Welke koffie brander moet ik kopen?

Pti

Re: Welke koffie brander moet ik kopen?

Berichtdoor Pti » di 23 okt 2018, 08:47

Water quenshing gebeurt vaker bij het koelen van koffie. Vaak wordt het toegepast in grote industriële vloeistofbed (hetelicht) branders, met branddtijden van 4 a 6 minuten en tonnen tegelijk.

Het is redelijk exacte wetenschap als je volledig zou willen koelen met water, het water moet immers volledig verdampen. Een beetje water over de bonen sprinkelen is dus niet gelijk negatief maar uiteindelijk moet je toch nog koelen met (omgeving)lucht. Dus waarom dan niet gelijk een goede mechanische luchtkoeling maken? Met een vergiet, luchtbedpompje een behuizing en een dremel kom je al een heel eind.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » di 23 okt 2018, 09:31

Makkelijste oplossing is een goedkope kleine prullenbak waar je een dik metalen vergiet op kan zetten. Onderaan de prullenbak een gat maken waar je de slang van een oude stofzuiger op kunt zetten. Als je de stofzuiger aanzet dan trekt die de hitte uit de bonen en zijn ze in 20s koud. Gedurende die tijd met een houten pollepel de bonen omroeren. Dat is de manier die veel mensen gebruikten met de Gene.

Ik heb ook nog een tijd een ventilator en 2 zeven gebruikt en de bonen heen en weer gooien van zeef naar zeef voor de ventilator, dat werkt ook vrij snel en je bent meteen van een heel groot deel van de vliesjes af.
Strietman CT1, LWW EG-1, Veel slowkoffie spul

Marcje

Berichtdoor Marcje » di 23 okt 2018, 11:22

+1 voor de 2 zeven, al dan niet in combinatie met een Creemers C340K compressor!
dus...

Terug naar “Branders”