ESE servings

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

ESE servings

Berichtdoor fob » zo 22 okt 2023, 11:54

Ik verwacht eerlijk gezegd weinig respons, omdat ik op dit forum nauwelijks iets terugvind over ESE servings en het subforum "Servings, pads en cups" maar 4 onderwerpen heeft waarvan de helft daadwerkelijk over cups en pads gaan en geen enkele over ESE servings. Maar ik probeer het toch.

Ik gebruik met veel plezier een Quickmill 820 en maak hiermee espresso's en americano's voor mezelf en cappuccino's voor mijn vrouw. Voor het gebruiksgemak heb ik recent een filterbakje voor ESE servings gekocht. Met ESE servings voor de koffie en een panarello/luchtmenger voor de melk kan mijn vrouw gemakkelijk zelf een cappuccino maken als ik weg ben.

Ik heb er meteen ESE servings van Jolly Caffè bij gekocht, de Classico Espresso en Decafé. Voor melkdrankjes gaat dit wel, maar ik vind ze niet zo lekker. De koffie loopt ook erg snel door, eigenlijk wordt het een lungo in plaats van espresso.

Heeft iemand ervaring met ESE servings en heeft een tip voor een goede en lekkere serving? En zijn er meer gebruikers van filterbakjes voor ESE servings in een apparaat dat bedoeld is voor gemalen koffie?
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: ESE servings

Berichtdoor Pti » zo 22 okt 2023, 11:57

Volgens mij heb je ook een speciaal douchescherm nodig om koffie te zetten met ESE. Die van Jolly zijn naar mijn mening wel uh.... het minst slecht zegmaar :roll:

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: ESE servings

Berichtdoor fob » zo 22 okt 2023, 14:02

Volgens mij heb je ook een speciaal douchescherm nodig om koffie te zetten met ESE. Die van Jolly zijn naar mijn mening wel uh.... het minst slecht zegmaar :roll:
Op de website van D.R. Trading staat:
ESE Servings gebruiken in de groep voor gemalen koffie:
In de normale groep voor gemalen koffie van QM kunnen ook ESE servings, dus model 820, 835, 2820, 2835 of 3000/3035) is ook te gebruiken voor ESE servings. Bijvoorbeeld handig voor de decafe of wanneer niet alle gebruikers in huis even handig zijn met gemalen koffie. Hiervoor gebruikt u het speciale filter voor ESE servings. Verder hoeft er aan de zetgroep verder niets aangepast worden, het resultaat wordt iets minder romig dan met gemalen koffie of bij een QM speciaal voor ESE servings.
Je kunt dus wel ESE servings gebruiken, maar inderdaad sluiten douchescherm en filter minder nauw aan dan bij een machine speciaal voor ESE servings. Waarschijnlijk loopt er meer water om de koffie heen en wordt het resultaat daarom "minder romig". Maar bij mij loopt het er zo snel doorheen en wordt de koffie zo snel licht van kleur dat het lijkt alsof de koffie te grof gemalen is of te oud: serving van 7 gram in, 24,4 gram uit in 20 seconden.

Misschien is dit wat het is, en moet ik het vergelijken met koffie uit een cupjesmachine in plaats van espressoapparaat. Sowieso valt er niets te variëren in dosering of maalgraad, alleen in leverancier van de servings.

Edit: ik had net een eureka-moment toen ik dacht dat ik de serving nog extra zou kunnen tampen om de aansluiting op de filter te verbeteren! Het resultaat is: serving van 7 gram in, 24,4 gram uit in 20 seconden. Ook in smaak geen enkel verschil.

Nogmaals edit: overal lees ik dat espresso uit ESE servings in 25-30 seconden doorloopt, maar zelf time ik steeds 15-20 seconden in filmpjes over ESE servings op YouTube!
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: ESE servings

Berichtdoor Barista74 » zo 22 okt 2023, 19:19

Ik gebruikte ESE servings in de Handpresso. Volgens mij hebben verschillende branders wel deze servings beschikbaar. Bijvoorbeeld Brandmeesters en Boot. Inderdaad sluit het niet helemaal aan waardoor het niet optimaal is. Maar het is een makkelijke manier om espresso te maken zonder geprut(s).
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: ESE servings

Berichtdoor fob » zo 22 okt 2023, 23:00

Ik gebruikte ESE servings in de Handpresso. Volgens mij hebben verschillende branders wel deze servings beschikbaar. Bijvoorbeeld Brandmeesters en Boot. Inderdaad sluit het niet helemaal aan waardoor het niet optimaal is. Maar het is een makkelijke manier om espresso te maken zonder geprut(s).
Zowel Brandmeesters als Boot melden op hun site dat zij geen ESE servings meer produceren. Ik kan geen Nederlandse branders vinden die ze nog leveren.

Ik heb mijn Quickmill aangepast naar 9 bar, maar lees hier dat ESE servings eigenlijk onder een hogere druk gebruikt moeten worden:
Ook is de druk van de meeste machines voor gemalen koffie afgesteld op 9 bar, eigenlijk iets aan de lage kant voor ESE servings. Dat is voor af en toe gebruik van een serving geen probleem, maar als je er geheel naar over zou willen stappen wel bezwaarlijk.
Weet iemand waarom dat is en wat een lagere druk voor nadelen zou kunnen hebben?
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 542
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: ESE servings

Berichtdoor Frup » ma 23 okt 2023, 09:22

Het lijkt alsof de ESE servings worden verdrongen door de populaire capsules. Hoewel we ze in Italie nog wel veel tegen kwamen. Ook van Pommeren verkoopt ze, zie ik. Van o.a. Romcaffe, die ik v.w.b. bonen wel kan waarderen.
Blijkbaar investeren Nederlandse branders hier niet in?
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: ESE servings

Berichtdoor bobbee » di 24 okt 2023, 17:40

Is dit wat voor de geïnteresseerde in ESE servings?

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... so-machine
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: ESE servings

Berichtdoor fob » di 24 okt 2023, 18:40

Die lijkt sprekend op de machines van La Piccola. Ik ben overigens helemaal niet geïnteresseerd in een ESE machine, maar wilde ze alleen proberen als gemakkelijker optie voor mijn vrouw die wel graag cappuccino drinkt, maar zo weinig mogelijk gedoe wil. Ik houd juist erg van gedoe.
Laatst gewijzigd door fob op di 24 okt 2023, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: ESE servings

Berichtdoor bobbee » di 24 okt 2023, 18:42

Heel goed!

Ik heb ooit gelezen dat deze izzo het beste met ese werkt. Maar ik zou er ook geen machine voor aanschaffen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: ESE servings

Berichtdoor fob » di 24 okt 2023, 18:45

Weet iemand waarom dat is en wat een lagere druk voor nadelen zou kunnen hebben?
En om mijn eigen vraag te beantwoorden: ik kan niets anders verzinnen dan dat een hogere druk meer crema uit oude koffie kan persen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod


Terug naar “Servings, Pads en Cups”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron