Tije's brander

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » wo 24 feb 2016, 13:22

Ik ben inmiddels afgestapt van de zeef. De bonen die langs de rand van de zeef naar beneden schudden koelen behoorlijk af. Ik kon met de zeef geen consistente brandingen krijgen.
Ik ben nu overgestapt op een rvs wijnkoeler. Ik heb de mantel verwijderd en de bodem voorzien van talrijke gaatjes. Het is nog steeds een schudbrander, maar nu heb ik veel minder last van afkoeling en zijn de brandingen veel consistenter.
Door het schudden komt er meer ruimte tussen de bonen en heeft de blower van de verfbrander genoeg power om de warme lucht tussen de bonen te krijgen. Een vergelijkbaar effect als in een fluidbed brander.
Later vandaag wat foto's. En ik zal van de eerstvolgende branding een filmpje maken.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Jan B op ma 21 mar 2016, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » wo 24 feb 2016, 14:08

Hier de beloofde foto's:

schudbrander.jpg
schudbranderlampjes.jpg
schudbranderbodem.jpg

Het pinnetje rechts staat uit het midden waardoor de rvs houder gaat schudden.
schudbranderoverbrenging.jpg
De slang van alufolie wordt nog op een oude badkamerventilator aangesloten. Misschien dat dit voorkomt dat de hele schuur blauw ziet van de rook :D.
Laatst gewijzigd door Jan B op wo 24 feb 2016, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tije's brander

Berichtdoor fransg » wo 24 feb 2016, 14:10

gaaf!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Tije's brander

Berichtdoor bobbee » wo 24 feb 2016, 14:14

Wow!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » ma 21 mar 2016, 13:55

inmiddels al de nodige brandingen gedaan. De resultaten komen goed overeen met die van een fluid-bed brander.
De techniek laat me nog wel eens in de steek. Zo heb ik al een thermokoppel stuk geschud. Kleine storingen in het circuit van de Arduino laten de PID afslaan waardoor de bonen weer afkoelen. Ook krijg ik regelmatig spikes in de grafiek die ik door Artisan laat tekenen. Maar goed, ik krijg er mooie egale brandingen mee. Beter dan in de Gene moet zeggen.

Hieronder een grafiek van Brundi. FC na bijna 9 minuten. Vandaag maar eens cuppen want sinds het AFC weet ik hoe dat moet. :P
De rode lijnen zijn onverklaarbare spikes. Ik had geen sensor op de ET aangesloten. De BT spikes zijn er door Artisan uit gehaald.
Burundi.png
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tije's brander

Berichtdoor fransg » ma 21 mar 2016, 14:02

Gaaf!

De 'spikes' kunnen te maken hebben met de 'aarding' en als je een laptop gebruikt op z'n accu en niet aan de voeding, kan dat helpen zulke storingen te vermijden.

Op m'n Roastilino gaat het ook fijn met de Artisan:

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tije
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 08:29

Re: Tije's brander

Berichtdoor Tije » ma 21 mar 2016, 15:10

Haha, dát begint er al behoorlijk angstaanjagend uit te zien. . . ;-)
Hoewel ikzelf m.b.t. afkoeling in de zeef niet zoveel problemen lijk te hebben,
is er misschien wat voor te zeggen om te werken met een "compactere" bonenmassa.
De wanden van de wijnkoeler zullen echter ook wat tijd nodig hebben om op te warmen.
Wat voor verfstripper gebruik jij? nog steeds een tweestanden-exemplaar?
Ikzelf gebruik een die per 10*C. instelbaar is, dat is toch wel erg handig. . . .
La Pavoni Professional -- Malers: HG1 -- ROK -- Kitchenaid Artisan 5KCG100

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » ma 21 mar 2016, 19:45

Ik gebruik een 1750 W Black&Decker. Inderdaad met twee standen, maar ik gebruik alleen de hoogste stand.
Is die van jou een Einhell met die gradeninstelling?
171417.jpg
In het begin krijg ik de curve niet zo steil als Frans maar daarna vlakt ie mooi af. Heb eigenlijk geen pid nodig. Misschien is een eenvoudige temperatuurregeling net zo makkelijk.

Ik zal eens proberen of het voorverwarmen van de "beker" een steilere grafiek oplevert. Maar misschien is dat voor de smaakontwikkeling ook weer niet zo handig..
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||

Gebruikersavatar
Tije
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 08:29

Re: Tije's brander

Berichtdoor Tije » ma 21 mar 2016, 20:25

Ja, jij gebruikt natuurlijk een PID om de brander aan te sturen, dan
kun je waarschijnlijk toe met slechts de maximaalstand.
Ik gebruik geen PID of Artisan (ik neem elke minuut de temperatuur op
en teken de grafiek zelf) en werk eigenlijk met een natuurlijke warmtecurve.
Soms schakel ik de brander 20*C.(van 500 naar 480 of zoiets) lager op het
moment dat de bonenmassa 200*C. meet, om het laatste deel van curve wat
minder te laten stijgen.
Mijn grafieken lijken eigenlijk opmerkelijk op die van Frans.
La Pavoni Professional -- Malers: HG1 -- ROK -- Kitchenaid Artisan 5KCG100

Gebruikersavatar
Jan B
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 11:59
Locatie: Zeeland

Re: Tije's brander

Berichtdoor Jan B » ma 21 mar 2016, 20:28

Welke verfstripper?
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander | Homebuilt Tonino ||


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron