Probe diameter

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Probe diameter

Berichtdoor Marcje » do 04 okt 2018, 10:16

Vraagje voor de roasteraars: Welke diameter voor thermokoppels gebruiken jullie?

Ik heb nu van die dunne k-types (zeg maar met zo’n klein bolletje aan het uiteinde waar de draadjes aan elkaar zitten), maar volgens mij geven die de BT niet goed weer. Wel de luchttemperatuur in de drum, maar omdat de bonentemperatuur er altijd een beetje achteraan ijlt, komt de gemeten temperatuur niet overeen met de daadwerkelijke BT. Ik heb m’n turning point bijvoorbeeld al na plm 25 sec, terwijl de sensor van de brander altijd iets van rond de 1m25 laat zien, wat volgens mij beter klopt. De sensor van de brander is beduidend ‘dikker’ maar die kan ik niet op een eenvoudige manier aansluiten op de Mastech.

Ik wil dus met dikkere thermokoppels experimenteren (omdat die een wat langzamere respons hebben) maar zoek een goed startpunt.
Welke diameter hebben jullie erin?

Het betreft een Elektrische Cafemino, 1kg.
Laatst gewijzigd door Marcje op do 04 okt 2018, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Probe diameter

Berichtdoor fransg » do 04 okt 2018, 15:07

Vraagje voor de roasteraars: Welke diameter voor thermokoppels gebruiken jullie?
onderaan deze blog staan de specs van enkele probes die ik gebruik:

http://kostverlorenvaart.blogspot.com/2 ... s-for.html
Ik heb m’n turning point bijvoorbeeld al na plm 25 sec, terwijl de sensor van de brander altijd iets van rond de 1m25 laat zien
Kun je een grafiek laten zien zodat duidelijk is wat je waar meet? Wat voor sensor "van de brander" zit waar? Specs van de sensor en specs van de locatie?
De sensor van de brander is beduidend ‘dikker’
Je vraagt welke diameter anderen gebruiken -- het kan helpen als je zelf ook de moeite neemt de diameter te noemen van hetgeen je hebt ;-)
maar die kan ik niet op een eenvoudige manier aansluiten op de Mastech.
Hoezo niet? Kun je niet zo'n dual probe nemen, dan meet je voor beide apparaten, de "brander zelf" en de Mastech op hetzelfde punt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Probe diameter

Berichtdoor Marcje » do 04 okt 2018, 18:10

onderaan deze blog staan de specs van enkele probes die ik gebruik:
http://kostverlorenvaart.blogspot.com/2 ... s-for.html

Bedankt :-)
Kon ze zo snel niet vinden bij TC direct, vanavond even zoeken als ik meer tijd heb

Kun je een grafiek laten zien zodat duidelijk is wat je waar meet? Wat voor sensor "van de brander" zit waar? Specs van de sensor en specs van de locatie?

Hier een foto, die zegt meer denk ik (ja, ik mag hem ook wel eens poetsen).
Bovenaan, met de 'veer' de probe van de brander zelf, de groene kabel die in de bout van het kijkglaasje verdwijnt is het bewuste thermokoppel. Deze 'setup' werd door Cafemino bezitters in de FB groep gebruikt, heb ik maar overgenomen. Ik kon geen informatie over sensor van de brander vinden, behalve 'thermocouple'. Mijn aanname is dat het er eentje is van het K-type.
De probe van de Cafemino zelf is 6mm, dus daar wilde ik van uitgaan. Deze post/vraag is om te kijken wat anderen gebruiken.

UIachdoVRxG1b02bJinI2w.jpg
Je vraagt welke diameter anderen gebruiken -- het kan helpen als je zelf ook de moeite neemt de diameter te noemen van hetgeen je hebt ;-)

ok ;-)
Die is maar liefst 0.7mm

Hoezo niet? Kun je niet zo'n dual probe nemen, dan meet je voor beide apparaten, de "brander zelf" en de Mastech op hetzelfde punt.

Die optie kende ik alleen als erg dure variant, bijvoorbeeld van Newport, maar misschien kan dat goedkoper bij TC direct, vanavond even zoeken, bedankt!
dus...

Gebruikersavatar
CafeSolo
Berichten: 98
Lid geworden op: di 16 dec 2014, 10:26

Re: Probe diameter

Berichtdoor CafeSolo » do 04 okt 2018, 18:39


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Probe diameter

Berichtdoor fransg » do 04 okt 2018, 18:45

De probe van de Cafemino zelf is 6mm, dus daar wilde ik van uitgaan.
Dat is wel een dikzak. Voordeel is dat die minder 'ruis' levert, traag van temp verandert net zoals de massa bonen niet ineens heet kan worden. Die mini-draadprobe die je erbij duwde is dan wel weer het ander uiterste en mogelijk wel leuk als aanvullende informatie.

De lokatie is ook zeer bepalend en hoe diep je de probe in de erlangs tuimelende bonenmassa kan steken.

Een probe in de plek waar de 'trier' zit, het schepje waarmee je de bonen kunt inspecteren, is ook een idee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Probe diameter

Berichtdoor Pti » do 04 okt 2018, 19:42

Probe van de toper is inderdaad erg dik en traag maar dat is puur voorkeur. De juiste software zorgt ervoor dat je er bruikbare data van kunt maken.

Toen ik nog een Toper had, had ik mijn probe op dezelfde plaats in het kijkglas.

1,5mm dikke K type probes, nauwelijks ruis icm de Amprobe TMD56 en juiste instellingen van Artisan.
Wel belangrijk dat een laptop of PC gebruikt met een geaarde stekker of vanaf de accu.

Dikke of dunne probes is echt een kwestie van voorkeur. Maar alles tussen de 1 en 6mm is sowieso bruikbaar. Sampling interval doet de rest.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Probe diameter

Berichtdoor pichichi » do 04 okt 2018, 20:40

Scott Rao had het bij Probat ook over (de beste plaats(en) van) probes.

Hier een paar slides. Ik heb geen foto gemaakt van de slide die ik me herinner als duidelijkste ( :roll: ), namelijk plaatsen waar de bonen hun turn/roll maken, dus ongeveer op zeven uur ´zeg maar´

20180919_102226(1).jpg
20180919_102635(1).jpg
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Probe diameter

Berichtdoor Marcje » vr 05 okt 2018, 10:28

Net even gesproken met een leverancier, en ze kunnen er idd eentje maken.
Dit weekend even meten of de eigen probe ook echt een K-Type thermokoppel is, maar dan lijkt een duplex TC van 5 - 6 mm wel een erg elegante oplossing. Vrees een beetje voor het prijskaartje, maar daar zou ik volgende week een beeld van moeten hebben.
Iedereen bedankt veur 't meedenken ;)
dus...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Probe diameter

Berichtdoor Marcje » ma 08 okt 2018, 09:04

Ok, de maakkosten vielen mee. dus zojuist een duplex thermokoppel besteld. Bleek alleen een J-type in the Cafemino te zitten, maar daar kon de logger ook mee overweg.
Ik heb de diameter maar op 6mm gehouden; is dus in feite nu voor de cafemino exact zoals het was, maar dan krijg ik 1:1 hetzelfde signaal als input voor Artisan.
Bedankt voor de suggesties :)
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Probe diameter

Berichtdoor fransg » ma 08 okt 2018, 09:56

leuk, laat je straks weten hoe het gaat?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron