Handige brander accessoires

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor youssef88 » vr 20 mei 2022, 00:21

Wat is het voordeel van zo’n kleurmeter ?
Het is een belangrijk punt van meting om vast te stellen of je consistentie hebt in je brandingen.

Niet alle professionals hebben er een, wereldwijd is het wel een bekend fenomeen op plekken waar ze die consistentie belangrijk vinden en er zijn veel duurdere kleurmeters voor koffie.

Het is helemaal niet nodig voor de hobbybrander, net zoals in de thuisbranderij weinigen zo'n meter hebben voor vochtigheid en volume / stevigheid van de bonen. Ook dat zijn meetpunten die samen met de kleur kunnen aangeven dat je met eenzelfde of een aangepast profiel je te meten doel hebt bereikt.

Je kunt ook op geur, gevoel, op het oog, op het geluid en op je smaak sturen.

Schermafbeelding 2022-05-19 om 23.41.32.png

Heeft de allio bullet dat ? Of heb je dat dan alsnog nodig ?
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor fransg » vr 20 mei 2022, 08:44

Heeft de allio bullet dat ? Of heb je dat dan alsnog nodig ?
wat bedoel je met 'dat'?

de brander heeft geen kleurmeter
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor bobbee » vr 20 mei 2022, 09:10

Omdat het topic algemeen klinkt en niet enkel gericht op een brander net koeler;

Een emmer met een passende zeef en een stofzuiger zijn fijn om erbij te hebben om de bonen te koelen na het branden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5638
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor gilleko B. » vr 20 mei 2022, 09:31

Als ik ooit nog eens een complexere brander koop is zo'n Tonino wel een mooie bron van extra informatie aan de hand waarvan je meer consistentie kan bereiken. Maar eigenlijk is het ook voor de leuk om je hobby uit te voeren. En dat kost geld.




Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor Ypuh » vr 20 mei 2022, 09:47

Kwam bij Sweet Maria's op deze pagina terecht. Hier staat o.a. een grove kleurindicatie en ze verkopen ook kaartjes waar je je bonen langs kunt leggen en vergelijken.

Afbeelding

Ik ben dol op data en gadgets, maar nog niet €750 dol op het enkel meten van kleur. Dat is vergelijkbaar met de aanschaf van een vermogensmeter op je racefiets. Daarmee kun je continu meten wat je output is, bijsturen, krijg je een gigantische hoeveelheid analysetools tot je beschikking waar je weer je training en progressie op af kunt stemmen. Dat biedt meer dan alleen het eindproduct vergelijken (2x dezelfde kleur zegt weinig over de smaak van een boon).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor Marcje » vr 20 mei 2022, 16:27

Off topic: Hier ook een grote fan van een vermogensmeter op de racefiets.
Van al m’n gadgets waarschijnlijk diegene waar ik het meest aan heb :-)
dus...

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor we tigers » za 21 mei 2022, 07:53

Ik seal mijn zakken met een strijkijzer. Werkt uitstekend.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor bobbee » za 21 mei 2022, 08:15

Ik seal de zakken niet zodat ik ze weer opnieuw kan gebruiken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor we tigers » za 21 mei 2022, 08:27

Voor eigen gebruik gaat bij mij de koffie in van die Coffeevac bussen. Daar ben ik erg tevreden mee. In de bus voor 500 gram krijg ik net drie 250 gram batches (na het branden is dat wat minder natuurlijk).

Zakken louter voor vrienden, kennissen, collega’s. Maar wel met een kekke sticker of stempel. Lekker hobbyen.
62AB3209-1453-4D01-BA05-8EB4F2B38532.jpeg
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor Ypuh » za 21 mei 2022, 09:03

Zoiets is leuk inderdaad!

Ik verwacht wekelijks wel 2-3 zakjes kwijt te geraken. Zeker aan het begin is het leuk als je op die manier wat brand-ervaring op kunt doen. Als het bevalt zal ik er ook wel wat geld voor vragen (tientje per ruim gevulde 500-600g zak ofzo), maar dat is dan vooral om de groene bonen te bekostigen.

Het scheelt behoorlijk als je items in bulk koopt. Ongebrande koffie kost per kilo iets van €10-12, maar als je het per 20kg koopt eerder €7-9. Hetzelfde geld voor koffiezakken die los al snel een euro per stuk kosten en per 100 of 1.000 aanzienlijk goedkoper worden.

Ik wil er niet mijn werk van maken, maar het loont (voor beide partijen) als je de kosten/hobby een beetje deelt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron