Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor Ypuh » do 01 jun 2023, 22:35

Toper's zie je ook regelmatig in zeer goede staat voorbij komen. Het is volgens mij een vrij manuele brander en weegt bijna 100kg en vraagt krachtstroom (zoals je zelf al aangaf), dat waren voor mij redenen om er nooit serieus naar te kijken.

Als je geduld hebt zijn dat soort machines wel voor leuke prijzen aan te schaffen, maar persoonlijk zou ik het bij een Bullet of iets vergelijkbaars houden. Dat zijn dan wel thuisbranders met gebrekkige koeling en rook wat aan alle kanten ontsnapt etc. maar voor thuisgebruik hebben ze ook voordelen zoals ruimte, eenvoudig schoon te maken, besturing etc.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Aillio Bullet inwisselen voor Toper Cafemino?

Berichtdoor bgiebels » za 03 jun 2023, 11:26

Aangezien het verschil niet te groot is en ik niet commercieel brand lijkt me de overstap weinig zinvol. Ik houd het maar bij mijn Aillio, mede vanwege het aan moeten leggen van krachtstroom - in mijn situatie is dat veel werk en kostbaar - én vanwege de twijfels over de service van Toper. Ik zou ervan balen als ik mijn Aillio, die ik zelf goed kan onderhouden, weg zou doen en dan afhankelijk zou worden van een monteur. Ook het stroomverbruik van de Toper is ca. een factor 4 hoger dan de Aillio.

Ik ga wel even verder experimenteren met de charge-temperatuur. En laten we eerlijk zijn, dat is ook het leuke aan koffiebranden. Het is jammer dat ik bij mijn Aillio niet kan afgaan op mijn IBTS. Na 3-4 brandingen beslaat de lens al en worden de metingen via de infraroodsensor onbetrouwbaar. Het is toch even wat werk om de IBTS schoon te maken, maar misschien moet ik dat toch maar gaan doen. Kwestie van dan maar steeds 6 schroeven los- en weer vastdraaien.

Hartelijk dank allemaal voor jullie goede adviezen en scherpe blik (Fransg 100% gewichtsverlies: je zou bijna denken dat ik de bonen helemaal opstook en dat ik die laatste zwarte korrels als schroeiplek zou betitelen :lol: ). En fijn om weer eens op het forum vertoeft te hebben en weer van bekenden gehoord te hebben. Daarom nog een hartelijke groet voor Pti en kilo.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron