Hoe kom ik van die vliesjes af?

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor Ben70 » wo 14 sep 2022, 11:59

De vliesjes die er nog inzitten neem ik voor lief want beïnvloed de smaak niet.
Voorheen nam ik 2 vergieten en een ventilator. Daarvoor staan en de bonen van de ene vergiet naar de andere overgooien, de ventilator koelt de bonen en de vliesjes waaiden weg. Mocht het je bekoren dan zou je zoiets kunnen fabriceren.
Als je van mening bent dat de vliesjes de smaak niet beïnvloeden ,dan moet je eens proberen om het caff in heet water te laten trekken en proef het eens,,,,en juist die smaak zit verdund in je koffie als er vliesjes in zitten
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor pichichi » wo 14 sep 2022, 22:04

De vliesjes die er nog inzitten neem ik voor lief want beïnvloed de smaak niet.
Voorheen nam ik 2 vergieten en een ventilator. Daarvoor staan en de bonen van de ene vergiet naar de andere overgooien, de ventilator koelt de bonen en de vliesjes waaiden weg. Mocht het je bekoren dan zou je zoiets kunnen fabriceren.
Als je van mening bent dat de vliesjes de smaak niet beïnvloeden ,dan moet je eens proberen om het caff in heet water te laten trekken en proef het eens,,,,en juist die smaak zit verdund in je koffie als er vliesjes in zitten

Precies dit! Niet eens een heel gek drankje zelfs; ik noem het "cheaff" (chaff+tea). Wel een stuk minder zoet dan dat andere drankje van de gedroogde koffiebesschil, cascara. Ietsje zoetstof in enigerlei vorm toevoegen dus. (Maar zonder het zoeten, inderdaad, zoals Ben70 correct stelt: een eigen-aardig smaakje!)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor bobbee » do 15 sep 2022, 11:28


De vliesjes die er nog inzitten neem ik voor lief want beïnvloed de smaak niet.
Voorheen nam ik 2 vergieten en een ventilator. Daarvoor staan en de bonen van de ene vergiet naar de andere overgooien, de ventilator koelt de bonen en de vliesjes waaiden weg. Mocht het je bekoren dan zou je zoiets kunnen fabriceren.
Als je van mening bent dat de vliesjes de smaak niet beïnvloeden ,dan moet je eens proberen om het caff in heet water te laten trekken en proef het eens,,,,en juist die smaak zit verdund in je koffie als er vliesjes in zitten

Precies dit! Niet eens een heel gek drankje zelfs; ik noem het "cheaff" (chaff+tea). Wel een stuk minder zoet dan dat andere drankje van de gedroogde koffiebesschil, cascara. Ietsje zoetstof in enigerlei vorm toevoegen dus. (Maar zonder het zoeten, inderdaad, zoals Ben70 correct stelt: een eigen-aardig smaakje!)
Maar hoeveel invloed heeft het beetje chaff tussen 15 a 20 gram koffiebonen op de hoeveelheid gemalen koffie die naar mijn idee de smaakdrager is van wat je proeft? Chaff weegt niks, neemt geen volume in dus wat proef je ervan terug? Zit ik ernaast dat je er nauwelijks iets van terug proeft? Een kop "cheaff" is heel anders gedoseerd dan het beetje chaff tussen gebrande en gemalen bonen toch?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Hoe kom ik van die vliesjes af?

Berichtdoor jjwi » do 15 sep 2022, 17:36

Bedankt voor al jullie reacties en voor de discussie die ik heb veroorzaakt.
Het probleem is voor een groot deel opgelost: het lag aan de bonen. Een volgende branding met andere bonen leverde zo goed als geen restvliesjes tussen de gebrande bonen op.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron