Man en mes

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1553
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Man en mes

Berichtdoor Dirk Jan » ma 27 mei 2024, 12:56

Ik heb een kleintje van ze, gebruik ik vaak
Gekocht na een tip van jou denk ik.
Hier idem dito, werkt heel prettig om mes even aan te scherpen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Man en mes

Berichtdoor Joste » ma 27 mei 2024, 19:37

Hoe werkt dat dan? Ik ken ze niet.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13343
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » di 28 mei 2024, 00:13

Soort van aanzetstaal maar dan anders. Je veegt de snede weer recht ermee.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1553
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Man en mes

Berichtdoor Dirk Jan » di 28 mei 2024, 08:41

yep, maar dan een heel erg goed aanzetstaal. Ik krijg er een bijna bot mes toch weer scherp mee.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13343
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » di 28 mei 2024, 11:34

Hmm ja ok, dat lukt ook wel met een aanzetstaal eerlijk gezegd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 775
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Man en mes

Berichtdoor Ben70 » di 28 mei 2024, 12:16

Aanzetstaal is bedoeld om de messen te onderhouden, in de Horeca worden desondanks de koksmessen veelal elke maand geslepen door een bedrijf
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15289
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Man en mes

Berichtdoor fransg » di 28 mei 2024, 12:19

Bij ons thuis dus eens in de paar jaar laten slijpen?

Ik heb wel slijp dingen maar kom er nooit toe
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13343
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » di 28 mei 2024, 14:04

Aanzetstaal is bedoeld om de messen te onderhouden, in de Horeca worden desondanks de koksmessen veelal elke maand geslepen door een bedrijf
Tsja, gebruiken en regels zoals ooit vastgesteld. Ik trek graag mijn eigen plan uit eigen ervaring. Mijn mes wordt goed scherp van het aanzetstaal en hoef ik niet veel te slijpen, eigenijk niet. Doe het voor en tussen iedere handeling als ik merk dat mes niet lekker "glijd" en ligt altijd binnen handbereik. Mise en place.
Ook zie ik vaak mensen een aanzetstaal gebruiken op een manier dat je eigenijk wilt helpen en uitleggen hoe het moet maar dat doe ik niet. Veel mensen willen geen ongevraagd advies. Allemaal goed!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 775
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Man en mes

Berichtdoor Ben70 » di 28 mei 2024, 19:11

Mensen die dagelijks hun messen veelvuldig gebruiken ,denk aan de Horeca die beroepen er zich op dat ondanks het gebruik van een aanzetstaal de messen door het gebruik, ten hoogte van het snijvlak het mes steeds dikker word, door het slijten komt het snijvlak steeds dichter naar de rug van het mes toe, de rug van een bladstalen is ongeveer 1,7 mm een gesmeed mes ligt tussen de 2 en 3mm, als je het mes nooit laat slijpen dan word het steeds moeilijker om met een aanzetstaal het mes scherp te krijgen, tijdens het slijpen word niet alleen het snijvlak geslepen maar ook het lemmert van het mes word weer wat dunner gemaakt, zodat je met een aanzet staal moeiteloos de boel weer scherp krijgt
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13343
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Man en mes

Berichtdoor bobbee » di 28 mei 2024, 19:38

Ok!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron