Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ruben- » ma 24 okt 2022, 18:49

Ja, maar net als bij bier drinken heb je van die mensen die er aan nippen en de hele avond met één flesje doen, of die met twee teugen een heel glas leeg hebben. Als je op die laatste groep geen rem zet, dan gaat het faliekant mis, maar je wilt ook niet de tent vol met die eerste groep.
:lol: :lol:
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor gilleko B. » ma 24 okt 2022, 18:59


Ja, maar net als bij bier drinken heb je van die mensen die er aan nippen en de hele avond met één flesje doen, of die met twee teugen een heel glas leeg hebben. Als je op die laatste groep geen rem zet, dan gaat het faliekant mis, maar je wilt ook niet de tent vol met die eerste groep.
Aha, ja bij mij gaat dat in fases, eerst snel en dan langzaam. Dus bij de FC keihard knappen, dus flink de fik erin en vervolgens temperen. Het lijkt wel sex, de kama sutra is dan Artisan. In mijn geval leidt dat tot light roastsAfbeelding.

Afbeelding


Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ruben- » di 25 okt 2022, 12:11

Tot en met de first crack probeer ik er genoeg warmte in te krijgen zodat ze ook echt knappen. Daarna probeer ik ze niet te verbranden, maar wel 20-25% development te geven in de laatste fase. Deze keer ben ik wat meer aan de 25% kan gaan zitten, een goede medium branding.

Als ik de temperatuur niet begrens (zet Artisan op max 205C) en het vermogen niet afbouw, dan schiet deze door naar 220 C (of 230) en slaat de brander ook af in de beveiliging. Ik probeer rond de 200-210 C max uit te komen. Daarvoor voer ik naar het einde toe de fan speed op en het vermogen af en loopt de curve egaal/controleerbaar op.

Op deze manier lukt het om een goede eerste krak te krijgen, op een gelijkmatige temperatuur te houden in de development fase en ze niet onder- of te verbranden. Of dit de optimale smaak genereert, geen idee.
Ahaa okee, nou ben benieuwd wat de smaak doet.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64

Branden: Aillio bullet r1.

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ruben- » di 25 okt 2022, 12:14

Afgelopen zondag ook aan het branden geweest. Onderstaande profielen gehad. Bij de eerste heb ik een wat langere development time aangehouden door de brander na FC snel wat lager te zetten. Bij de tweede branding langer doorgegaan op stand 5.
Moet ook zeggen dat bij de eerste branding de B-ROR mij een beetje ontschoot. De I-ROR liep bij de tweede wat meer geleidelijk af.
Probeer nog altijd 220 graden als eind aan te houden. Verkrijg elke keer vrij constante resultaten en merk niet echt smaak verschil.
De bonen smaken mij nog niet helemaal optimaal. Merk ook dat er in de bonen veel verschil zit in grootte en kleur.
Bijlagen
roast 1.PNG
roast 2.PNG
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64

Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ypuh » di 25 okt 2022, 14:08

Welke bonen gebruik je en waar vandaan?

Misschien is het een leuk idee om met de branders van Koffiepraat wat bonen uit te wisselen, of gelijktijdig dezelfde boon aan te schaffen (1 kilo per kwartaal ofzo) en de brandprofielen te delen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor kilo » di 25 okt 2022, 14:45

Mooie profielen!
De algemene wijsheid bij Aillio is dat de IBTS ROR beter aangeeft wat er echt gebeurt met de boon dan de B ROR.
De zg flick bij de fc zou dan een artefact van de meetmethode van de B probe zijn en hoef je dus niet te corrigeren.
Maar ja profielen zijn niet allesbepalend voor de smaak. Kan je ook zeggen wat je niet zo bevalt aan de smaak? En welke bonen gebruik je? Naturals zien er altijd wat onregelmatig van kleur uit. Brand je voor filter of voor espresso? Wordt de smaak beter na verloop van tijd?
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ruben- » wo 26 okt 2022, 07:46

Welke bonen gebruik je en waar vandaan?

Misschien is het een leuk idee om met de branders van Koffiepraat wat bonen uit te wisselen, of gelijktijdig dezelfde boon aan te schaffen (1 kilo per kwartaal ofzo) en de brandprofielen te delen.
Ik gebruik nu de Brazilië Capricornio Piraju bonen van Koepoort.
Het gelijktijdig aanschaffen van dezelfde boon lijkt mij leuk om te doen. Maakt het ok makkelijk denk ik om van gedachten te wisselen.
Mooie profielen!
De algemene wijsheid bij Aillio is dat de IBTS ROR beter aangeeft wat er echt gebeurt met de boon dan de B ROR.
De zg flick bij de fc zou dan een artefact van de meetmethode van de B probe zijn en hoef je dus niet te corrigeren.
Maar ja profielen zijn niet allesbepalend voor de smaak. Kan je ook zeggen wat je niet zo bevalt aan de smaak? En welke bonen gebruik je? Naturals zien er altijd wat onregelmatig van kleur uit. Brand je voor filter of voor espresso? Wordt de smaak beter na verloop van tijd?
Dankjewel! Ik laat mij dus eigenlijk leiden door de verkeerde lijn. Zal eens kijken of ik de kleur kan aanpassen, dan komt die gele wat beter naar voren.
De smaak gaat soms een beetje naar het gebakken toe. Ik proef wel wat chocolade tonen, maar ook wel redelijk bitter en gebakken tonen. Met een grovere maling wordt enkel de doorlooptijd veel korten en de koffiesmaak een stuk zwakker. Probeer nu de RoR wat hoger te houden om de fases te verkorten. Wellicht dat het helpt.
Had gisteren toevallig wel een branding die mij boven verwachting goed beviel.

Bijgevoegd trouwens het smaakprofiel dat de koffie moet hebben. Heb dit nog niet weten te realiseren. :)
Bijlagen
piraju.png
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64

Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor fransg » do 17 nov 2022, 20:24

Was dit kleintje al gespot?
Scherm­afbeelding 2022-11-17 om 20.20.23.png
Scherm­afbeelding 2022-11-17 om 20.20.35.png
Zag ik in een clip die Ypuh op H-B linkte/postte
:

https://www.home-barista.com/roasting/k ... 59-90.html

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor youssef88 » ma 21 nov 2022, 23:19

moet zeggen dat de prijs me iets weerhoud, maar ik ben toch sterk aan t denken om voor een BUllet te gaan
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

Berichtdoor Ypuh » di 22 nov 2022, 19:01

Het was vandaag weer high time om boontjes te branden. De laatste weken weinig tijd gehad en de komende periode nog minder, dus wat grotere batches dit keer.

De Panama Boquete Chiricui bonen van het Hoofdkwartier zijn behoorlijk funky. Het branden lukt prima en het is ook een mooie boon, maar de smaak moest wel even wennen aan het begin. Voor de afwisseling gekozen voor de Colombia Supremo. 4 batches vandaag waar ik bij de eerste was vergeten op charge te drukken in Artisan dus die grafiek kon de prullenbak in. Al met al een makkelijk boontje om te branden, moest alleen de temperatuur iets verhogen vanwege de grotere batch grootte. 750g in, 628-630g out.

Nog een dag of 2 wachten om ze te proeven!
Batch #41 Colombia Supremo.jpg
Batch #42 Colombia Supremo.jpg
Batch #43 Colombia Supremo.jpg
IMG_20221122_172244.jpg
IMG_20221122_180911.jpg
Laatst gewijzigd door Ypuh op di 22 nov 2022, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron