Gene Café CBR101

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor fransg » za 10 sep 2022, 10:41

De ene 250g bonen is vochtiger dan de andere en de een is harder/kleiner dan de andere. Daardoor gedragen ze zich ook anders onder gelijke omstandigheden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor omeCo » za 10 sep 2022, 11:44

Vertel eens, hoe zit het met die first crack. Wat telt. De allereerste boon die zich gewonnen geeft of gaat het er om dat de meeste bonen een crack hebben laten horen? Ik lees dat jullie nog x tijd door gaan na de eerste crack, maar wanneer is dat dan?
Ik heb een super primitief machientje die volgens mij veel te hard gaat; na 4 minuten begint de first crack en dat houdt ruim een minuut aan, daarna wordt het snel minder. Op 6 minuten vind ik de kleur mooi en zet ik de koeling aan. Ben ik nu 2 minuten doorgegaan na de first crack of 1 minuut?

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor jjwi » za 10 sep 2022, 12:24

Vertel eens, hoe zit het met die first crack. Wat telt
Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens mij begint de eerste kraak niet bij allereerste eenzame boon die zich gewonnen geeft, maar zodra je meerdere kraakgeluiden niet al te lang achter elkaar begint te horen.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor fransg » za 10 sep 2022, 12:44

Vertel eens, hoe zit het met die first crack. Wat telt
Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens mij begint de eerste kraak niet bij allereerste eenzame boon die zich gewonnen geeft, maar zodra je meerdere kraakgeluiden niet al te lang achter elkaar begint te horen.
Mijn mening is dezelfde
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor Marcje » za 10 sep 2022, 13:04

Dat hou ik ook aan. Vond het trouwens wel erg moeilijk te horen bij de Gene Cafe. Je moet er een soort ‘filtertje’ voor leren ontwikkelen om het tussen al het randgeluid door te horen.
dus...

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor jjwi » za 10 sep 2022, 13:16

Vond het trouwens wel erg moeilijk te horen bij de Gene Cafe.
Ik vind de eerste kraak juist vrij goed te horen bij de Gene. Het kan helpen als je aan het uiteinde van de chaff collector boven het "schoorsteentje" luistert (wel uitkijken dat je je oor niet verbrandt :) ).
Het eerste knettergeluid van de tweede kraak vind ik juist weer lastig om te horen.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor fransg » za 10 sep 2022, 13:40

De ene partij/herkomst is ook wat luider dan de andere.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » za 10 sep 2022, 13:51

Eerste krak begint bij zoals dat wordt genoemd : een rollende 1e krak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » za 10 sep 2022, 13:55


Je hebt gelijk.Heb er overna gedacht hoe ik me er uit moet lulle.Doe straks een tweede poging.
.
AfbeeldingAfbeelding Heerlijk antwoord.

(Je kunt het bericht aanpassen en dan zeggen dat ik iets lees wat er niet staat. Het blijft een gok want wie weet of ik een Screenshot heb gemaakt?)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gene Café CBR101

Berichtdoor bobbee » za 10 sep 2022, 13:56

Vertel eens, hoe zit het met die first crack. Wat telt. De allereerste boon die zich gewonnen geeft of gaat het er om dat de meeste bonen een crack hebben laten horen? Ik lees dat jullie nog x tijd door gaan na de eerste crack, maar wanneer is dat dan?
Ik heb een super primitief machientje die volgens mij veel te hard gaat; na 4 minuten begint de first crack en dat houdt ruim een minuut aan, daarna wordt het snel minder. Op 6 minuten vind ik de kleur mooi en zet ik de koeling aan. Ben ik nu 2 minuten doorgegaan na de first crack of 1 minuut?
Hele mooie "cursus" die Tim gaf. Stond niet op het net dus heb ik het er maar opgezet voor mijn mede connaisseurs hier op het forum.

https://youtu.be/PI3qxPUJxmo
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron