zijn en zowel kennis- (voor mij) en beeldverhelderend (voor Frans G.). 🫡🫡🫡





Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor gilleko B. » za 11 jun 2022, 12:55

Podverdomme ik. Mot er ook 1!!





Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron