Cormorant cr600 vs bullet allio

youssef88
Berichten: 115
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor youssef88 » ma 28 nov 2022, 00:38

Ik zal toch maar mn eigen topic maken, maar ik heb vaak op dit kruispunt gestaan.. en ik wil nu toch de knoop doorhakken en ervoor gaan...ben al weken aan t zoeken.. en t zoeken en t zoeken.

En eigenlijk kom ik dan op Cormorant cr600 vs bullet allio
heb de sniper ook overwogen, maar uit china en de looks en na vele reviews viel die voor me af.

Dan komt t aan op bovestnaade 2.. die elke zn pro 's hebben, eigenlijk gas vs electrisch.
voor beide valt wat te zeggen,
CR600 heeft 600gr capaciteit, en BA 1000gram... beide prima voor me.. voor beide zal je (denk ik, voor de eerste dan) zon 500 gram eruit krijgen per branding.. beide kunnen aan artisan gekoppeld worden en dus automatisch bestuurd.

prijs van CR600 weet ik niet exact (2200 pond maar weet niet of dat incl taxes is, daarover gemaild en hoop gauw duidelijkheid, wat 2500 euro is) en de BA 3500 euro.. want wel 1000 euro meer is.

Voor zowel gas als electrisch lees ik mensen die voor en tegen zijn, en qua looks.. is voor beide eigenlijk wat te zeggen.

meningen ? wie helpt denk mee haha
Londonium L R 24 + niche zero

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor Ruben- » ma 28 nov 2022, 08:24

Ik kan niks zeggen over de Cormorant, aangezien ik de aillio bullet heb. Daar kan ik wel over zeggen dat hij mij echt heel goed bevalt.
Het gebruik ervan is heel erg eenvoudig en hij is zo te installeren. Hij is behoorlijk stil in gebruik, warmt binnen 15-20 minuten op naar 200 graden, gebruik van knoppen en paneel is erg gebruiksvriendelijk, de machine heeft geluidsondersteuning, koeling gaat erg rap. En bovenal: hij werkt op elektra. Voor mij wel echt een must. Daarnaast werkt hun App erg goed.

Enige minpunten die ik kan bedenken:
-Adapters voor aansluiten van slangen zitten niet bijgevoegd.
-Bij het lossen willen de bonen nog wel eens buiten de koelbak springen.
-Loshalen van de chaff collector is wat onhandig. Groot reservoir, alleen moet je met een wat lastigere bevestiging verwijderen.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor fransg » ma 28 nov 2022, 09:32

beide kunnen aan artisan gekoppeld worden en dus automatisch bestuurd.
het blijft ook met elektronica wel opletten, net zoals je een wagen met cruise control zelf moet blijven sturen ;-)

'set it and forget it' kan een discussie met de brandverzeraar opleveren ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor Ruben- » ma 28 nov 2022, 11:51

beide kunnen aan artisan gekoppeld worden en dus automatisch bestuurd.
het blijft ook met elektronica wel opletten, net zoals je een wagen met cruise control zelf moet blijven sturen ;-)

'set it and forget it' kan een discussie met de brandverzeraar opleveren ;-)
Dat automatisch besturen zit er inderdaad op. Ik heb echter afgelopen maanden nog geen enkele keer de behoefte gehad dit toe te passen.

Idem dito voor de recepten die je op kan stellen.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64

Branden: Aillio bullet r1.

youssef88
Berichten: 115
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor youssef88 » ma 28 nov 2022, 12:17

Ik kan niks zeggen over de Cormorant, aangezien ik de aillio bullet heb. Daar kan ik wel over zeggen dat hij mij echt heel goed bevalt.
Het gebruik ervan is heel erg eenvoudig en hij is zo te installeren. Hij is behoorlijk stil in gebruik, warmt binnen 15-20 minuten op naar 200 graden, gebruik van knoppen en paneel is erg gebruiksvriendelijk, de machine heeft geluidsondersteuning, koeling gaat erg rap. En bovenal: hij werkt op elektra. Voor mij wel echt een must. Daarnaast werkt hun App erg goed.

Enige minpunten die ik kan bedenken:
-Adapters voor aansluiten van slangen zitten niet bijgevoegd.
-Bij het lossen willen de bonen nog wel eens buiten de koelbak springen.
-Loshalen van de chaff collector is wat onhandig. Groot reservoir, alleen moet je met een wat lastigere bevestiging verwijderen.
Adapters voor aansluiten van slangen zitten niet bijgevoegd.

wat voor adapters zijn dat dan?
en ben wel benieuwd hoe zijn jouw bevindingen van een eigen roast vs een commerciele roaster?

Een kennis in de UK heeft me weleens bonen gestuurd van zijn branding en van de brander zelf, waarbij ik zijn bonen zelfs lekkerder vond

ik lees wel dat t voordeel van gaf meer ''power'' schijnt te hebben, merk je daar bij de allio een tekort of iets van?
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor bobbee » ma 28 nov 2022, 12:32

Als je zo'n apparaat als een brander koopt moet die ook eens in de zoveel tijd opengemaakt worden en schoongemaakt worden.
Heb je dat ook meegenomen in de beslissing? Just saying...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

youssef88
Berichten: 115
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor youssef88 » ma 28 nov 2022, 13:29

Als je zo'n apparaat als een brander koopt moet die ook eens in de zoveel tijd opengemaakt worden en schoongemaakt worden.
Heb je dat ook meegenomen in de beslissing? Just saying... Afbeelding

Ik heb er absoluut rekening meegehouden dat beide regelmatig schoongemaakt moeten worden,

ik heb het niet in mn overweging meegenomen om voor de C of d BA te gaan?
zitten er tussen gas en electrisch veel verschil qua onderhoud/schoonmaak?
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor Ypuh » ma 28 nov 2022, 13:47

Dat automatisch besturen zit er inderdaad op. Ik heb echter afgelopen maanden nog geen enkele keer de behoefte gehad dit toe te passen.
Hier hetzelfde. Was vooraf behoorlijk gefocust op auto-roast feature, maar in de praktijk nog geen behoefte gehad dit toe te passen.

Een roast herhalen is ook minder moeilijk dan het lijkt; gebruik gewoon dezelfde handelingen op dezelfde tijdstippen. Enkel batch grootte of buitentemperatuur kunnen nog een rol spelen, maar bij gelijke parameters krijg je ook gelijke roasts.

Goede logging is wat mij betreft wel essentieel. Je hebt Artisan, het cloud-based Aillio systeem, en verder is er niet heel veel keuze.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor kilo » ma 28 nov 2022, 14:18

Automatisch branden is voor de thuisbrander irrelevant. Je moet er altijd bij blijven en de brandingen verschillen onderling door verschillen in omgevingstemperatuur, vochtigheid, boonsoort en dergelijke. Automatisch branden is wel zinvol als je bijvoorbeeld tien batches van 1kg per dag doet, of te wel de brander commercieel gebruikt.
De Bullet gaat op inductie. Dat wil zeggen dat hij bijna net zo snel op je input reageert als gas. Maar gas is nog iets sneller. Sneller is beter. Vergelijk koken op een elektrisch plaatje met koken op gas.
De Bullet heeft veel electronica aan boord. Helpt erg bij het gebruik, maar kan ook allemaal stuk natuurlijk.
Service is zeer goed bij de Bullet. De belangrijke functiewaardes worden tijdens het gebruik in de cloud opgeslagen. Bij een storing worden die in het hoofdkantoor in Taiwan uitgelezen voor diagnose en reparatieadvies. Er is een vestiging van Aillio in Kopenhagen voor de service in Europa.
Denk bij je keuze niet allen aan de aanschafwaarde, maar ook aan de verwachte afschrijving. De Bullet is op dit moment in ieder geval gewild, maar dat geldt misschien ook voor de Cormorant.
Elke brander heeft rookafvoer nodig. Voor ze Bullet moet je daar adapters ( 3) voor printen. Kost je zo’n 150 euro bij elkaar. En je moet bedenken hoe je die rookafvoer installeert en of dat bij de brander van je keuze tot problemen leidt.
Voor de Bullet, maar ik denk ook voor de Cormorant geldt dat je een beetje handig moet zijn om ermee te werken. Er gaat wel eens iets stuk, of er loopt iets aan, de software doet het niet zoals je wil, voor onderhoud en schoonmaak moet er wat uit elkaar. Het is plezierig als je daar niet tegenop ziet.
Ik denk dat je met beide branders uitstekend koffie kan branden.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

youssef88
Berichten: 115
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Cormorant cr600 vs bullet allio

Berichtdoor youssef88 » ma 28 nov 2022, 15:59

Automatisch branden is voor de thuisbrander irrelevant. Je moet er altijd bij blijven en de brandingen verschillen onderling door verschillen in omgevingstemperatuur, vochtigheid, boonsoort en dergelijke. Automatisch branden is wel zinvol als je bijvoorbeeld tien batches van 1kg per dag doet, of te wel de brander commercieel gebruikt.
De Bullet gaat op inductie. Dat wil zeggen dat hij bijna net zo snel op je input reageert als gas. Maar gas is nog iets sneller. Sneller is beter. Vergelijk koken op een elektrisch plaatje met koken op gas.
De Bullet heeft veel electronica aan boord. Helpt erg bij het gebruik, maar kan ook allemaal stuk natuurlijk.
Service is zeer goed bij de Bullet. De belangrijke functiewaardes worden tijdens het gebruik in de cloud opgeslagen. Bij een storing worden die in het hoofdkantoor in Taiwan uitgelezen voor diagnose en reparatieadvies. Er is een vestiging van Aillio in Kopenhagen voor de service in Europa.
Denk bij je keuze niet allen aan de aanschafwaarde, maar ook aan de verwachte afschrijving. De Bullet is op dit moment in ieder geval gewild, maar dat geldt misschien ook voor de Cormorant.
Elke brander heeft rookafvoer nodig. Voor ze Bullet moet je daar adapters ( 3) voor printen. Kost je zo’n 150 euro bij elkaar. En je moet bedenken hoe je die rookafvoer installeert en of dat bij de brander van je keuze tot problemen leidt.
Voor de Bullet, maar ik denk ook voor de Cormorant geldt dat je een beetje handig moet zijn om ermee te werken. Er gaat wel eens iets stuk, of er loopt iets aan, de software doet het niet zoals je wil, voor onderhoud en schoonmaak moet er wat uit elkaar. Het is plezierig als je daar niet tegenop ziet.
Ik denk dat je met beide branders uitstekend koffie kan branden.
Qua rook afvoer ga ik voor n optie die roast rebels bij de AB heeft een cloudline s4 die het naar buiten zuigt , dan hoef je die 3 stukjes ook niet te printen

Qua prijs ben ik nog aan t uitzoeken of bij de C import taxes bijkomen,

Met de c600e komende denk ik miss de normale c iets goedkoper ?

Bullet schommelt al n tijdje rond 3500
Londonium L R 24 + niche zero


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron