Nieuwe beanprobe voor de Bullet

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Nieuwe beanprobe voor de Bullet

Berichtdoor kilo » za 26 jan 2019, 20:29

Update van Bullet.
De probe werkt met een infra rood sensor. Zou “real time” de werkelijke temperatuur van de boon kunnen weergeven.
Ben benieuwd.
https://medium.com/@aillio/the-start-of ... aa01d08fa9
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

ErwinR
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 aug 2016, 12:25

Re: Nieuwe beanprobe voor de Bullet

Berichtdoor ErwinR » zo 03 feb 2019, 09:52

Heb je hem al? Ik overweeg de aanschaf maar nog even bedenken of dit me 87 dollar waard is...

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe beanprobe voor de Bullet

Berichtdoor Pti » zo 03 feb 2019, 10:06

Ja heel vet! Ik heb zelf een fluke IR thermometer zo'n handpistool en dat is vaak erg interessant naast de gewone simpele probe. Echt een mooie ontwikkeling van Bullet.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Nieuwe beanprobe voor de Bullet

Berichtdoor kilo » zo 03 feb 2019, 21:36

Heb je hem al? Ik overweeg de aanschaf maar nog even bedenken of dit me 87 dollar waard is...
Nee, wel besteld. Volgens mij een verstandige investering. Je hebt al zo veel voor de Bullet betaald, kleine extra stap. De verdere ontwikkeling in programmatuur en firmware voor de Bullet zal op de nieuwe IR probe gebaseerd zijn lijkt me zo..
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Nieuwe beanprobe voor de Bullet

Berichtdoor bgiebels » zo 31 mar 2019, 00:47

Ik heb inmiddels de IBTS geÏnstalleerd. Vroeg me achteraf af wat ik er aan had. De ROR in de nieuwe software is nog steeds gebaseerd op de metalen beanprobe, en de temperatuurcurves van de IBTS en de probe lopen nagenoeg (afgezien van het begin) parallel.

Gisteren twee roasts gedaan met dezelfde boon. De eerste keer 500 g, daarna een batch met 200 g (dat is met opzet onder de minimumhoeveelheid). Bij beide roasts liepen de temperatuurcurven parallel, maar bij de 200 g was er veel verschil tussen IBTS- en probe-temperatuur. De probe gaf aan dat bij respectievelijk 181,7 (500 g) en 164,6 (200 g) graden de FC plaats vond. Bij de IBTS was dat 206,5 en 207,8 graden ! Veel nauwkeuriger dus.

De batch van 200 g was veel eerder klaar omdat ik ondanks een lagere start te warm was begonnen. Stel dat ik kleine batches wil branden (bijvoorbeeld voor proef), dan is de IBTS een goede gids omdat de juiste temperatuur wordt weergegeven. Ik kan dan de temperatuurcurve van een grotere batch erbij halen om te zien hoe sterk ik de P en F in moet stellen. Als je echter een vaste hoeveelheid roostert en de profielen van de roast gebruikt, dan heb je eigenlijk de IBTS niet nodig, immers je haalt je roostertactiek uit de ROR. Desalniettemin is het fun om mee te gaan in de ontwikkeling van deze tamelijk nieuwe koffiebrander.

Voordeel van de IBTS is verder dat je het glaasje niet meer schoon hoeft te maken. Ze hebben dat heel slim opgelost door met een klein ventilatortje de rook voor de IR sensor weg te blazen.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron