Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ypuh » za 07 mei 2022, 16:12

De afgelopen dagen ben ik geïntrigeerd geraakt door thuisbranders. Met name de data-kant (zoals de Artisan videos van FransG) en mogelijkheid tot het opslaan, delen en afspelen van brandprofielen spreken me aan. Enerzijds maakt dat het leven en de herhaalbaarheid een stuk simpeler, anderzijds lijkt het thuisbranden nog steeds behoorlijk intimiderend.

In mijn zoektocht ben ik grofweg 3 categorieën elektrische koffiebranders tegengekomen die aan de software bestuurbaarheid voldoen:
1. Hete lucht sample brander (ca. 50-100g per batch)
- Kaffeelogic Nano 7 - 100-120g
- Ikawa Home - 90-100g
- Ikawa Pro - 50 of 100g
- Roest - 100g

Die laatste 2 even buiten beschouwing gelaten (kosten ca. €5k), biedt deze klasse een set-and-forget mogelijkheid en platform waar je eenvoudig roast profiles kunt delen. Dat heeft als voordeel dat je eenvoudig kunt beginnen en succes kunt hebben, maar je komt al snel in een ecosysteem van software en groene bonen. Het idee achter Ikawa is dat je bij hun groene bonen koopt (a €15 per halve kilo) en dat zij je dan de roast profiles aanleveren. Hartstikke leuk, maar ik zie op die manier weinig lol/voordeel aan het thuisbranden. Als je wat dieper wilt tweaken met de zelfgemaakte roast profiles dan wordt je sinds kort gedwongen een subscriptie a €35/mnd te nemen. De Nano is iets vrijer qua software/platform, maar heeft dan ook niet echt een actieve user base.

2. De gouden middenklasse (ca. 200-300g)
- Hottop KN-8828B-2K+ - ca. 225-250g
- Kaleido Sniper M2 Pro - ca. 300g

Dit zijn naar mijn weten de enige volledig computer gestuurde branders die gericht zijn op de thuis-markt. De Cormorant CR600, Huky 500T, Quest M3S worden hier ook veel genoemd worden, maar zijn gas gedreven of ondersteunen enkel dataloggen en laten zich niet besturen door programma's als Artisan.

3. Topklasse voor thuisgebruik (ca. 300-1.000g)
- Aillio Bullet R1 - ca. 300-900g
- Kaleido Sniper M10 Pro - ca. 500-1.000g
- Alle sample roasters van afgeleide grotere broertjes, CoffeeTech, Giesen etc.

De laatste neem ik even niet mee in het vergelijk omdat deze naar mijn gevoel met 70-100kg gewicht niet gericht zijn op de thuisgebruiker. De Bullet R1 is een interessante machine door het compacte design en actieve community. RoasTime schijnt ook op een heel behoorlijk niveau te zijn, waardoor de Artisan compatibiliteit niet per se nodig lijkt. Ook qua batchgrootte is de machine flexibel door de inductieverwarmingselement wat snel reageert op zowel verschillende batch groottes. Enerzijds verlaagt de Bullet R1 de drempel, anderzijds is het qua prijs niet echt een instap thuisbrander.

Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? Zijn er argumenten om juist voor een kleinere rooster te gaan (100-200g) zodat je vaak/snel ervaring opbouwt, of juist een brander die wat meer capaciteit heeft (bijv. 500g). Ik kan me voorstellen dat na ~100 batches de initiële lol van het uitvogelen er af is en je eens per week/2 weken een profiel laadt en een paar batches afdraait om te voorzien in je reguliere consumptie.

Wat zijn jullie ervaringen met computergestuurde branders en heeft iemand mogelijk nog een tip/aanvulling om mee te starten?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor gilleko B. » zo 08 mei 2022, 09:14

Ik heb de Gene. Branden op geur en kleur. Je krijgt hiermee wel inzicht in de ontwikkeling van de boon tijdens het brandproces. Alleen wil je een verdiepingsslag maken in de ontwikkeling en consistentie, dan een machine waarop je een PC met de gebruikelijk Software kan aansluiten. De Bullet lijkt mij qua opbrengst en mogelijkheden i.c.m. het feit dat er een community aanhangt een mooie keus. Ik weet niet of dat bij die Horzel-achtige 100% chinese branders ook zo is. Ikawa en Roast etc. te klein qua opbrengst en dan relatief hoog qua prijs. Ik ben ook aan het kijken voor over een (paar) jaar.






Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor gilleko B. » zo 08 mei 2022, 09:44

Oh ja,.die bullet,.daarmee zijn de instelmogelijkheden legio. Snelheid drum, ET, BT, etc.




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor fransg » zo 08 mei 2022, 12:09

Uitstekend overzicht, dat kan misschien wel ergens bovenaan in de brander-sectie van het forum vastgezet!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ypuh » zo 08 mei 2022, 12:38

De Aillio community en standaard software schijnen inderdaad goed te zijn, wat de drempel voor thuisbranden flink verlaagt. Ook schijnt het apparaat gebouwd te zijn als een tank (legio voorbeelden van mensen die er 10 tot wel 20 kg per dag mee branden, soms al 5 jaar lang). Dat is natuurlijk overkill voor het doel dat ik voor ogen heb, maar laat zien dat het begrip 'bedoelt voor thuisgebruik' relatief voorzichtig ingeschat wordt. Een Hottop 2K+ is qua prijs iets vriendelijker en heeft veel van deze kwaliteiten ook. Ook daar zijn verhalen dat ze al 10 jaar wekelijks gebruikt worden, maar over het algeheel is deze wat lichter uitgevoerd en vooral het verwarmingselement reageert een stuk trager dan de Bullet (infrarood vs. inductie).

De vraag is hoe leuk ik het roosteren blijf vinden als de ontdekkingsfase voorbij is. Ik vind experimenteren en analyseren leuk, maar er zijn ook periodes dat ik daar minder tijd of zin in heb. Een bekende boon met een ingeladen profiel en automatisch roosteren is daarom een belangrijke pre. Ik drink ongeveer 5-6 koppen per dag a 16 gram, ofwel zo'n ~700g gebrande bonen per week (800-900g ongebrand). Met de Hottop die batches aan kan van 225-250g, betekent het dat ik iedere week 3 batches zal moeten branden om in mijn eigen consumptie te voorzien. De Hottop kan niet back-to-back roosteren met de ingebouwde cooldown functie, al is daar zo te zien ook weer een hack voor.

Denk dat je met de Bullet een hele mooie machine koopt. De eventuele restwaarde maakt dat je bij een foute keuze niet teveel inlevert maar het is wel meteen een flinke stap om mee te beginnen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Marcje » zo 08 mei 2022, 18:20

Mijn 2 centen als bescheiden thuisbrander... Ik zou niet een te kleine brander kopen. Wij drinken ongeveer een kilo in de week. Ik had eerst een Gene (plm 240gr) en dan ben je stiekem toch best een tijd bezig elke week. Een kilo brander is dan al een heel stuk fijner, zeker als je ook nog wel eens iets voor vrienden familie wilt branden. Ik heb nu een 2kg brander op en die is perfect voor me, qua grootte. Verder vind ik het juist wel leuk dat ik zelf het verloop bepaal en dat dit niet door het apparaat zelf gebeurt. Als je Artisan gebruikt kun je gewoon een eerder gemaakt profiel volgen 'door zelf aan de knoppen te draaien'.
Veder heb ik nu een machine op gas, en dat bevalt me beter dan de elektrische die ik had. Zeg maar het verschil tussen elektrisch koken, of op gas.
Af en toe komen 1-2 kg machines tweedehands op MP voorbij. Volgens mij schrijf je er dan amper op af (ik heb mij Toper Cafemino na 2 jaar voor hetzelfde bedrag weer verkocht).
Ben benieuwd wat het gaat worden!
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor gilleko B. » zo 08 mei 2022, 20:08

Mijn 2 centen als bescheiden thuisbrander... Ik zou niet een te kleine brander kopen. Wij drinken ongeveer een kilo in de week. Ik had eerst een Gene (plm 240gr) en dan ben je stiekem toch best een tijd bezig elke week. Een kilo brander is dan al een heel stuk fijner, zeker als je ook nog wel eens iets voor vrienden familie wilt branden. Ik heb nu een 2kg brander op en die is perfect voor me, qua grootte. Verder vind ik het juist wel leuk dat ik zelf het verloop bepaal en dat dit niet door het apparaat zelf gebeurt. Als je Artisan gebruikt kun je gewoon een eerder gemaakt profiel volgen 'door zelf aan de knoppen te draaien'.
Veder heb ik nu een machine op gas, en dat bevalt me beter dan de elektrische die ik had. Zeg maar het verschil tussen elektrisch koken, of op gas.
Af en toe komen 1-2 kg machines tweedehands op MP voorbij. Volgens mij schrijf je er dan amper op af (ik heb mij Toper Cafemino na 2 jaar voor hetzelfde bedrag weer verkocht).
Ben benieuwd wat het gaat worden!
Maar dat zijn wel flinke jongens waarover jij het hebt zeg maar volwassen branders. Die Toper, volgens mij van Turkse makelij, is geen kleine jongen die je door grootte en gewicht niet even wegzet vanuit je woonkamer in een kast op de gang. Dat is er wel 1 die je een vaste ruimte moet geven. Mooi dat jij zo'n megabrander hebt. Welke heb jij nu?

Afbeelding


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Marcje » ma 09 mei 2022, 00:09

Maar dat zijn wel flinke jongens waarover jij het hebt zeg maar volwassen branders. Die Toper, volgens mij van Turkse makelij, is geen kleine jongen die je door grootte en gewicht niet even wegzet vanuit je woonkamer in een kast op de gang. Dat is er wel 1 die je een vaste ruimte moet geven. Mooi dat jij zo'n megabrander hebt. Welke heb jij nu?

Afbeelding

Klopt, dan moet je vrouw wel heel erg veel van je houden!
Ik heb nu een HAS Garanti. Geen wereldschokkend goed merk, maar goed genoeg voor thuis en hij produceert 1.5kg per keer, dus ik hoef er ook geen uren per week aan te besteden.
dus...

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor gilleko B. » ma 09 mei 2022, 09:17

Maar dat zijn wel flinke jongens waarover jij het hebt zeg maar volwassen branders. Die Toper, volgens mij van Turkse makelij, is geen kleine jongen die je door grootte en gewicht niet even wegzet vanuit je woonkamer in een kast op de gang. Dat is er wel 1 die je een vaste ruimte moet geven. Mooi dat jij zo'n megabrander hebt. Welke heb jij nu?

Afbeelding

Klopt, dan moet je vrouw wel heel erg veel van je houden!
Ik heb nu een HAS Garanti. Geen wereldschokkend goed merk, maar goed genoeg voor thuis en hij produceert 1.5kg per keer, dus ik hoef er ook geen uren per week aan te besteden.
Ook een Turkse (gas)brander. Serieuze aanpak koffiehobby in Huize Marcje. Vermoed dat er niet veel forumleden zijn met dat soort branders thuis. Leuk om te lezen.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ypuh » ma 09 mei 2022, 10:26

Er staat nu o.a. een Toper Cafemino met naverbrander te koop op Marktplaats. Los van de afmetingen, door de behoefte voor krachtstroom vallen dit type machines al snel af. De brander zelf is zo te zien 3.500w wat misschien nog net lukt, maar de naverbrander vraagt ook nog eens 4.400w.

Volgens mij is in deze categorie de FZ-94 die Frans thuis heeft de enige die nog op een normaal stroomnet aangesloten kan worden. Hier zie je ook het onderscheid van de inductie techniek van de Bullet R1 die 1kg kan branden met 'maar' 1.500w. Dat is vergelijkbaar met de Gene die bij hetzelfde wattage slechts 250g brandt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron