Cormorant cr600 vs bullet allio

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor youssef88 » ma 28 nov 2022, 18:20

Bij sneller is beter, zou de C dan betere koffie produceren?

en de afschrijving hoe kan ik daarover beslissen?

Ik ben zelf geen fan van tweedehands, en zoals jullie mij miss wel kennen.. als ik voor iets ga.. weet ik het zeker ;)
zo begon ik aan de strega en de niche, en dit is de volgende stap

wat ik wel plus vind idd van de AB, is grote ''gemeenschap'' gebruikers
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor kilo » ma 28 nov 2022, 19:51

Sneller wil zeggen dat de brander sneller reageert op je input, je kan dus nauwkeuriger bijsturen. Maar zowel op gas als op een elektrisch kookplaat je kan je goed koken als je er goed mee kan omgaan.(en goed kan koken) Elk zichzelf respecterend restaurant kookt op gas, dat dan weer wel.
Qua techniek kan je ook de vergelijking maken tussen een klassieke lever en een pompmachine met pressureprofiling, pid aansturing enz. Met beiden kan je goede espresso maken, maar op een verschillende manier. De lever is simpel gebouwd, zelf te repareren, low tech. De pompmachine omgekeerd. De cormorant zal dichter bij de lever staan, de Bullet dichter bij de pompmachine.
Aan u de keuze…
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De kosten die de pan uitrijzen

Berichtdoor bobbee » ma 28 nov 2022, 20:01

Deze branders zijn prachtig! Maar geen must...even relativeren.

Als je weet wat je doet doordat je vaak koffie hebt gebrand kun je met een Behmor of Gene Cafe heerlijke koffie branden.

Begin wel altijd net als bij een koffie zetten met goede kwaliteit groene bonen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor kilo » ma 28 nov 2022, 20:52

Wijze woorden
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15117
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor fransg » ma 28 nov 2022, 21:04

Het hele proces in de praktijk leren, als autodidact, wel met wat boeken en internet als ruggesteun, is duur en kan leuk zijn.

Gas/elektra langzaam/snel: als het nodig is heel snel een grote 'koerswijziging' aan te brengen tijdens de branding dan heb je tevoren al een paar dingen verkeerd gedaan.

In mijn elektrische brander laat ik de energie voor de elementen tijdens de branding vanaf zeker moment in stapjes al wat afnemen en dan is de warmte die 'ineens' vrijkomt bij FC geen probleem, die kan worden gebruikt om de branding voort te zetten. Wanneer men tegen die tijd ineens veel minder warmte toevoert of veel meer koele lucht bijmengt, dan volgt daarop een plotse temperatuurval die dan weer heel snel moet worden opgevangen. Ja, als het het verkeerd aanpakt moet je bij herhaling héél snel iets aanpassen dat daarna ook heel snel weer moet worden gecompenseerd ;-)

Het eruit kieperen van de bonen en grotendeels koelen moet dan wel weer vlot gebeuderen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor Ruben- » di 29 nov 2022, 07:10

Ik kan niks zeggen over de Cormorant, aangezien ik de aillio bullet heb. Daar kan ik wel over zeggen dat hij mij echt heel goed bevalt.
Het gebruik ervan is heel erg eenvoudig en hij is zo te installeren. Hij is behoorlijk stil in gebruik, warmt binnen 15-20 minuten op naar 200 graden, gebruik van knoppen en paneel is erg gebruiksvriendelijk, de machine heeft geluidsondersteuning, koeling gaat erg rap. En bovenal: hij werkt op elektra. Voor mij wel echt een must. Daarnaast werkt hun App erg goed.

Enige minpunten die ik kan bedenken:
-Adapters voor aansluiten van slangen zitten niet bijgevoegd.
-Bij het lossen willen de bonen nog wel eens buiten de koelbak springen.
-Loshalen van de chaff collector is wat onhandig. Groot reservoir, alleen moet je met een wat lastigere bevestiging verwijderen.
Adapters voor aansluiten van slangen zitten niet bijgevoegd.

wat voor adapters zijn dat dan?
en ben wel benieuwd hoe zijn jouw bevindingen van een eigen roast vs een commerciele roaster?

Een kennis in de UK heeft me weleens bonen gestuurd van zijn branding en van de brander zelf, waarbij ik zijn bonen zelfs lekkerder vond

ik lees wel dat t voordeel van gaf meer ''power'' schijnt te hebben, merk je daar bij de allio een tekort of iets van?
De adapters kan je hier downloaden en laten 3D printen: https://aillio.com/?page_id=26652
Gebruik wel nylon ivm de hogere smeltwaarde.
Hier kosten ze je €50 ipv €150: https://www.etsy.com/nl/shop/McMaster3D ... ery=aillio

Met betrekking tot mijn eigen roast vs commerciële roast merk ik natuurlijk wel verschil. Ik doe dit pas een paar maanden en heb bij lange na niet de ervaring van een professionele roaster. De koffie is ondertussen wel prima te drinken, wat het toch erg bevredigend maakt. Professionele roasters gebruiken de bullet zelf ook, alleen dan voornamelijk voor sample roasten. Zegt in mijn beleving genoeg over de kwaliteit en kunde van het apparaat.
Power tekort merk ik echt niet van. Ik brand nu 300 gram per keer en hij staat maximaal op powerstand 6 (uit 10).
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor Ypuh » di 29 nov 2022, 09:46

Denk ook niet dat power tekort een issue is bij de luxere elektrische branders. Voor een 500 gram batch ga ik ook niet verder dan 70% vermogen, en standaard heeft de Kaleido M10 één verwarmingselement geinstalleerd en krijg je een tweede los meegeleverd. Die kun je gebruiken als reserve of installeren en parallel gebruiken. Bij 800 gram batches en een buitentemperatuur rond het vriespunt, dan merk ik wel dat je naar 80-90% vermogen kunt.

Volgens mij heeft de Kaleido M10 wel een stapje voor op de Bullet qua design. Beide kun je thuis eenvoudig in-en uit elkaar halen, maar de chaff collector is bij Kaleido een simpele lade die je er zo uittrekt. De openslaande vleugels zorgen voor toegang tot de brandkamer zodat je eenvoudig alles schoon veegt/blaast en de afzuiging is gewoon een zichtbare uitlaat met ventilator, geen schuimfiltertje en dat de rook geen duidelijk uitgangskanaal heeft zoals bij de Bullet.

Qua bouwkwaliteit en software (Artisan dan) schaal ik ze gelijkwaardig in. De Bullet heeft als grote voordelen de aanwezigheid in de westerse markten (Sweet Maria's in de VS en een hoofdkantoor in Denemarken). Voor eventuele bestaanszekerheid, customer support, community en vervangende onderdelen zit je daarmee (tegen een meerprijs) veiliger.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor youssef88 » di 29 nov 2022, 19:22

Om weer even de cormorant bij de vergelijking, kreeg deze mails:

HI Youssef,

The electric roaster will be available for delivery in January 2023.
The roaster is essentially the same as the gas roaster with all the same functions and features.
It is just the heating method that changes.
And with the electric one, is it the same as gas... the user is in control and artisan is used to monitor ? Yes, that's correct.

The first 50 roasters will sell for the same price as the gas, but then the price will increase as the electric is much higher in manufacturing cost.

Regarding import taxes, this has changed lately, if we ship the roaster with a Statement of Origin certificate to say its made in the UK, there is normally no import taxes to pay but you will have to look into this as the roaster cost would not include this tax.
This has been the case for Sweden and other EU countries.



Weet iemand dat van import taxes ? volgens mij is dat niet geldend in NL?

Ik las gister weer een flinke reeks negatieve reviews over de bullet, voornamelijk oneven brandingen... waarbij ik dat bij de C nog niet heb... al is de beslissing van de C toch ook wel afhaneklijk van import taxes
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor bobbee » di 29 nov 2022, 19:32

Negatieve reviews lees je altijd bij veel verkochte producten, en vooral als er iets moet gebeuren met de kennis en handelingsbekwaamheid van de gebruiker.
Probeerde je het al eerder duidelijk te maken, de brander brand de bonen. Dat moet hij doen en dat doen ze prima. Wilt het resultaat niet lukken zoals verwacht dan is een spiegel vaak al voedende om het euvel op te sporen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor youssef88 » di 29 nov 2022, 19:39

Negatieve reviews lees je altijd bij veel verkochte producten, en vooral als er iets moet gebeuren met de kennis en handelingsbekwaamheid van de gebruiker.
Probeerde je het al eerder duidelijk te maken, de brander brand de bonen. Dat moet hij doen en dat doen ze prima. Wilt het resultaat niet lukken zoals verwacht dan is een spiegel vaak al voedende om het euvel op te sporen. Afbeelding
klopt idd!

Weet iemand dat van import taxes?

en ik heb zeker gelezen wat jullie zeiden, maar ik ben als frans en ales mezelf.. als ik voor iets ga doe ik gelijk overwogen en goed!
dus t gevecht iss echt tussen de C en BA , en vind de C electric ook wel n intessante optie
Londonium L R 24 + niche zero


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten