Behmor 1600 Plus

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Bert 619 » za 16 aug 2014, 15:37

Hallo me al eens voorgesteld maar dat is al een tijd terug.
Heb een vraag over thuis koffie branden, maar dan ook echt in huis kan niet anders.
Ook heb ik geen vaste plaats voor de brander, dus pakken als ik hem nodig heb.
Over de Behmor Plus heb ik gelezen dat er geen rook uit komt of niet veel stil en niet erg groot is.
De bediening er van spreekt mij wel aan en je kan er zelf niet veel aan verprutsen.
Bij Roastmaster.com zijn ze er goed over te spreken http://www.roastmasters.com/behmor.html
In Nederland niet meer leverbaar of daar nog verandering in komt ?.
Wat is een goed alternatief, voor in huis dus.

Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Spironski » za 16 aug 2014, 15:51

Ik heb wel ergens gelezen dat de Behmor niet meer leverbaar was in Nederland en dat het voor hen waarschijnlijk ook niet de moeite waard was daar verandering in aan te brengen. Wel jammer, het ding was redelijk betaalbaar.

Ikzelf brand met de Gene. Duurder, maar volledig zelf in de hand te houden. Ik brand ook binnenshuis en mijn vriendin klaagt er soms wel een beetje over. Ikzelf vind het natuurlijk erg meevallen, als je maar een raampje open zet. Het gaat dan niet zozeer om rook, maar meer om geur, je moet van de geur van versgebrande bonen houden.

Het hangt ook erg af van hoe ver je de bonen brandt. Als je in FC blijft is er niet zo veel aan de hand, maar bij FC+ begint er op het laatst daadwerkelijk wel wat rook te ontstaan. Bij Vienna zou ik echt buiten gaan branden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Bert 619 » za 16 aug 2014, 18:08

Spironski, Dank voor je reactie

Jammer, ik kan ook eens bij Ongebrand informeren over de Behmor of Gene, moet hem wel steeds opbergen.
Dat de Behmor niet rookt is dat deze niet veel verder gaat dan FS nou ja tot aan light vienna,
verder hoeft voor mij ook niet.

mvg, Albert

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor R&B » zo 17 aug 2014, 21:30

Ongebrand heeft de behmor wel een poos verkocht, maar volgens mij was er iets met aanpassingen van regelgeving wat eea heeft bemoeilijkt.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Spironski » zo 17 aug 2014, 21:45

Precies wat R&B zegt: er zou iets moeten worden aangepast aan het apparaat om in Nederland geleverd te mogen blijven worden, en dat vonden ze het blijkbaar niet waard.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor Bert 619 » ma 18 aug 2014, 19:43

Is gevoelig voor oververhitting, en ongebrand laat weten dat de producent zijn verantwoording daarvoor niet wil nemen. Maar ze willen vervolgens ook geen Behmor meer verkopen.

Ga donderdag naar Ongebrand kijken of de Gene wat voor mij is.
Laatst gewijzigd door Bert 619 op ma 18 aug 2014, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15242
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor fransg » ma 18 aug 2014, 19:48

12 mei 2014 was het nieuws:
the Plus model still suffers from not meeting the EU regulations of how hot it gets outside the roaster, so the rest of the world don’t mind, but the EU is worried about stupid people touching surfaces. We continue to try and find a solution to it.
http://www.hasblog.co.uk/the-behmor-home-roaster
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13324
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor bobbee » ma 18 aug 2014, 20:13

The problems that Behmor have been having with EU regulations is the temperature of some external surfaces.

This is the update from Joe Behm in October 2012 - hope it helps:

"When we first started shipping into your markets the allowable temperature for the outer skin (glass/ metal- see below) was undefined.
Not long after we started shipping in the EU/UK the standards were changed to what was (note past tense) called Std 12. After some period of time and various designs were reviewed to meet the new standards, I consulted with Steve Leighton, who wisely I might add, advised we say the hell with how the design looked, and just get it started. Given Steve’s advice we started the process of retooling the door and making other changes.
Not long after however we were advised the agencies were issuing new standards called Std 13 which negated Std 12 and completely ruined all our efforts. So we went at it again only to be told approximately 2 months ago there were plans to issue yet another std, appropriately called Std 14. That is three changes of the standards, in 3 years, which go from minor retooling to major.
Throughout the last 6 months I have been in direct contact with representatives of CE and GS (ZLS-Munich) to request data and advice on anything that can be done to quicken reviews, small market waivers on Std 12 and/or 13, or release of data pertaining to the yet unpublished std 14. This exercise was one of futility and a total was of time. As such we are now hiring an independent agency located in the Netherlands to review all the documents issued and seek the newest documents to understand what we need to do to get certified again. This will take approximately 2-3 months before we have any data.
The tragedy is all of this is terrible waste of time, material and money none of which agencies care about (especially ZLS), but as a business we have to consider given the limited size of the home roaster market which even if 10 times larger can’t justify horrific costs associated with annual retooling , creating new designs and re-certifications.
With this latest news we have been forced to cease all work on retooling until such time as data is released from the agencies GS/CE and we have reports on what we can do or how we can get re-certified under different standards or different codes.
My apologies for all these delays and I will be back once the newest report is issued but please understand I am doing everything within my control to get back into the EU/UK."
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... mor#p42442
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor kilo » ma 18 aug 2014, 21:23

En aanvullend hierop, de kwestie van geen rook uit de Behmor.....
Er zit een soort naverbrander op die de rook zou moeten verwijderen. In mijn ervaring werkt dat helaas niet zo erg goed. Ik brand buiten en zou niet aanraden om de Behmor binnen te gebruiken zonder degelijke afzuiging.
Verder een fijn apparaat.
Er is een bedrijfje dat de Behmor van uit Dubai verkoopt. (De 220 volt versie). Ze sturen hem dan op.
Je kan m ook uit Australië laten opsturen. Maar hierbij hoge vrachtkosten.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Behmor 1600 Plus

Berichtdoor R&B » di 19 aug 2014, 19:59

Verder een fijn apparaat.
Er is een bedrijfje dat de Behmor van uit Dubai verkoopt. (De 220 volt versie). Ze sturen hem dan op.
Hoe ervaar je de beperking in hoe donker je kan branden? Ik zou er graag een kopen, maar hou ook van espresso brandingen.
Heb je een link naar het bedrijfje in Dubai?
En heb je daar zelf goede ervaringen mee?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron