Grote Aillo

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Grote Aillo

Berichtdoor fransg » di 26 apr 2022, 20:26

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Grote Aillo

Berichtdoor gilleko B. » di 26 apr 2022, 20:36

Al eens eerder een foto van gezien, maar nu ook de binnenkant en de prijs.




Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Grote Aillo

Berichtdoor FrancisPavoni » wo 27 apr 2022, 12:40

Een enorme bak geld voor een 2kg roaster. Daar koop je zes Bullits voor...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Grote Aillo

Berichtdoor Pti » wo 27 apr 2022, 13:32

Wat ik in het artikel niet echt kan vinden is of de brander elke paar cycli geopend moet worden voor schoonmaakwerkzaamheden. Dat is met de kleinere wel het geval dacht ik en dat beperkt hem in zijn capaciteit.

Het uitblijven van een trier op zo'n kleine brander vind ik toch ook vreemd. Naast dat baristi graag aan knopjes en hendeltjes zitten met veel flair, ruiken branders graag aan de trier om indruk te maken op onwetende.
Natuurlijk kún je best zonder, maar als je een hele nieuwe koffie aan het branden bent is aroma een hele goeie indicator om te ruiken of de koffie ver genoeg in de ontwikkeling fase is. Zodra de scherpe azijnlucht vervangen wordt door een zoete weem is waardevolle info.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Grote Aillo

Berichtdoor bobbee » wo 27 apr 2022, 16:35

Wat ik in het artikel niet echt kan vinden is of de brander elke paar cycli geopend moet worden voor schoonmaakwerkzaamheden. Dat is met de kleinere wel het geval dacht ik en dat beperkt hem in zijn capaciteit.

Het uitblijven van een trier op zo'n kleine brander vind ik toch ook vreemd. Naast dat baristi graag aan knopjes en hendeltjes zitten met veel flair, ruiken branders graag aan de trier om indruk te maken op onwetende.
Natuurlijk kún je best zonder, maar als je een hele nieuwe koffie aan het branden bent is aroma een hele goeie indicator om te ruiken of de koffie ver genoeg in de ontwikkeling fase is. Zodra de scherpe azijnlucht vervangen wordt door een zoete weem is waardevolle info.
Dank voor deze tip. Ik heb gisteren weer gebrand met de Quest en snuffel nu ook regelmatig, het is leuk en ik geloof dat ik het eea begin te ontwikkelen qua geur herkenning. Nu heb ik wat meer houvast met jouw tip en kan ik ergens op letten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Grote Aillo

Berichtdoor gilleko B. » do 28 apr 2022, 09:41

Geur en kleur is heel duidelijk merkbaar, scherpere lucht gaat om in een zoete lucht. Bij die PNG bonen is dat heel goed merkbaar. Kleurontwikkeling is ook goed te zien. Bij de Gene heb ik daar intussen wel ervaring mee opgedaan. Alleen de opwarming van de drum, hoe heet is dat dan, hoe vlug gaat dat, hoe snel bereik je en wil je de temperatuur tijdens het branden bereiken, Ror, droppunt, temperatuur binnenzijde boon en ga zo maar door, daar krijg ik met deze brander geen inzicht in. Met de Quest gaat dat volgens mij ook niet. Professionele samplebranders zijn eenvoudigweg te duur. Prijsklasse 10K of hoger. Aillio Bullit levert een hoop info, allesbehalve goedkoop, maar wel relatief betaalbare range.






Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron