Artisan de praktijk van branden

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor ErikW » wo 30 mar 2022, 13:59

Volgens mij was de rode lijn BT en de blauwe ET.
Het was 100 gr Braziliaanse boon.

PS Ik moet branden, rooster, Artisan nog leren! :lol:

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor Ypuh » do 09 jun 2022, 08:30

Moet te doen zijn.

Schermafbeelding 2022-03-30 om 12.25.36.png
Het valt me op dat bij deze Artisan grafiek het TP ontbreekt? Hoe start je een brandprocedure/meting en varieer je daar ook in van boon tot boon?

Ik ben nog druk aan het uitproberen/experimenteren, maar het lijkt erop dat mijn brander zo'n 45 seconden nodig heeft om het kantelpunt te bereiken als ik begin op 180 graden. Vanuit daar schiet de ROR omhoog. Andere instructiefilmpjes hebben het over een startpunt van 400F (205C), maar dat lijkt me aan de hoge kant voor een 500g batch?

Roast profile #6.jpg
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15111
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 09:04

Het valt me op dat bij deze Artisan grafiek het TP ontbreekt?
There is no such thing as a Turning Point.

De Boon die in de brander valt heeft tot dat moment ongeveer kamertemperatuur en begint dan snel op te warmen.

Wanneer je een machine hebt waarbij de probe die geacht wordt de Boon Temp te meten er vast in zit gemonteerd, dan warmt die mee op met de machine en geeft geen BT aan maar meer een indicatie van hoe heet het op die plek in de machine is.

Gooi je de koude bonen erin, dan koelt de BT probe eerst een poosje af tot deze ongeveer de temperatuur van de bonen heeft en begitn daarna weer op te warmen ongeveer gelijk opgaand met de temperatuur van de bonen die er langs rollen.

Op welk moment de BT probe de temperatuur van de bonen begint weer te geven, wordt wel TP genoemd maar het is een weinig zeggend punt.

Ik steek de BT probe erin op het moment dat de bonen erin gaan en zo meet ik vanaf het begin de BT.

Lijkt me de enig logische manier.

In de meeste machines kan dat niet en dan verzint men er een TP bij

;-)
Hoe start je een brandprocedure/meting
Machine aan, voorverwarmen, bij een zekere temp (hier 230ºC start ik de opname, bij 235ºC gaan de bonen en de probe erin.
en varieer je daar ook in van boon tot boon?
Bij een nieuwe boon zoek ik een brandprofiel van een eendere boon, dwz eerst kijk ik naar een min of meer recente branding van dezelfde herkomst als ik die heb, als die eerdere boon een geheel andere 'moisture/density' had kijk ik verder naar een recente boon van vergelijkbare density en als het kan ook moisture meting.

Dan de branding starten, opletten wanneer FC klinkt, dat desgewenst aanpassen in het lopende profiel en in mijn brander wordt het dan meestal rond de 3min doorgaan (Ethiopische boontjes laatst ongeveer 30s korter), dan na afkoelen een sample kleurmeten, mik ik ergens rond Tonino #90-95, mag ook nog #88 zijn of soms op #98 uitkomen als is dat laatste wel vrij licht vind ik. Op het oog voor de doorsnee kijker bijna eender trouwens.
Ik ben nog druk aan het uitproberen/experimenteren, maar het lijkt erop dat mijn brander zo'n 45 seconden nodig heeft om het kantelpunt te bereiken als ik begin op 180 graden. Vanuit daar schiet de ROR omhoog. Andere instructiefilmpjes hebben het over een startpunt van 400F (205C), maar dat lijkt me aan de hoge kant voor een 500g batch?
Veel proberen en proeven. Is de kleur goed maar smaakt het te weinig ontwikkeld dan ging het mogelijk te snel en ga je minder heet voorverwarmen of neem je een wat grotere batch.
Schermafbeelding 2022-06-09 om 08.50.09.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15111
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 09:06

Roast profile #6.jpg
In jouw voorbeeld ontbreekt veel informatie, naam/herkomst bonen, gewicht voor/na, dingen waarvoor je geen speciale extra hardware nodig hebt. Dan is er weinig van te zeggen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor Ypuh » do 09 jun 2022, 09:56

Thanks! Hoe voeg je notes toe aan het brandprofiel in Artisan?

Ik heb nu nog wat testbonen uit Brazilie. Van wat ik gewogen heb blijft er 427g over van een 500g batch, dat lijkt vrij consistent te zijn. Ga straks beginnen met de batches die bedoeld zijn voor consumptie (Panama Boquete Chiriquí van het Hoofdkwartier).

De instructies vanuit de fabrikant zijn:
1. Machine minimaal 10 minuten voorverwarmen met auto-heat tot 180c
2. Bij het inladen van de bonen, vermogen naar 0 of 20% en de temperatuur limiet aanpassen naar 220c
3. Bij het keerpunt (van de BT sensor ;) ) vermogen verhogen (70-80%) of op auto-heat zetten
4. Na de 4-5m Drying Phase het vermogen iets terugschroeven (40-60%)
5. Na de FC rond minuut 7 het vermogen terugschroeven naar 20% en mikken op 15-20% development
6. Bean drop zit ergens rond de 200c en 8-10 minuten

Je kunt onderweg een beetje spelen met de vermogens, ROR en zo de lengte van de fases beinvloeden. Ik mik nu op ongeveer 50% drying phase, 30% browning phase en 20% development phase en dat alles in een minuut of 9.

Het zal per machine verschillen, maar 230 graden als start temperatuur lijkt me een groot verschil? Mijn brander lijkt over voldoende kracht te beschikken, dus het proces van een geleidelijke ROR zal met enige ervaring redelijk te controleren zijn. Als ik hem op auto-heat en dan 220c zet, verwacht ik dat de roast binnen een minuut of 7-8 afgerond is en bij een hogere charge temp waarschijnlijk nog korter. Wordt het dan niet te kort?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15111
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 10:04

Thanks! Hoe voeg je notes toe aan het brandprofiel in Artisan?
Schermafbeelding 2022-06-09 om 10.04.13.png
Schermafbeelding 2022-06-09 om 10.04.00.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15111
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 10:06

Van wat ik gewogen heb blijft er 427g over van een 500g batch
tegen de 15% gewichtsverlies is vrij normaal
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15111
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 10:08

Het zal per machine verschillen, maar 230 graden als start temperatuur lijkt me een groot verschil?
Per machine verschilt het enorm, hangt er gewoon vanaf welke probe zich waar bevindt, wat de massa van de machine is etc.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15111
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor fransg » do 09 jun 2022, 10:11

Als ik hem op auto-heat en dan 220c zet, verwacht ik dat de roast binnen een minuut of 7-8 afgerond is en bij een hogere charge temp waarschijnlijk nog korter. Wordt het dan niet te kort?
Dat is wel erg snel. Je kunt het proberen en proeven en het verschil vergelijken.

In het begin heb ik massa's bonen verbruikt en weggemieterd tot het echt lekker was.

Ik gebruikte meteen dure mooie bonen, geen goedkope 'oefenbonen' want dan leer je schaken met damstenen, of darten met gebaksvorkjes, daar leer je helemaal niets van.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Artisan de praktijk van branden

Berichtdoor bobbee » do 09 jun 2022, 10:23

Thanks! Hoe voeg je notes toe aan het brandprofiel in Artisan?

Ik heb nu nog wat testbonen uit Brazilie. Van wat ik gewogen heb blijft er 427g over van een 500g batch, dat lijkt vrij consistent te zijn. Ga straks beginnen met de batches die bedoeld zijn voor consumptie (Panama Boquete Chiriquí van het Hoofdkwartier).

De instructies vanuit de fabrikant zijn:
1. Machine minimaal 10 minuten voorverwarmen met auto-heat tot 180c
2. Bij het inladen van de bonen, vermogen naar 0 of 20% en de temperatuur limiet aanpassen naar 220c
3. Bij het keerpunt (van de BT sensor ;) ) vermogen verhogen (70-80%) of op auto-heat zetten
4. Na de 4-5m Drying Phase het vermogen iets terugschroeven (40-60%)
5. Na de FC rond minuut 7 het vermogen terugschroeven naar 20% en mikken op 15-20% development
6. Bean drop zit ergens rond de 200c en 8-10 minuten

Je kunt onderweg een beetje spelen met de vermogens, ROR en zo de lengte van de fases beinvloeden. Ik mik nu op ongeveer 50% drying phase, 30% browning phase en 20% development phase en dat alles in een minuut of 9.

Het zal per machine verschillen, maar 230 graden als start temperatuur lijkt me een groot verschil? Mijn brander lijkt over voldoende kracht te beschikken, dus het proces van een geleidelijke ROR zal met enige ervaring redelijk te controleren zijn. Als ik hem op auto-heat en dan 220c zet, verwacht ik dat de roast binnen een minuut of 7-8 afgerond is en bij een hogere charge temp waarschijnlijk nog korter. Wordt het dan niet te kort?
Dus je hebt de Sniper al binnen! Alles goed gegaan en geen verassingen? Tevreden? Eerste indruk?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten