Koffie branden in een toaster oven?

ArjenW
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 mei 2022, 15:48

Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor ArjenW » ma 30 mei 2022, 20:04

Hallo allemaal.

Een tijdje geleden ben ik in de wereld gestapt van zelf koffie branden. Van mijn vrouw heb ik een tijd geleden een proefpakket groene bonen gekregen, waar ik mee aan het prutsen ben geweest met variërend succes.
Als eerst ben ik begonnen in een wok, maar hier al snel mee opgehouden omdat het niet egaal werd en het kaf scheiden een behoorlijke klus was.
Vervolgens heb ik bedacht om een drum te bestellen en een hitte pistool te gebruiken die ik nog had liggen. Met wat geknutsel had ik een draaispit gemaakt waarvan ik de snelheid zelf in kon stellen.
Afbeelding

Ook hierbij had ik helaas niet het succes wat ik had gehoopt. Niet egaal bruin, weinig controle en alle hitte vervloog eigenlijk direct waardoor ik ook minstens een half uur bezig was.

Toen dacht ik, ik heb een bbq!
Afbeelding

Probleem blijft echter dat er zeer weinig controle is. Er zit wel een thermometer in het deksel, maar als ik even wil zien wat er gebeurt ben ik gelijk weer veel warmte kwijt. Daarnaast heb ik gelezen dat het belangrijk is om te hitte niet té direct op de bonen te hebben, wat hierbij waarschijnlijk wel het geval is. Ik zou nog een plaat speksteen kunnen kopen en die als barrière gebruiken, met als voordeel dat ik misschien meer controle heb, maar gasflessen zijn duur :shock: Misschien beter om elektrisch te branden?

Nu is mijn idee om een toaster oven te gebruiken, zoiets als deze https://www.bol.com/nl/nl/p/elektrische ... oductTitle. Zoals jullie misschien al hebben geraden ben ik (nu nog) niet bereid om er heel veel geld aan uit te geven, en stiekem wil mijn vrouw ook graag zo'n oven. Deze oven kan een maximale temperatuur van 250 graden bereiken, dus in principe genoeg voor een 2e crack. Jullie als ervaren mensen, zien jullie hier heil in?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor bobbee » ma 30 mei 2022, 20:10

Je kunt ook een Gene Cafe koffiebrander kopen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor kilo » ma 30 mei 2022, 22:22

Maar het is ook wel leuk om zelf iets in elkaar te knutselen natuurlijk. Of het met zo’n oven lukt zou ik niet kunnen zeggen. Wellicht komt de warmte niet genoeg gelijk van alle kanten. Ik heb wel gehoord van mensen die met een airfryer goede resultaten haalden.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor gilleko B. » ma 30 mei 2022, 23:20

Tenzij je zeer handig bent en precies weet wat een ongebrande boon nodig heeft, dan lijkt het mij zinvol en zingevend. Ben je alleen erg handig dan is het in ieder geval zingevend. Gaat het om het resultaat of zien wat een boon doet tijdens het brandproces, dan zijn er legio brand masjientjes te koop. Ook goedkope branders bestaande uit een drum die je met de hand draait boven een hittebron. Om het goed te doen is moeilijk. Airfryers, popcornmasjientjes blijft aanklooien waarbij ik kan voorstellen dat de lol je dan op enig moment vergaat. Maar als het je lukt, respect, en dan is het leuke foto's van je brandresuktaat te zien. Succes met je verdere zoektocht.




youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor youssef88 » ma 30 mei 2022, 23:30

Maar het is ook wel leuk om zelf iets in elkaar te knutselen natuurlijk. Of het met zo’n oven lukt zou ik niet kunnen zeggen. Wellicht komt de warmte niet genoeg gelijk van alle kanten. Ik heb wel gehoord van mensen die met een airfryer goede resultaten haalden.

Het is ook leuk je eigen was machine te bouwen. MAe ik zou in jouw geval voor de gene café of andere brander gaan!
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor bobbee » ma 30 mei 2022, 23:39

Ik lees de drang naar goede zelf gebrande koffie en de weg ernaartoe via allerlei grappige oplossingen die geld kosten, naar mijn inschatting uiteindelijk zoveel geld dat het een Gene cafe waard is, zeker als je de mislukte roasts erbij neemt. Ik kan er ook helemaal naast zitten.

Ik heb jaren terug diverse projecten gevolgd en het was in de planning om zo'n brander te gaan maken maar uiteindelijk werdt het toch een Gene Cafe, Behmor en Quest m3s. Ik zal de info als ik het nog kan vinden hier posten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor bobbee » ma 30 mei 2022, 23:42

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor bobbee » ma 30 mei 2022, 23:42

Koffee Kosmo Turbo Oven

https://youtu.be/7Jno9bwzGTw
https://youtu.be/I3LoJtvgELc

Deze wil ik ooit nog fabriceren.

Zo'n Turbo oven (zijn er 2 wattages maar weet niet meer welke waarde precies, je moet degene met het meeste hebben) en een pan met stoom insert. Gat boren door beide in het midden, as erin met moter eronder en in het bovenste compartiment een zelf gefabriceerde schoep. Brand 700 / 800 gram per keer klaarblijkelijk. Mooie batch size.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor bobbee » di 31 mei 2022, 08:32

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Koffie branden in een toaster oven?

Berichtdoor gilleko B. » di 31 mei 2022, 09:21

https://youtube.com/watch?v=5iS4cjEgIA4&feature=share

Poging tot een hyperlapse opname!

Afbeelding



Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron