Slides & sfeer bij Probat

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Slides & sfeer bij Probat

Berichtdoor Marcje » vr 05 okt 2018, 18:32

Volgens mij kan niemand het daar mee oneens zijn.
Ik heb alleen een vraag over de grafieken die ik zie.

Zal proberen wat context te verschaffen, want ik vind de toon van het antwoord een beetje flauw, maar zou graag willen snappen wat de boodschap van de slides is. Overigens, ik heb veel aan jouw tipes per mail gehad Frans, en heb ook de door jou aangeraadde boeken (van dezelfde meneer als van de slides) gelezen, want ik vind het interessante materie en wil het graag snappen. Enfin, genoeg verdedigd.

Hieronder zie je een grafiekje van een recent probeersel. In dit geval was het setpoint op de brander constant, heb ik niet met de kleppen gespeeld, en gingen de heaters op FC uit.

Voorbeeld.jpg

Als ik daar naar kijk dan zie ik bijvoorbeeld een hele vlakke RoR, die weinig weg heeft van typische profielen die je bijvoorbeeld op fora of jouw blog ziet. Ik zie dit patroon voor elke boon die in de brander is geweest. Als ik dan naar de temperatuur op de brander zelf kijk, dan zie ik daar ook een hele andere temperatuur dan het 'externe' thermokoppel (gekoppeld met Artisan) aangeeft. Daar kan op tijdens de branding maar zo 15grC verschil in zitten. De temperatuur op de brander lijkt ook veel meer op een typisch profiel, dus met een duidelijk aflopende RoR.
Ik wil nu dus een ander thermokoppel plaatsen die de BT realistischer weergeeft dan het kleine thermokoppeltje wat er nu is zit. Een duplex van 5-6 mm lijkt nu de beste oplossing daarvoor. Dan krijg ik 'Brander temperatuur = Artisan Temperatuur'. Aangezien ik er toch iets anders in ga zetten was ik benieuwd of er dan nog een verschil tussen bv 3 en 5 mm zit.
Ik weet dit al vrij lang en brand daarom (zoals jullie zeggen) ook vooral op gevoel. Veel ruiken, kijken en spelen met de knoppen, en proberen te snappen wat er gebeurt. Maar de temperaturen voor bijvoorbeeld EOD, FC, of de RoR kloppen gewoon niet en dat wil ik graag oplossen.

O ja, die roast smaakte prima! ;)
dus...

Pti
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Slides & sfeer bij Probat

Berichtdoor Pti » vr 05 okt 2018, 19:33

Plaatsing van de probe en de probe zelf lijken hier het probleem probleem.
Gezien je met een thermokoppel werkt misschien zelfs zo ernstig dat je nu de temperatuur van de voorplaat meet ipv de bonen.

Ik haalde redelijk eenvoudig een afdalende RoR met de elektrische cafemino. 1,5mm diameter probes BT in boutje kijkglas links ET in hals onder de klep VD vultrechter. Als ik het nu nog eens zou doen zou ik hem in het uitlaat kanaal plaatsen achter de damper klep.

Een snelle zoekactie leidde me tot onderstaand ter illustratie van brandprofielen. Let wel op, verdeling van de schaal op X en Y as zijn behoorlijk bepalend voor het beeld van elke brandgrafiek.
http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.p ... iel#p82099

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15098
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Slides & sfeer bij Probat

Berichtdoor fransg » vr 05 okt 2018, 19:46

ik vind de toon van het antwoord een beetje flauw
Als je mijn antwoord bedoelt: ik was wat kort, op de telefoon, op een zonnig terras en de wiener schnitzel was net voor me neergezet. daarom wijdde ik niet erg uit.

Jij doet het goed, maar ik wilde er even op wijzen dat sommige "schrik-aanjagende" begrippen als 'flick and crash' en 'baked' naar mijn bescheiden mening meer bedoeld zijn om klanten te werven dan dat ze echt ergens over gaan. Net zoals de 'millenniumbug' heel lang geleden een mooi onderwerp was om tal van opdrachten voor IT'ers mee binnen te slepen.

Zou mooi zijn als je een profiel kon loggen en tonen via de 'dikke' probe.

Goed idee van Pti dat de haardunne probe nu mogelijk geheel wat anders meet dan boontjes.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten