Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
gilleko B.

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor gilleko B. » ma 29 jun 2020, 19:48

Das de pest met dat forum hier Er ontstaan behoeftes, ik liet mijn vrouw de foto's van de Famag's zien. Ik overtuig haar nu met de waarheid dat we te arm zijn om slechte spullen te kopen. Zij antwoordde dat ik geen eer betoon aan Hemingway's uitspraak "travel lite my friend, travel lite". Maar die maakte waarschijnlijk geen sour dough bread. Mooie machines, jullie kennis en kunde staan denk ik garant voor goed spul. Ga gelijk weer wat tarwemeel bestellen. Met genoegen jullie posts gelezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » ma 29 jun 2020, 21:18

Als het op een pallet geleverd wordt is het altijd goed.Lijken me echte degelijke no-nonsens machinesTop hoe je die bovenste plaat kunt demonteren en je gelijk bei de Innereien bent.
Ja, je hoeft er maar in te kijken en je begrijpt wat welk onderdeel doet, ik vind dat leuk.

De monteur had een draadje/schuifje aan de beveiliging wat kort/strak uitgevoerd en die was in transport los gegaan, dus draaide hij niet. Even gekeken, schuifje erop, klaar en draaien maar. Ook de beveiliging gebypassed zodat ik met de spatel het deeg een kant op kan duwen, alleen moet ik er dan voor zorgen dat iedereen in het huishouden (ik dus) daarvan weet.

De oude machine staat al te draaien in dezelfde keuken waar mijn oude Londinium staat, dus daar gaat het ook goed. Bij de overdracht ook dat van de beveiligings-bypass uitgelegd en de gebruikster op het hart gedrukt bij schoonmaak van de machine deze UIT te hebben EN de stekker eruit.
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » ma 29 jun 2020, 23:11

LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza - COMPAK R120 - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

gilleko B.

Berichtdoor gilleko B. » di 30 jun 2020, 09:11

Leuk om te zien dat de aandrijving o.m. aan de hand van een ketting gaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

bobbee

Berichtdoor bobbee » di 30 jun 2020, 09:21

Ja. Dat is zeker mooi. Was voor mij ook een rede om deze machines te kopen. Maakt wat meer geluid maar oerdegelijk. Heb al meerdere keren gezien dat de aandrijving met snaar kapot ging.
Aan de andere kant, een multiriem in een auto gaat ook jaren mee.
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » di 30 jun 2020, 09:22

Ja mooi, een zware motor, strakke overbrenging met die ketting en tandwielen, daar gaat hoe dan ook niks slippen als het een beetje moeite kost. Wel extra oppassen dat niemand zijn hand of paardenstaart erin laat hangen want dat heeft die machine geeneens door indien men de beveiliging van een bypass heeft voorzien.

Er zijn kleinere knederts maar die vind ik niet in mijn interieur passen, dan lijkt het net alsof ik zoiets voor moederdag heb gekregen of met zegeltjes van de kruidenier bijeen heb gespaard. dat moeten we niet hebben. Nu ziet eenieder het meteen, "kijk dat is een hele flinke vent" zegt men dan, "dat zie je toch wel aan zijn ferme knedert".

cremalover

Berichtdoor cremalover » di 30 jun 2020, 09:35

Ja mooi, een zware motor, strakke overbrenging met die ketting en tandwielen, daar gaat hoe dan ook niks slippen als het een beetje moeite kost. Wel extra oppassen dat niemand zijn hand of paardenstaart erin laat hangen want dat heeft die machine geeneens door indien men de beveiliging van een bypass heeft voorzien.

Er zijn kleinere knederts maar die vind ik niet in mijn interieur passen, dan lijkt het net alsof ik zoiets voor moederdag heb gekregen of met zegeltjes van de kruidenier bijeen heb gespaard. dat moeten we niet hebben. Nu ziet eenieder het meteen, "kijk dat is een hele flinke vent" zegt men dan, "dat zie je toch wel aan zijn ferme knedert".
Als ik die overbrenging zie in combinatie met de motor mis je mooi wat vingers indien men ff het knedende deeg wil schikken terwijl men het proces ook wil gadeslaan. Me dunkt dat dat mooie klaproostertje een zinvol "accessoir "is en de motorafslag omzeilen zodat men het roostertje omhoog kan klappen terwijl de moteur blijft lopen lijkt me anatomisch gezien niet erg verstandig.

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » di 30 jun 2020, 09:58

Als ik die overbrenging zie in combinatie met de motor mis je mooi wat vingers indien men ff het knedende deeg wil schikken terwijl men het proces ook wil gadeslaan. Me dunkt dat dat mooie klaproostertje een zinvol "accessoir "is en de motorafslag omzeilen zodat men het roostertje omhoog kan klappen terwijl de moteur blijft lopen lijkt me anatomisch gezien niet erg verstandig.
Je moet er geen mensen bij in de buurt laten die niet weten wat (niet) te doen, want dan is het een "aksident wachtende te gebeuren" zoals ze in het Engels zo mooi zeggen.

Mijn oom Theo die broodbakker was in Hilversum had (toen ik klein was) zo'n apparaat in het groot en een soort korte roeispaan als spatel om het deeg vanaf de rand naar de draaiende elementen te duwen en hij drukte me al op het hart *niet* bij die machine in de buurt te komen als die aan het werk was. Dat ging prima. Hij duwde af en toe even met zijn vinger op het deeg en voelde dan of het er al uit kon worden gehaald. Maar dan duwde hij niet zijn hele hand erin, zodat de hand ook niet werd meegetrokken het mechaniek in. Dat was wel verstandig van hem.

Hij is intussen overleden zie ik, dat is spijtig. https://www.genealogieonline.nl/genealo ... r/I434.php

cremalover

Berichtdoor cremalover » di 30 jun 2020, 10:33

Je moet er geen mensen bij in de buurt laten die niet weten wat (niet) te doen, want dan is het een "aksident wachtende te gebeuren" zoals ze in het Engels zo mooi zeggen.

Mijn oom Theo die broodbakker was in Hilversum had (toen ik klein was) zo'n apparaat in het groot en een soort korte roeispaan als spatel om het deeg vanaf de rand naar de draaiende elementen te duwen en hij drukte me al op het hart *niet* bij die machine in de buurt te komen als die aan het werk was. Dat ging prima. Hij duwde af en toe even met zijn vinger op het deeg en voelde dan of het er al uit kon worden gehaald. Maar dan duwde hij niet zijn hele hand erin, zodat de hand ook niet werd meegetrokken het mechaniek in. Dat was wel verstandig van hem.

Hij is intussen overleden zie ik, dat is spijtig. https://www.genealogieonline.nl/genealo ... r/I434.php
Misschien kun je ter lering ende vermaak de kracht van het apparaat eens demonstreren adhv een rauwe kip. Kip in draaiend mechaniek houden. Ik denk dat je verbaasd zult zijn over wat er gebeurt.
Mijn opa had een eigen slagerij en miste geen enkele vinger. Gezien het houten snijblok en de messen waarmee hij werkte ook wel een wonder.

bobbee

Berichtdoor bobbee » di 30 jun 2020, 10:37

De eerste 2 broodjes met de nieuwe machine gekneed voor de lunch zometeen. Gisterochtend mee begonnen en gister ergens in de middag de koelkast ingegaan.

Bloem, vers gemalen tarwe, desem, zout zonnebloempitten, gierst en water.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

Terug naar “De Huiskamer”