Het "inbranden" van de brander (Gene CBR-101

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Het "inbranden" van de brander (Gene CBR-101

Berichtdoor jjwi » vr 09 sep 2022, 11:14

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Gene CBR-101 brander en ben al een stukje op weg om het branden onder de knie te krijgen. Samen met de brander heb ik van de leverancier een kilo Robusta bonen ontvangen, bedoeld om de brander mee "in te branden". Hier heb ik een vraag over.
Er is mij verteld dat het raadzaam is om de brander na een schoonmaakbeurt van de trommel in te branden (door 50 g goedkope bonen goed bruin te branden). Is dit een goed advies? En is het misschien nodig of wenselijk om dit voorafgaand aan iedere branding te doen? Of is dat overdreven?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het "inbranden" van de brander (Gene CBR-101

Berichtdoor fransg » vr 09 sep 2022, 11:23

Een kg om in te branden lijkt mij overdreven voor een kleine brander.

Twee of drie gewone batches gewoon branden en vervolgens weggooien is wel raadzaam. Eventuele olieën en schilfertjes van het fabricageproces komen dan wel mee met de boontjes die je weggooit.

Ook gewoon handig om de eerste schreden te zetten.

50g extreem donker branden lijkt me onhandig. Je wil de gewone batchgrootte onder de knie krijgen en meteen al tegen het in de fik vliegen van de bonen aan te experimenteren is ook niet slim.

Veel plezier!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Het "inbranden" van de brander (Gene CBR-101

Berichtdoor Ben70 » vr 09 sep 2022, 13:12

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Gene CBR-101 brander en ben al een stukje op weg om het branden onder de knie te krijgen. Samen met de brander heb ik van de leverancier een kilo Robusta bonen ontvangen, bedoeld om de brander mee "in te branden". Hier heb ik een vraag over.
Er is mij verteld dat het raadzaam is om de brander na een schoonmaakbeurt van de trommel in te branden (door 50 g goedkope bonen goed bruin te branden). Is dit een goed advies? En is het misschien nodig of wenselijk om dit voorafgaand aan iedere branding te doen? Of is dat overdreven?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
O dat heb ik nooit gedaan, sterker nog als ik klaar ben met branden dan spoel ik de houder(de glazen korf) schoon
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Het "inbranden" van de brander (Gene CBR-101

Berichtdoor jjwi » vr 09 sep 2022, 13:36

O dat heb ik nooit gedaan, sterker nog als ik klaar ben met branden dan spoel ik de houder(de glazen korf) schoon
Met "schoonmaken¨ bedoel ik de trommel schoonwassen mat vaatwasmiddel om residuen van olie op te ruimen (is maar zo af en toe nodig). Schoonspoelen valt hier niet onder.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Het "inbranden" van de brander (Gene CBR-101

Berichtdoor jjwi » vr 09 sep 2022, 13:52

Hallo Frans G.

Dank voor jouw reactie.
Er zat een kilo Robusta bij. Is idd een flinke portie. Ik heb het maar in dank aanvaard. Batches van 50 g per keer lijkt me voldoende.
Extreem bruin branden is idd niet verstandig. Als ik het doe wil ik ten hoogste tot ongeveer Full City gaan.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Ben70
Berichten: 765
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Het "inbranden" van de brander (Gene CBR-101

Berichtdoor Ben70 » vr 09 sep 2022, 15:44

Hallo Frans G.

Dank voor jouw reactie.
Er zat een kilo Robusta bij. Is idd een flinke portie. Ik heb het maar in dank aanvaard. Batches van 50 g per keer lijkt me voldoende.
Extreem bruin branden is idd niet verstandig. Als ik het doe wil ik ten hoogste tot ongeveer Full City gaan.
Dat inbranden daar begrijp ik het nut niet van.inbranden doe ik met mijn koolstof stalen de buyer koekenpannen dan weer wel anders, blijft alles er in vast kleven .
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron