Gene Café CBR101

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Gene Café CBR101

Berichtdoor Ben70 » za 03 sep 2022, 14:36

Wie brand er met een Gene Brander? en hoe is jullie ervaring met de brander
er zijn betere merken maar een Gene brander is goedkoop en makkelijk op te bergen en na verloop van tijd lukken de boontjes heel goed en heb je de boel onder controle is mijn ervaring.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor jjwi » do 08 sep 2022, 18:19

Ik brand sinds kort me de Gene CBR-101. Ben het eens met wat jij zegt. Is een brander die zich al jaren lang heeft bewezen. Met de instelbare tijd en temperatuur heb je voorlopig genoeg knoppen om aan te draaien.
De handleiding had iets duidelijker gekund. De achterin aangegeven bandprofielen zijn, volgens mij, niet voldoende betrouwbaar voor de brandingen vanaf medium-dark.
Ik heb geleerd dat het verstandig is om de brander eerst ca. 5 minuten op te warmen op 180 tot 200 graden voordat je begint.
Het geprogrammeerde koelprogramma duurt te lang. De bonen dienen binnen 4 minuten te worden afgekoeld tot kamertemperatuur. Daarom is het beter om aan het einde van de branding de brander te stoppen (3 sec lang op de rode knop drukken en wachten totdat de handgreep boven is), dan de bonen extern koelen (bijv. in een vergiet of met behulp van een ventilator).
Kijk eens op roastrebels.com voor wat adviezen en brandprofielen voor de Gene.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Ben70 » do 08 sep 2022, 20:19

Ik brand op 220 graden het verschilt per soort boon hoelang ik ze moet branden en van de buiten temperatuur , ik verwarm de bonen voor tot 60 gr ,daarna ga ik ze branden ik laat de brander zijn hele programma afmaken dus ook de koel periode ,om de eenvoudige reden dat het slecht is voor de brander om hem plots uit te zetten, volgens Yvo van ongebrand, ik weet wanneer ik moet gaan koelen rekening houdend dat de bonen nog na bruinen, ik brand 250 gram per keer en zorg er voor dat de boel niet gaat roken, ik brand tot net na de eerste crack,de bonen zijn dan licht tot middel bruin zonder olie sporen.
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » do 08 sep 2022, 21:16

Dat heb ik vaker gehoord. En ook over nagedacht. De logica ontbreekt en ik zeg dat het niet klopt, je hebt dus een machine die 10 min lang op zijn donder krijgt qua verhitting en als je dan de machine uit zou zetten zou het slecht zijn voor de electronics. Schiet mij maar lek maar dit klopt niet. De hitte is in het algemeen gewoon slecht voor electronica en gaat een keer stuk, of je hem nu koelt of niet.
Dat zeggende, ik heb 3 gene cafés gehad, een behmor en nu heb ik een Quest m3s + weer een gene cafe. Ik brand nu sinds 2013 zelf.
Deze apparaten zijn allen nog nooit stuk gegaan toen ze in mijn bezit werden gebruikt. Het waren allen 2e hands apparaten.

Ik deel dit alleen even ter info en aanvulling. Ik heb mijn conclusie getrokken en wellicht een ander met deze info ook. Maar blijf vooral zelf nadenken en conclusies trekken.

Ik ga nu even branden!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor jjwi » do 08 sep 2022, 21:31

Het verhaal is dat door het apparaat niet te koelen na het branden, zich vocht kan gaan ophopen in het apparaat. Dat zou in het algemeen slecht zijn voor de machine. Ik ben nog te kort in het vak" om te kunnen beoordelen of dit hout snijdt.
Ik doe het in ieder geval zo dat als ik mijn laatste batch op de externe koeler heb gegooid, ik de houder terugzet en het apparaat op 0,1 min (= 6 sec) zet, waarna het afkoelprogramma tot 60 graden start.
Dat was ik vergeten te vermelden in mijn bovenstaande reactie.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor fransg » do 08 sep 2022, 21:33

Ik heb geen Gene. Ik zet doorgaans een minuut voor einde branding de elementen al uit. Er zit dan nog voldoende hitte/gloei in de FZ94 machine om de branding actief uit te rijden. Dan kan ik de machine kort na einde branding en koelen van bonen ook uit zetten als ik wil. Vaal laat ik de machine nog een poosje aan zodat zeer hete lucht kan wegvloeien waardoor de machine afkoelt.

Zou ik de hitte elementen aan laten tot het eind en dan ineens de machine uit zetten, dan zou de temperatuur ineens flink oplopen. Immers, de bonen zijn foetsie, alles is nog wel op top hitte EN de luchtstroom die alles koelt is ineens gestopt EN de hitte-elementen moeten nog steeds veel extra energie kwijt tijdens het uitgloeien. Dat zou problemen geven.

Bonen hoeven wat mij betreft niet meteen binnen 4 minuten kamertemp te hebben.

Wel zo snel mogelijk een heel stuk minder heet dan in de brander zodat het actieve proces stopt.
Laatst gewijzigd door fransg op do 08 sep 2022, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Ben70 » do 08 sep 2022, 21:39

De logica klopt zeker wel daar tijdens het branden de electronica gekoeld word door de lucht die aangevoerd word, valt de aanvoer van de lucht weg en het zaakje is nog warm dan word de boel heet door het ontbreken van de koelende lucht, maar goed u doet het op uw manier ,en ik op de manier die de fabriek ontwikkeld heeft,
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » do 08 sep 2022, 21:44

Nee. Er zit geen ventilator die de electronica koelt in de gene cafe. Alleen 1 ventilator die lucht aanzuigt naar het verwarmingselement en via de drum gaat die hete lucht naar de chaff collector naar buiten.
Hey verwarmingselement in de Gene cafe is een spiraaltje, geen dik element.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor ErikW » do 08 sep 2022, 21:46

Als dat van koper is gemaakt, komen er nooit kleine boontjes....

Soms kan dat op het forum.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13248
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » do 08 sep 2022, 21:47

Voor de duidelijkheid, ik zeg nergens dat iemand iets niet goed doet. Deel slechts wat ik ervan denk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron